تأثیر انتخابات آمریکا بر آینده داعش/ پیش‌بینی روزهای پرتنش برای آل سعود
کد خبر: 3545743
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
صباح زنگنه تشریح کرد:

تأثیر انتخابات آمریکا بر آینده داعش/ پیش‌بینی روزهای پرتنش برای آل سعود

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: مسائل منطقه برای رئیس‌جمهور منتخب این کشور در اولویت دوم قرار دارد اما منطقه را رها نخواهد کرد.

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به نتیجه انتخابات آمریکا و تأثیر آن بر وضعیت منطقه به ویژه آینده گروه‌های تروریستی گفت: داعش برای آمریکا و برخی کشورها یک عامل تاکتیکی محسوب می‌شود؛ به این معنا که جزئی از سیاست‌ها‌ی کلی آمریکا برای حضور و نفوذ در کشورها استفاده از تروریسم است که این تروریسم در دوره‌های مختلف در قالب‌های متفاوتی مانند القاعده، طالبان و داعش درمی‌آید.
زنگنه ادامه داد: به آن اندازه که داعش یا سایر گروه‌های تروریستی به پیشبرد سیاست‌های آمریکا در منطقه کمک کنند، مدیریت خواهند شد و از بین نمی‌روند تا جای دیگری از آن استفاده شود و یا در سطح دیگری از آن بهره‌گیری کنند.
وی با بیان اینکه اولویت رئیس‌جمهور منتخب آمریکا مسائل داخلی است، اظهار کرد: در سیاست‌های دونالد ترامپ آنچه به عنوان اولویت مطرح می‌شود بازسازی یا نوسازی شرایط آمریکا خواهد بود و در مرحله دوم توجه به سیاست‌های خارجی و پدیده‌های نو و بحران‌های خارجی قرار می‌گیرد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به آینده روابط آمریکا با کشورهای مرتجع منطقه به ویژه رژیم آل سعود گفت: عربستان دل خوشی از ترامپ ندارد و از پیروزی ترامپ و روی کارآمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا نگرانی‌های زیادی دارد.
وی افزود: گرچه مسائل مربوط به منطقه همچنان در اولویت دوم سیاست‌های آمریکاست اما آمریکا منطقه را رها نخواهد کرد و تلاش می‌کند بحران‌ها را مدیرت کند، بنابراین عربستان ناگزیر است که به عکس‌العمل‌های دیگری متوصل شود.
زنگنه با بیان اینکه تروریسم و داعش نقطه اختلاف بین آمریکا و آل سعود خواهد بود، گفت: آنچه برای آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است دریافت هزینه‌های حمایت از موجودیت عربستان خواهد بود و از طرف دیگر با توجه به کاهش یا عدم نیاز به نفت عربستان یا منطقه، بیشتر به سمت بهره‌برداری از اهرم انرژی برای کنترل چین و شرق آسیا استفاده خواهد کرد، بنابراین عربستان در یک دوره پرتنش و پرمشکل قرار خواهد گرفت.
captcha