انقلاب اسلامی یک اجتماع تمدن‌ساز است
کد خبر: 3550882
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
حجت‌الاسلام رئیسی:

انقلاب اسلامی یک اجتماع تمدن‌ساز است

کانون خبرنگاران نبأ: تولیت آستان قدس رضوی در دومین کنگره «آیت‌الله سیدعبدالله مجتهد بلادی بوشهری بهبهانی(ره)» گفت: فقه امام جعفر صادق(ع) موجب آن است که ما در مقابل هیچ نکته‌ای، احساس فقر علمی و ضعف نکنیم؛ ما یک اجتماع تمدن‌ساز داریم و این انقلاب اسلامی یک اجتماع تمدن‌ساز است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، دومین کنگره علمی پژوهشی آیت‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری از سوی شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر، ۱۳ آذرماه در مصلای جمعه شهر بوشهر برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره به اینکه علم به احکام، مجموع علوم، دانش‌ها، زیست‌شناسی‌ها و زمین‌شناسی‌ها دارای فضل است، گفت: اگر دانشگاه و حوزه علمیه‌ای سبقه توحیدی داشته باشد، علم است و بلعکس اگر سبقه توحیدی نداشته باشد، علم نیست.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به اینکه امام جعفر صادق(ع) فرمودند که علم نوری است که اگر خدا بخواهد، در دل هر کسی قرار می‌دهد، افزود: نگاهی که مکتب قرآن در فصول مختلف زندگی نسبت به انسان دارد، تعلم انسان و همزبان شدن انسان است؛ حیات طیبه انسانی، یک حیات الهی است و همچنان که عالم همه مُلک خداوند ستارالعیوب است و ذرات وجود، وصل به وجود خداوند است، نشانه عبودیت است.
وی با اشاره به تزکیه منفی (خودستانی) و تزکیه مثبت (خودستایی)، گفت: اهل بیت پیامبر اسلام(ص) برای قرآنی‌سازی جامعه، خودستایی را پیشه کردند؛ همواره در تمامی لحظات زندگی، ائمه‌(ع) و رهبری نظام، بهترین الگو و سبک برای جامعه هستند؛ در واقع سبک زندگی اسلامی و قرآنی، فانوسی برای روشنایی مسیر و رستگاری به سمت یگانه خالق هستی است.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه افکار جاهلی و اعمال جاهلی به نام تمدن برای جامعه بشری معرفی شده است، بیان کرد: جاهلیت امروز، جاهلیت مدرن و جاهلیت اتو کشیده است که خود را به ایسم‌ها تجهیز کرده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مسئله‌شناسی اولویت اول یک کنگره است، اظهار کرد: در جامعه امروز فقه دارد حکومت می‌کند، همچنان که علم جامعه‌شناسی و علم روانشناسی نیز در جامعه است. فقه امام جعفر صادق‌(ع) موجب آن است که ما در مقابل هیچ نکته‌ای احساس فقر علمی و ضعف نکنیم؛ ما یک اجتماع تمدن‌ساز داریم و این انقلاب اسلامی یک اجتماع تمدن‌سازی است.
وی با بیان اینکه شهدا و شهدای اهل قلم، حیات و جاودانگی را برای دین رقم زدند و احیاء کردند، اظهار کرد: یک روحانی و مبلغ با نوگرایی، داشتن سخن نو و ابا نداشتن از مطرح کردن مسائل نو باید مظهر و مبنای گشایش در زندگی مردم بشود. امروز روحانیت در جامعه ما با فضاسازی که داشته است به عنوان مطمئن‌ترین و مرجع‌ترین گروه بین مردم است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه کسانی که مردم را در عالم به خوبی‌ها می‌خوانند، تفاوت بین بیایید و بروید است، تأکید کرد: روحانی پژوهشگر و محقق باید حضوری دقیق در مسائل داشته باشد تا نتیجه آن در زندگی مردم و حل مشکلات مردم نمودار شود؛ رمز علمای موفق ما این است که پیشتاز هستند و در دل‌ها جا گرفته‌اند. علی‌رغم فضاسازی‌ها، هنوز نگاه مردم در عرصه‌های مختلف به روحانیت است.
وی با اشاره به اینکه بالاترین اصناف و اقشار در بین شهدا مربوط به شهدای جامعه روحانیت است، افزود: بسیاری از علما و رزمندگان با مجاهدت‌ و ایثار‌ در مقابل دشمن ایستادگی کردند. شهید رئیسعلی دلواری‌ها، علامه مجتهد بلادی‌ها و شهید ابوتراب عاشوری به نام دین و با آموزه‌های دینی در مقابل خواست دشمن ایستادند و جهادکبیر کردند؛ تأکید می‌کنم که امروز مطمئن‌ترین ملجا در بین مردم در سراسر عالم، روحانیت است.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه روحانیت، با خداوند میثاق تعلیم دارد، گفت: تعلیم، مبارزه با فساد در جامعه، مبارزه با جهل، نادانی، بی‌تدبیری و بی‌علمی بخشی از وظایف اصلی روحانیت در جامعه است.
حامد فکوری
captcha