الگوی موفق کتاب‌خوانی در اربعین حسینی/ ره‌توشه‌ای از جنس حسین(ع)
کد خبر: 3549470
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳

الگوی موفق کتاب‌خوانی در اربعین حسینی/ ره‌توشه‌ای از جنس حسین(ع)

گروه ادب: الگوی عملیاتی مسئولان برگزاری ستاد اربعین درباره کتابخوانی که این روزها دغدغه بسیاری از مسئولان فرهنگی و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب است،‌ نشان داد که می‌توان از علایق مردم متدین کشورمان برای ارتقای این فرهنگ بهره گرفت و شور حسینی را برای بهبود، به آن درآمیخت.

همانند همه رویدادهای فرهنگی و معنوی که در اطراف ما در جریان است، واقعه عظیم اربعین حسینی(ع) نیز همچون سال‌های گذشته برگزار شد و به پایان رسید؛ اما آنچه که طی اربعین امسال بیش از گذشته احساس می‌شد، میزان اثرگذاری مطالعه در ارتقای سطح معنویت افراد بود و به‌واقع می‌توان نقش ستاد اربعین را در این واقعه بزرگ غیرقابل انکار توصیف کرد که با تلاشی مضاعف به نسبت سال‌های گذشته، با انتشار کتب و لوح فشرده آثار و اشعار، در بی‌نظیر شدن وجهه فرهنگی اربعین حسینی ایفای نقش کرد.

از سویی بهره‌گیری زوّار کربلای معلی از کتب مرتبط با زیارات ائمه(ع) و زندگی‌نامه آنان که به بهانه حضور در جریان عظیم این رویداد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مغناطیس حسینی به پابوس چهار امام معصوم دیگر در شهرهای کاظمین و سامراء می‌‌رفتند، خود گویای این مطلب بود که روند ترویج کتب مرتبط با اربعین حسینی و در کنار آن،‌ زندگی‌نامه ائمه‌ای که در عراق جای دارند، موفقیت‌آمیز بوده است.

از جمله این آثار می‌توان به فعالیت گروهی نویسندگان و شعرا در این حوزه یاد کرد که به تعبیری از سر صدق و دل پای کار آمدند و با تولید اثر در این حوزه تلاش کردند که معنویت بیشتری را شامل حال زائران کربلای حسینی کنند.

«راه بی‌نهایت» که عنوان کتابی صوتی است به همین مناسبت تهیه و گردآوری شد که نوای عاشورایی 18 شاعر عاشورایی را شامل می‌شود که اشعار با صدای خود شاعر بازخوانی شده است و در بخش دیگری از این اثر، کوروش زارعی، هنرمند شناخته شده کشورمان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز بار دیگر همه اشعار را بازخوانی کرده است.

در مسیر پیاده‌روی اربعین و در حاشیه زیاراتی که صورت می‌گرفت، زائرانی دیده می‌شدند که از کتب تعبیه شده به این منظور استفاده می‌کردند و زندگی‌نامه امام حسین(ع) و یاران آن حضرت و اهل بیت عصمت و طهارت که به همراه ایشان راهی کربلا شدند، توشه راهشان بود تا بتوانند بهره بهتری از این سفر معنوی برگیرند.

همچنین اقدام دیگری که ستاد اربعین در این راستا به انجام رساند، استفاده از نظرات و خاطرات و دست‌نوشته‌های زائران برای بهره‌گیری در قالب کتاب بود تا اثری مردمی برای این منظور فراهم آید و بر اساس برگزیده‌ترین آثار به چاپ برسد که همین موضوع شور و شوق زائران را برای مطالعه بیشتر به منظور نگارش بهتر برانگیخته بود.

در پایان می توان گفت که علیرغم آمار ناامیدکننده‌ای که در حوزه کتابخوانی در کشورمان شاهد هستیم، الگویی که ستاد اربعین و مسئولان فرهنگی مربوطه در این حوزه به اجرا درآوردند،‌ موفقیت‌آمیز بود و سبب شد تا زائران بتوانند به مطالعه آثار مرتبط با این رویداد رغبت بیشتری نشان دهند و به این دست آثار رجوع کنند. و شاید بتوان گفت این رویکرد می‌تواند الگویی برای دیگر مسئولان در حوزه‌های دیگر باشد و البته عشق به سالار شهیدان و یاران آن حضرت در این حوزه دخیل بوده است که می‌توان از علایق معنوی مخاطبان در راستای کتابخوان کردن آنها بهره گرفت.

captcha