دغدغه رهبری در فرهنگ تبدیل به مسئله ما شود نه موضوع
کد خبر: 3552352
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰
منتظری در گفت‌وگو با ایكنا:

دغدغه رهبری در فرهنگ تبدیل به مسئله ما شود نه موضوع

گروه فرهنگی: رئیس سازمان بسیج هنرمندان كشور با تأكید بر اینكه دغدغه‌های مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ باید تبدیل به مسئله ما شود نه موضوع گفت: اگر موضوع باشد این دغدغه‌ها تنها برای اطلاع می‌شود اما وقتی كه یك مسئله باشد، باید برای آن راه حل پیدا كنیم.

غلامرضا منتظری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان كشور در حاشیه سفر به شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص ولنگاری فرهنگی گفت: دغدغه‌های مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ باید تبدیل به مسئله ما شود نه موضوع چرا كه اگر موضوع باشد این دغدغه‌ها تنها برای اطلاع می‌شود اما وقتی كه یك مسئله باشد، باید برای آن راه حل پیدا كنیم و به آن پاسخ دهیم اما متأسفانه دغدغه‌های معظم‌له به هر شكلی در دستور كار و برنامه ما قرار نمی‌گیرد و به حاشیه می‌رود.
وی اظهار كرد:  در طول این سه دهه انقلاب اسلامی، حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری هیچكدام از كارنامه دولت‌ها در حوزه فرهگ راضی نبودند و این مسئله، یك بحث جدی و معناداری است و اخیراً كار به اوج رسیده كه معظم‌له درباره ولنگاری فرهنگی هشدار داده‌اند.

چندین سال متوالی چیزی به نام سند راهبردی فرهنگی نداشتیم

وی با بیان اینكه مسئله چند علت اساسی دارد، افزود: نخستین دلیل آن این است كه ما طی چندین سال چیزی به نام سند راهبردی فرهنگی نداشتیم و مبنای كارهای فرهنگی بیشتر سلیقه‌ای بوده و متولیان فرهنگی ما به تناسب تخصص و توان مدیریت می‌كردند البته اكنون هم گزارش‌ها حاكی از آن است كه سندی در این باره آماده شده اما هنوز سرلوحه نشده است و چشم‌انداز نهادها و دستگاه‌های فرهنگی آن چشم‌اندازی نیست كه در افق 1404 باید به آن پاسخ دهیم.
منتظری، دومین دلیل این مسئله را ضعف بینشی و افقی نهادها و سازمان‌های متولی عرصه فرهنگ دانست و گفت: در این راستا نیاز است تا یك قرارگاه فرهنگی در كشور راه‌اندازی شود كه برای متولیان فرهنگی ریل‌گذاری كند و مشخص كند كه در چه مسیری حركت كنند.

یك قرارگاه فرهنگی با حضور نمایندگان سازمان‌ها تشكیل شود
رئیس سازمان بسیج هنرمندان كشور ادامه داد: برخی می‌گفتند كه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت این مسئله دارد و این درست است و این شورا به عنوان یك نهاد مادر در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود اما از آنجایی كه شورای عالی انقلاب فرهنگی درگیر كارهای متعدد فرهنگی است و شاید این مجال را نداشته باشد، پیشنهاد می‌شود یك قرارگاه فرهنگی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سازمان‌ها و نهادها شكل گیرد.

تشكیل كارگروهی با مشاركت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وی با بیان اینكه مسئله ولنگاری فرهنگی باید در دستور كار این قرارگاه قرار گیرد تا مشخص كند كه ولنگاری و مصادیق آن چیست و راهكارهای برون رفت از آن را نیز تبیین كند، گفت: اخیراً در ملاقاتی كه با وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم این مسئله را طرح كردم و ایشان هم استقبال كردند و به یاری خدا بناست تا كارگروهی در این راستا شكل گیرد و آنان به این موضوع بپردازند و سازمان بسیج هنرمندان كشور هم به عنوان یك كارگروه در آن حضور پیدا كند.

توجه به نهادهای مردمی فرهنگی بسیاری از آسیب‌ها را كاهش می‌دهد

منتظری همچنین نقش نهادهای مردمی فرهنگی را در این زمینه یادآور شد و گفت: این مسئله بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد و به هر نسبت كه ما فضا را برای این مجموعه‌ها باز كنیم، آسیب‌های فرهنگی كاهش پیدا می‌كند و از تصدی‌گری دستگاه‌ها پرهیز می‌شود.

تمام فعالیت‌ها در تهران معطوف نشود
رئیس سازمان بسیج هنرمندان كشور با تأكید بر اینكه نباید همه فعالیت‌ها در تهران معطوف شود بلكه باید در استان‌های مختلف تقسیم شود، گفت: من به نوبه خودم شرمسار مقام معظم رهبری در این زمینه هستم.

معدل سازمان بسیج هنرمندان در عرصه فرهنگ خوب است
منتظری در ادامه در پاسخ به اینكه در عرصه فعالیت‌های فرهنگی به سازمان بسیج هنرمندان نمره چند می‌دهد، گفت: در این زمینه قاضی مردم و جامعه هدف هستند اما در یك نگاه كارنامه‌ای معدل سازمان بسیج هنرمندان خوب است اما باید بیشتر از این‌ها رشد كند.
captcha