ظرفیت بالای شعبه مرکز حفظ مجازی قرآن استان البرز
کد خبر: 3555648
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
شفیع‌زاده خبر داد:

ظرفیت بالای شعبه مرکز حفظ مجازی قرآن استان البرز

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان البرز با اشاره به فعالیت‌های شعبه مرکز مجازی حفظ قرآن این سازمان، گفت: به دلیل ظرفیت مکانی و تجهیزات این شعبه، توانایی جذب حداکثری قرآن‌آموزان علاقه‌مند وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی شفیع‌زاده، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان البرز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به فعالیت‌های شعبه‌ای از مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن کریم اوقاف در این استان، گفت: دومین شعبه‌ این مرکز است که پس از استان اصفهان در آستان مقدس امام‌زاده محمد(ع) در اوایل تابستان امسال راه‌اندازی و افتتاح شد.
وی در خصوص تعداد کارشناسان این مرکز، ادامه داد: در این مرکز حفظ مجازی سه کارشناس که حافظ کل قرآن کریم نیز هستند از صبح تا قبل از اذان مغرب و عشا به صورت شیفتی و پاره‌وقت آمادگی پذیرش و پاسخگویی به مخاطبان را دارند.
شفیع‌زاده اظهار کرد: در این مرکز بیش از 300 قرآن‌آموز از سنین شش سال تا حدود 60 سال داریم که به دلیل حجم کارها و یا مشغله روزانه‌شان امکان مراجعه حضوری به دوره‌های قرآن را ندارند، لذا به همین دلیل تمایل به استفاده از این دوره‌های حفظ مجازی را پیدا کرده‌اند، چنانکه در میان متقاضیان دوره‌های این مرکز پزشک، معلم، دانشجو، طلبه و بانوان خانه‌دار نیز داریم.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان البرز درباره علت راه‌اندازی شعبه‌ای از این مرکز در این استان، اضافه کرد: آمادگی استان جهت استفاده از دوره‌های غیر حضوری حفظ قرآن بوده است با توجه به اینکه راه‌اندازی این شعبه نیز نیازمند دارا بودن شرایطی است، لذا ما دومین استانی بودیم که آمادگی افتتاح شعبه‌ای از مرکز مجازی حفظ قرآن را داشتیم.
وی ادامه داد: این آمادگی از هم از جهت فضا بود که فضای مناسبی را در آستان مقدس امامزاده محمد(ع) به این امر اختصاص یافت آن هم با تمام امکانات و ثانیا استقبال استان برای حضور در این دوره‌ها بوده است.
شفیع‌زاده در پاسخ به ضرورت طرح حفظ غیر حضوری و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای حفظ قرآن، گفت: یکی از منویات مقام معظم رهبری تربیت 10 میلیون حافظ قرآن بود و این سازمان چهارمین سالی است که اقدام به اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کرده است که این طرح مشمول افرادی می‌شود که توانایی حضور در کلاس‌ها را دارند.
وی بیان کرد: برخی از مشتاقان و علاقه‌مندان هستند که امکان حضورشان به دلایل مختلف در کلاس‌های قرآن فراهم نیست، لذا سازمان اوقاف طرح حفظ مجازی قرآن را راه‌اندازی کرد که ارتباط غیر حضوری و یا حفظ غیر حضوری قرآن است که طی برنامه‌ریزی که انجام شده است طی هر هفته کارشناسان یک بار با قرآن آموزان تماس 15 دقیقه‌ای برقرار می‌کند تا به ارزیابی میزان محفوظات آن قرآن‌آموز پرداخته شود.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان البرز عنوان کرد: هدف از برپایی این مراکز حفظ مجازی قرآن برای فراهم کردن شرایط سهل و آسان برای حضور علاقه‌مندان به حفظ قرآن است که امکان حضور در کلاس‌ها را ندارند.
وی بیان کرد: راه‌اندازی این شعب در استان‌ها، فرصتی است که سازمان اوقاف در اختیار استان‌ها برای حضور قرآن‌آموزان علاقه‌مند به فراگیری حفظ قرآن قرار داده است که این استان‌ها نیز این فرصت را در اختیار شهرستا‌ن‌ها قرار داده‌اند تا سایرین بتوانند جزو حافظان قرآن قرار گیرند و از این امکانات استفاده کنند.
شفیع‌زاده در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به سایر امتیازات طرح حفظ غیر حضوری قرآن، اظهار کرد: این طرح به صورت رایگان به علاقه‌مندان خدمت‌رسانی می‌کند به گونه‌ای که ارتباط تلفنی که توسط مرکز گرفته می‌شود بدون بار مالی برای داوطلبان است لذا از نظر هزینه نیز برای علاقه‌مندان به حفظ قرآن به صرفه است.
وی در پاسخ به این سؤال که اقدامات صورت گرفته در سطح استان در راستای گسترش این طرح چیست؟ افزود: تبلیغات محیطی، استفاده از جراید و رسانه‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته است که یکی از افتخارات در حیطه فرهنگی در سطح استان حفظ مجازی است که مورد تشویق و تأیید و تفقد حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی حسینی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز قرار گرفت بطوری که هنگامی از اجرای این طرح در سطح استان باخبر شدند از جمله افرادی بودند که اعلام کردند، دفترشان را به عنوان محلی برای تبلیغات محیطی این مرکز قرار دهند که این امر انجام شد.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان البرز اظهار کرد: همچنین در فضای شهر و امامزادگان و مساجد تا جایی که در توان داشتیم، تبلیغات اجرای این طرح را انجام داده‌ایم.
وی در پاسخ به این سؤال که برنامه آینده استان برای گسترش کمی و کیفی مرکز مجازی حفظ قرآن، اضافه کرد: این مرکز با توجه به ظرفیت مکانی و تجهیزاتی که دارد، می‌توان کارشناسان قرآنی را با بکارگیری حافظ قرآن مجرب گسترش دهیم و تبلیغات محیطی را تنها به کرج اختصاص ندهیم بلکه در شهرستان‌ها اشتهارد، ساوجبلاغ، طالقان و ... نیز تبلیغاتمان را گسترده کنیم تا بتوان مخاطبان بیشتری را جذب کرد.
شفیع‌زاده اظهار کرد: طی پیش‌بینی انجام شده در آینده نزدیک بتوانیم تبلیغات را در سطح شهرستان‌ها گسترش دهیم و از سوی دیگر اگر قدرت پاسخگویی کارشناسان کم شد، آن هنگام تعداد آنها را افزایش خواهیم داد.
captcha