تخصیص 60 درصد از توان شهرداری تهران برای بازگشت زوار
کد خبر: 3547030
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
عبدالهی عنوان کرد:

تخصیص 60 درصد از توان شهرداری تهران برای بازگشت زوار

گروه جامعه: رئیس ستاد اربعين شهرداری تهران با تشریح اقدامات این نهاد در اربعین حسینی(ع)، گفت: به شهرداران و تیم‌های عملیاتی شهرداری توصیه‌ کرده‌ایم که امکانات خود را عمدتا به بازگشت زائران معطوف کنند و بر این اساس 60 درصد از امکانات در زمان بازگشت از مرزها در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

‌‌مجتبی عبداللهی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ویژه‌برنامه‌های شهرداری تهران به‌ مناسب اربعین گفت: ما در شهرداری تهران ستادی را به نام اربعین راه‌اندازی کرده‌ایم که ضمن این ستاد شهرداری تهران در ستاد مرکزی اربعین کشور با عنوان کمیته خدمات شهری نیز فعال است و در 8 کمیته دیگر عضو فعال است و کارهای عمده را در زمینه اربعین انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اقدامات ستاد اربعین افزود: از طرف شهرداری تهران در مرز‌های سه‌گانه: مهران، شلمچه و چزابه اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته و شهرداران مناطق 4 در چزابه، منطقه 5 در مهران و 6 در شلمچه مستقر هستند و امکانات و نیروی انسانی لازم را در آنجام مستقر کرده‌اند.

عبداللهی با اشاره به تامین ملزومات فرهنگی اربعین هم گفت: در این راستا 1163 بیرق برای موکب‌ها ارسال شد. همچنین بسته‌های فرهنگی شامل بیرق، سوغات ایران، فلش مموری قطعات مداحی و سخنرانی به زبان عربی، سربند برای موکب داران‌عراقی، تهیه50 هزار نشریه ویژه کودک، آماده‌سازی و ارسال 2800 پرچم قرمز رنگ ویژه اربعین و نصب بر عمودهای مسیر نجف به کربلای معلی، انتشار نقشه راهنمای زائر در تیراژ 500 هزار نسخه برای توزیع در مرزهای خروجی کشور‌ و طراحی و توزیع پوستر فاخر اربعین برای نصب بر روی اتوبوس‌ها از اقدامات ما در این زمینه بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از اعزام 90 نفر از روحانیون برای پوشش موکب‌های شهرداری تهران جهت سخنرانی، برپایی نماز جماعت و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی زائرین خبر داد و گفت: در ادامه این فعالیت تبلیغات فرهنگی و هویت بخش به سیمای بصری مسیر پیاده‌روی اربعین نیز صورت گرفته است.  در این مسیر هزار و ٢٠٠ اتوبوس در خاک عراق از ایران ارسال شد که حدود ٧٠٠ مورد از تهران به اين منطقه اعزام شده که و مابقی از ساير استان‌ها است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد مرکزی اربعین حسینی در وزارت کشور متشکل بر 12 کمیته عنوان کرد: امسال به طور خاص کمیته خدمات شهری شکل گرفت و مسئولیت این کمیته به شهرداری تهران واگذار شد. شهرداری تهران به‌جز کمیته‌های ایمنی، انتظامی، اطلاعات و رسانه در مابقی کمیته‌ها عضو است و نقش کلیدی و اساسی دارد.

رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران از همکاری استان‌های قم، مرکزی، همدان، گیلان‌، البرز، آذربایجان غربی و لرستان در این ستاد خبر داد و افزود: با همکاری این کلانشهرها 54 دستگاه ماشین زباله، 18 دستگاه حمل آب‌، 35 دستگاه کامیون‌، 14 دستگاه خاور و 31 دستگاه ماشین‌آتش نشانی در مرزها و خاک عراق مستقر شده‌اند.

160 پزشک و پرستار در 7 نقطه شهر کربلا و نجف مستقر هستند

عبدالهی با بیان اینکه شرکت شهر سالم شهرداری تهران مسئولیت کمیته بهداشت و درمان در شهر کربلا و نجف بر عهده دارد اعلام کرد: در 7 نقطه با راه‌اندازی درمانگاه و بیمارستان صحرایی با امکان و تجهیزات مورد نیاز به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کنند. در سه مرز شملچه، مهران و چزابه هم تیم‌های درمانی مستقر هستند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: در مراسم اربعین حسینی 160 پزشک و پرستار در 7 نقطه شهر کربلا و نجف در حال خدمات‌رسانی به زوار اباعبدالله الحسین(ع) هستند. یکی از درمانگاه‌ها نیز در مسیر نجف به کربلا و در عمود 707 مستقر بوده و مابقی در بخش‌هایی همچون خیابان میثم تمار و پایگاه امام سجاد(ع) استقرار دارند.

وی به هماهنگی کمیته حمل و نقل شهرداری تهران با سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: مسئولیت حمل ونقل زائران در خاک عراق برعهده ما گذاشته شده و امسال در خصوص حمل و نقل در مرزها از ما کمک خاصی نخواستند و ما هم ورود نکردیم. با این وجود در حال حاضر700 دستگاه اتوبوس در مرز مهران برای انتقال زائران به استان کوت درحال خدمترسانی هستند.

استقرار ایستگاه‌های راهنمای زائر در مسیر نجف به کربلا

عبداللهی نصب حدود 1480 تصویر شهدا و علمای شیعه عراق بر روی عمودها در مسیر نجف و کربلا را از اقدامات فرهنگی شهرداری تهران معرفی و بیان کرد: با توجه به عملکرد بسیار خوب کمیته راهنمای زائر یا ستاد گمشدگان در اربعین سال گذشته امسال با محوریت همکاران بازرسی و سامانه 1888 و همچنین هموطنان اهوازی و کرجی 50 کیوسک راهنمای زائر در شهرهای نجف اشرف، کربلا و مسیر این دو شهر مستقر شده و 350نفر نیز در این کمیته‌ها پاسخگوی زائران هستند.

وی افزود: تمامی این کیوسک‌ها از طریق اینترنت به یکدیگر وصل هستند و آماده ارایه خدمات به زائران خواهند بود البته با تولیت حرم امام حسین(ع) هماهنگ کرده‌ایم تا کیوسک راهنمای زائر در محدوده بین الحرمین نیز مستقر شود.

‪‌رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه 70 درصد از زائران از مرز مهران وارد خاک عراق می‌شوند، عنوان کرد: تمامی زائرانی که از سه مرز وارد عراق می‌شوند در نهایت با استقرار در کوت به سمت نجف اشرف می‌روند. شهرداری تهران نیز آمادگی انتقال زائران از این استان به شهر نجف اشرف را خواهد داشت‌. ضمن اینکه استان البرز با 150 دستگاه اتوبوس و شهرهای دیگر در مجموع با ارسال 40 تا 50 دستگاه آمادگی انتقال زائران از مرز مهران به استان کوت را دارند.

اسکان 10 هزار نفر از زائرین اربعین در نجف

عبداللهی فعالیت کمیته اسکان را یکی از مهمترین اقدامات شهرداری تهران در مراسم اربعین دانست و عنوان کرد: امسال به درخواست استانداری تهران حدود 10هزار اسکان در نجف زده‌ایم و 40هزار اسکان در کربلا مستقر کرده‌ایم. البته اسکان‌ها در کربلا در دو و سه نقطه است و پیش‌بینی کرده‌ایم که با نصب نانوایی صحرایی و سیار پذیرایی مختصری از زائران در اسکان‌ها به عمل آوریم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ‌ به نقش هر یک از مناطق به برگزاری مراسم اربعین پرداخت و گفت: مسئولیت مرز چزابه برعهده منطقه 4 است و این منطقه تاکنون اقدامات مربوط به حضور زائرین را انجام داده است، از جمله اینکه زمین حدود 60 هکتاری برای پارک اتومبیل‌های شخصی آماده شده و حدود 300 کارگر مسئولیت نظافت مرز را برعهده دارند.

‌رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران ادامه داد: مسئولیت مرز مهران نیز بر عهده منطقه 5 است و زمین 75 هکتاری را برای پارک اتومبیل‌ها آماد‌ه‌سازی کرد. مسئولان منطقه نیز اقدام به ساخت سرویس‌های بهداشتی سیار و ثابت کرده‌اند. ضمن اینکه بیش از 400 کارگر برای نظافت در این مرز حضور دارند.

وی با بیان ا‌ینکه مسئولیت مرز شلمچه برعهده منطقه 6 است، افزود: توصیه ما به شهرداران و تیم‌های عملیاتی شهرداری این بود که امکاناتی را که می‌برند عمدتا به بازگشت زائران معطوف کنند. بر این اساس 60درصد از امکانات در زمان بازگشت از مرزها در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

خدمت‌رسانی مناطق در شهرهای کوت، کاظمین و سامرا

معاون شهردار تهران از حضور سه منطقه جدید برای ارایه خدمات به زائران در مراسم اربعین امسال خبر داد و گفت: به دلیل تجمع زائران در کوت شهرداری منطقه2 امسال نسبت به ارایه خدمات در این بخش اقدام خواهد کرد و شهرداری منطقه 21 و22 نیز به ترتیب در دو شهر کاظمین و سامرا مشغول به ارایه خدمات به زائران خواهند بود.

وی از خدمات‌رسانی 1200 کارگر برای رفت و روب شهر کربلا خبر داد و گفت: در این راستا این افراد اقدامات لازم برای حضور زائران را به انجام می‌رسانند. همچنین 4 هزار نیروی داوطلب در مسیر نجف به کربلا حضور دارند و با حضور این افراد تمامی مسیر از حیث خاک و زباله و نخاله پاک شد و مخازن بزرگی نیز در مسیر نصب شد که این اقدامات تا پایان مراسم اربعین ادامه خواهد داشت .

وی در پایان گفت: ما باید به این نکته توجه کنیم که ما میهمان هستیم و کشور عراق میزبان، لذا باید حد میهمانی را رعایت کنیم. زائران عزیزی که به این زیارت مشرف می‌شوند این روحیه میهمانی را حفظ کنند و با سعه صدر و با برخورد مناسب و خوب و با احترام با مسئولان و پلیس عراق برخورد کنند. وحدت شیعه و سنی نیز باید با توجه به این حضور چند میلیونی مد نظر همه زوار باشد.


captcha