تألیف دانش‌نامه آثار مقدس قم در آینده نزدیک/ برگزاری کنگره حضرت آمنه(س)
کد خبر: 3554957
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰

تألیف دانش‌نامه آثار مقدس قم در آینده نزدیک/ برگزاری کنگره حضرت آمنه(س)

کانون خبرنگاران نبأ: مدير فرهنگی و هنری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها عمده فعاليت‌هاي پژوهشكده علوم و معارف قرآني علامه طباطبایی(ره) را فعاليت‌هاي قرآن و حديثي عنوان كرد و هدف از تشكيل آن را توسعه عميق و كاربردي‌کردن معارف قرآني، پاسخگويي به سوالات و شبهات و تامين پشتوانه‌هاي علمي دانست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا، نبأ، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل محمدی کرمانشاهی تالیف دانش‌نامه آثار مقدس قم در محوری‌های شخصیت حضرت معصومه(س)، اماکن و ساختمان آستان مقدس، مشاهیر مدفون در حرم مطهر، رخداد‌های مهم تاریخی به‌خصوص در دوران معاصر  مرتبط با حرم مطهر را از برنامه‌های دردست اقدام پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی(ره) که زیر نظر آستان مقدس فعال است، عنوان کرد.

اهداف و تعداد نشرهای پژوهشکده علامه طباطبایی(ره)
وی با اشاره به شکل‌گیری پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی(ره) در سال ۱۳۸۶ گفت: تا کنون ۱۱۳ اثر پژوهشی از این پژوهشکده در زمینه‌های مختلف به‌ویژه علوم و معارف قرآنی منتشر شده است و علاوه بر آن ۵۰ اثر نیز در مراحل پایانی چاپ و نشر است که به‌زودی به علاقه‌مندان اهل علم و معارف قرآنی ارائه خواهد شد.

مدیر فرهنگی و هنری آستان مقدس عمده فعالیت‌های این پژوهشکده را فعالیت‌های قرآن و حدیثی عنوان کرد و هدف از تشکیل آن را توسعه عمیق و کاربردی‌کردن معارف قرآنی، پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات و تأمین پشتوانه‌های علمی دانست.

پروژه المیزان در پژوهشکده علامه طباطبایی(ره)
وی یکی از طرح‌های در دست اقدام پژوهشکده را پروژه «المیزان» عنوان کرد و گفت: آیات، روایات و لغات کتاب المیزان توسط پژوهشگران این پژوهشکده مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و پاورقی‌های آن تکمیل شده است چرا که مرحوم علامه طباطبایی(ره) در ارجاعات المیزان فقط به کتب اشاره کرده است مثلا در برخی از روایات به تفسیر نورالثقلین اشاره شده و به صفحه، جلد و ناشر آن اشاره نشده است و پژوهشگران منبع آن را پیدا کرده و با ذکر دقیق ارجاعات آن را بیان کردند و این طرح در مراحل پایانی است و به‌زودی منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گفت: در ادامه پروژه المیزان، مطالعه، تألیف و نگارش مکتب یا مکاتب علامه طباطبایی را نیز در نظر داریم که انجام شود.

برگزاری کنگره حضرت آمنه(س)
وی در ادامه افزود: دنیای اسلام مدیون دو شخصیت بزرگوار پدر و مادر نبی اکرم(ص) هستند. طبق دانسته‌ها هر دو شخصیت در دوران جوانی از دنیا رفته‌اند در صورتی‌که در اثر توطئه و ترور یهود اتفاق افتاده و به مرگ طبیعی نبوده است و در دویست سال گذشته نیز یک بار دیگر این دو به صورت ناجوانمردانه ترور شخصیتی شدند و ان این که قائل به کفر آنها شدند و یهودیان خواستند بعد از ترور جسمی این دو بزرگوار را ترور شخصیتی کنند. که خوشبختانه برخی از نویسندگان روشن و روشن ضمیر جهان اسلام وبرخی علمای اهل تسنن پاسخ این شبهات و حرف‌های ناثوابی که در حق این دو شخصیت بزرگوار به میان آورده بودند داده شد.

دبیر کنگره حضرت آمنه(س)گفت این پژوهشکده در حال حاضر کنگره حضرت آمنه(س) را در دستورکار خود قرار داده است. حضرت آمنه(س) مادر مکرم پیامبر اسلام(ص) تا کنون آن‌طوری که در حق و شأن مقام ایشان است پرداخته نشده است البته کتاب‌های خطی زیادی در خصوص این شخصیت تالیف شده ولی منتشر نشده است این پژوهشکده در نظر دارد چهار اثر خطی در خصوص ایشان را که به زبان عربی است ترجمه و منتشر کند.

این کنگره کار خودش را از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز کرده و  در سال آینده با میلاد نبی مکرم اسلام(ص) در ایام مبارک ماه ربیع در حرم حضرت معصومه(س) با حضور اندیشمندان دنیای اسلام از کشورهای مختلف برگزار خواهد‌شد و انشالله تألیفات و آثار آن هم‌زمان با برگزاری کنگره در سال ۹۶ چاپ خواهد شد.

هدف از برگزاری کنگره حضرت آمنه(س)
وی شادآور شد، حضرت آمنه(س) یک شخصیت بسیار ارزنده و ناشناخته است و هدف از این گنگره نیز غبار‌زدایی از چهره و نشان‌دادن عمق ایمان حضرت آمنه و حضرت عبدالله(ع) است.

وی یادآور شد، گستره کنگره از حیث مخاطب به زبان عربی و فارسی خواهد بود و یک یا چند اثر منتخب نیز به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ترکی استانبولی در راستای افزایش مخاطب منتشر خواهد شد.

کنگره حضرت آمنه(س) برای کودکان
دبیر کنگره حضرت آمنه(س) با اشاره به اینکه کنگره به صورت علمی و فرهنگی برگزار خواهد شد اضافه کرد: این گنگره یک نوآوری خواهد داشت و آن وجود آثاری برای کودکان است تا مخاطبان کنگره فقط جوامع علمی نباشند. و این نوآوری در کارگروه کودک و نوجوان صورت می‌گیرد و امروز پژوهشکده در نظر دارد با ساده‌سازی مفاهیم دینی برای کودکان و نوجوانان، فعالیت‌هایی که متناسب با سنین این افراد است در جهت ترویج و رشد مفاهم دینی در کودکان منتشر کند.

وی گفت: مجموعه آثار کنگره و آثاری که از قبل منتشر شده در یک نرم افزار توسط خود پژوهشکده با همکاری مراکز کامپیوتری عرضه خواهد شد.

بررسی شخصیت حضرت عبدالله(ع) در کنگره حضرت آمنه(س)
حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به اینکه آثار جدید به زبان فارسی در این کنگره تالیف می شود  ادامه داد:  بخشی از آثار کنگروه نیز اختصاص دارد به شناخت شخصیت حضرت عبدالله به عنوان پدر نبی مکرم اسلام(ص) که کتابی هم تحت عنوان بنده پاک به همت علی کرجی تالیف شده است.

وی افزود: همچنین این پژوهشکده در سال های گذشته کنگره بزرگداشت علی ابن ابراهیم قمی را برگزار کرد و  آثار آن نیز تولید و در موسسه زائر به چاپ رسیده است.

تالیف دانش نامه آثار مقدس قم
وی گفت: فعالیت های دیگر پژوهشکده که از سالهای قبل شکل گرفته و امروزه با قوت بیشتری در حال انجام است تالیف دانش نامه آثار مقدس قم است که در محوری های شخصت حضرت معصومه(س)، اماکن و ساختمان آستان مقدس، مشاهیر مدفون در حرم مطهر، آثار و پدیدآوردگان آثار در قالب آستانه مقدس حضرت معصومه(س)، رخدادهای مهم تاریخی به‌خصوص در دوران معاصر که مرتبط با حرم مطهر است و محور آخر هم بحث مفهومی و معارفی مرتبط با آستانه مقدسه است که مقالات در پنج سطح ارائه خواهد شد و در  قالب دانش‌نامه و به‌صورت الفبایی و با مقالات مختلف منتشر خواهد شد و امیداوریم امسال پیش‌درآمد آثار در دانش‌نامه را منتشر کنیم.

گروه طب اسلامی
وی با اشاره به تشکیل گروه علمی طب اسلامی در پژوهشکده به‌عنوان یک ضرورت و نیاز امروزی و آشنایی مردم با طب اسلامی گفت: در سالیان اخیر به همت استاد تبریزیان و اهتمامی که ایشان داشتند بیش از یازده هزار روایات طب اسلامی استخراج شده و چهار کتاب نیز به زبان عربی و فارسی منتشر شده است و با این پشتوانه، می توان امروزه ادعا کرد طب اسلامی پاسخگوی تمام بیماری هاست.

وی اضافه کرد: امروز علوم جدید قادر به درمان برخی از بیماری ها نیست ولی تمام بیماری‌ها در طب اسلامی قابل درمان هستند و طبق روایات چیزی که قابل درمان نیست مرگ است. و ما روایات زیادی داریم که مثلا سیاه‌دانه که در روایات آمده شفاء هر بیماری است مگر مرگ و پژوهشکده در نظر دارد با محور قرار دادن این موضوع به زائران، مجاوران، شیعیان و دنیای اسلامی خدمتی داشته باشد.

کتابخانه تخصصی پژوهشکده علامه طباطبایی(ره)
وی گفت: کتابخانه تخصصی پژوهشکده ویژه محققان در دو سالن مجزا با کتب علوم قرآن و سیره و سخنان ائمه تجهیز شده است ودر حال حاضر حدود 10 هزار کتاب با موضوعات تاریخ، سیره، علوم قرآنی و … است و با هدف پشتوانه‌ای برای پژوهشگران راه‌اندازی شده است که ویژه پژوهشگران داخلی پژوهشکده است.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان با اشاره به اینکه اداره آموزش نیز زیر مجموعه پژوهشکده است گفت: این اداره، آموزش ضمن خدمت کارکنان، خادمان رسمی و افتخاری را به‌صورت عمومی و تخصصی برگزار می‌کند.
captcha