مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نمونه عریان «جاهلیت مدرن»
کد خبر: 3544415
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
یادداشت روز/

مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نمونه عریان «جاهلیت مدرن»

گروه سیاسی: اگر جاهلیت را «در معنای وسیع غلبه و حاکمیت نیروی شهوت و غضب» بر جوامع تعریف کنیم بی‌شک مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جز سقوط اخلاقی، شهوت‌گرایی و خشونت‌طلبی را به اذهان متبادر نمی‌سازد؛ به عبارتی رقابت‌ انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا را می‌توان نمونه عریان و عیان «جاهلیت مدرن» دانست.

رقابت‌ انتخاباتی ریاست جمهوری امسال آمریکا را می‌توان تجسم کامل سقوط اخلاقی و نمونه عریان و عیان «جاهلیت مدرن» دانست. افشاگری‌، اتهام‌زنی، تمسخر، نژادپرستی و ... مجموعه اندکی از حجم بالای سخنان غیراخلاقی و ضداخلاقی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا بود. اتهام روابط نامشروع از یک سو و اذعان به پرورش و ساختن گروه‌های تروریستی‌ مانند داعش گواهی بر انحطاط اخلاقی حکومتی است که خود را رهبر جهان، پرچمدار حقوق بشر و گستراننده دموکراسی می‌داند.

درست است که بخشی از صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی برای کسب رأی و فریب دادن شهروندان است اما در لابه‌لای این سخنان حرف‌هایی زده شده است که نمی‌توان آن را تنها یک نمایش برای جلب آرا دانست. اینکه آمریکا تبدیل به سرزمین جنگی شده است که هر لحظه احتمال کشته شدن افراد در خیابان وجود دارد، اینکه نژادپرستی همچنان در این کشور وجود دارد، اینکه اقلیت 1درصدی بیشترین سهم را از ثروت در این کشور دارند، اینکه حمایت از تروریسم و گسترش آن در منطقه سیاست و استراتژی آمریکا در خاورمیانه بوده است، از جمله حرف‌های صادقانه‌ای است که از سوی نامزدهای انتخاباتی آمریکا ولو برای هجمه به رقیب بیان شده است.

مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تصویری واضح و شفاف از حکومتی است که از درون با مشکلات و بحران‌های عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند اما همچنان سعی دارد تا با ایجاد بحران در سایر نقاط جهان به ویژه جهان اسلام صورت خود را بزک کرده، جوان و سرحال نشان دهد و خود را همچنان به عنوان منجی ملت‌ها معرفی نماید.

این مناظرات و سخنان رد و بدل شده را می‌توان نمایی کامل از جاهلیت مدرن ارزیابی کرد  به تعبیر رهبر معظم انقلاب «جاهلیت به معنای وسیع عبارت است از غلبه و حاکمیت نیروی شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی؛ این می‌شود جاهلیت. جاهلیت یعنی جوامع انسانی، تحت تأثیر تمایلات شهوی و غضبیِ عمدتاً فرمانروایان خود به شکلی دربیاید که فضائل در آن گم بشود و رذائل حاکم بشود؛ این می‌شود جاهلیت». ‌ (26/2/1394)

آیا مناظرات انتخاباتی امریکا جز حاکمیت شهوت و غضب در سخنان کاندیداها را به ذهن متبادر می‌سازد؟ اتهامات سخیف و شنیعی که طرفین به یکدیگر وارد کردند به این گواهی نمی‌دهد که حقیقتا آمریکا یک حکومت استکباری و سردمدار عصر جاهلیت مدرن است؟ مطالعه سوابق، اتهامات زده شده و سخنان و باورهای هر یک از این دو نامزد گسترش فضائل اخلاقی را نتیجه می‌دهد یا انفجار رذائل اخلاقی را؟

در نگاهی انسانی، اخلاقی و قرآنی انتخاب هر یک از این دو، نتیجه‌ای جز تداوم و توسعه خشونت، کشتار، رذیلت و شهوت نه فقط در آمریکا که در نظام جهانی نخواهد داشت و بهتر است این سؤال غلط جاافتاده را از صفحه اذهان افکار عمومی پاک کرد که انتخاب کدام نامزد ریاست جمهوری آمریکا برای ایران، جهان اسلام و نظام جهانی بهتر است؛ فرق هر یک از دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا تنها در میزان افزایش شرارت، خشونت و شهوت است. 

مهدی مخبری
captcha