شیوه‌های کتابت قرآن در شورای عالی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم بررسی می‌شود
کد خبر: 3550487
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
فردا طی نشستی؛

شیوه‌های کتابت قرآن در شورای عالی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم بررسی می‌شود

گروه ادب: سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن از برگزاری نشست شورای عالی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و بررسی کتابت قرآن در این نشست خبر داد.

احمد زرنگار، سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به برگزاری نشست شورای عالی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم در سازمان دارالقرآن گفت: در این نشست که فردا 14 آذرماه از ساعت 10 - 12 در سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود، مسائل مهمی چون کتابت قرآن، تبیین تفاوت رسم‌المصحف و رسم قیاسی و اینکه کدامیک سهل‌القرائه است، مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم‌گیری خواهد شد.
وی افزود: توقیفی بودن رسم‌الخط موضوع دیگری است که در این نشست به بحث و بررسی گذاشته می‌شود و همچنین به شیوه متفاوت نگارش برخی کلمات در قرآن پرداخته خواهد شد؛ چرا که برخی از کلمات در رسم‌الخط‌های مختلف به صورت گوناگون نوشته می‌شود، به عنوان مثال «یٰا مریم» در قرآن‌های عربی به صورت «یٰمریم» نوشته می‌شود که در این نشست پیرامون آن بحث خواهد شد تا رسم و ضبط آنها مشخص شود.
زرنگار در رابطه با اهمیّت این موضوع عنوان کرد: کتابت قرآن به شیوه‌های مختلف رسم‌المصحف و قیاسی نوشته می‌شود که باید ادله هر یک از رسم‌الخط‌ها، تاریخچه آن، تاریخچه ورود قرآن به خط عثمان‌طه و اینکه چرا باید التزام به یک نوع رسم‌الخط وجود داشته باشد، پیشینه خط ایرانی و ... در این نشست تبیین شود.
وی تصریح کرد:  در این نشست که با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود، اساتیدی چون حجت‌الاسلام یعقوب جعفری، محمدعلی لسانی‌فشارکی، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، بهاءالدین خرمشاهی، قاسم بستانی، علی حبیبی، حاج‌اسماعیلی و صدرالحفاظ حضور می‌یابند.
زرنگار یادآور شد: این سومین نشست شورای عالی نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم است که قرار است با بحث پیرامون مسائل یادشده، نشست تخصصی بررسی کتابت قرآن نیز تا اواخر سال جاری برگزار شود. البته قبل از این نشست، نشستی با ناشران و خوشنویسان قرآن نیز برگزار خواهد شد که اطلاعات تکمیلی آن متعاقباً از طریق همین خبرگزاری اعلام خواهد شد.
captcha