تحول در حوزه بدون تکیه بر تراث گذشته ممکن نیست
کد خبر: 3555781
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۷
در همایش «جایگاه تراث در تحول حوزه» عنوان شد؛

تحول در حوزه بدون تکیه بر تراث گذشته ممکن نیست

گروه حوزه‌های علمیه: همایش استادان سطح عالی و خارج حوزه با عنوان «جایگاه تراث در تحول حوزه» امشب، اول دی ماه در دفتر آیت‌الله العظمی گلپایگانی برگزار و تاکید شد تحول در حوزه بدون تکیه بر تراث گذشته ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در ابتدای این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین محبی، از استادان سطح خارج حوزه گفت: تحول در حوزه دو گونه است؛ مثبت و منفی که مثبت آن است که باید در راستای وظایف حوزه نسبت به رفع نیازهای کشور و جهان اسلام صرت گیرد.
وی ادامه داد: خروجی این تحول باید تربیت فقهایی آگاه به زمان باشد و این تحول همراه با آینده‌نگری و مبتنی بر تراث و احترام به سنت‌های کهن صورت می‌گیرد و موجب تولید علم و نوآوری می‌شود و تراث را کارآمد و به روز می‌کند.
استاد حوزه افزود: ضرورت این تحول بر هیچ‌کس پوشیده نیست ولی باید مدیریت شود همان طور که رهبری فرمودند تحول را باید مدیریت کنید زیرا تحول، طبیعت آفرینش الهی است.
این استاد حوزه تصریح کرد: نگاه افراطی و عجولانه به تحول در حوزه همان تحول منفی است و همان طور که رهبری بر پرهیز از دیوان‌سالاری شبه دولتی در حوزه تاکید فرمود حوزه نیز که پشتوانه اقامه اسلام است باید روزآمد شود و حفظ تراث در این زمینه امری لازم است.
محبی بیان کرد: نیازهای بین‌المللی از جمله مواردی است که نیاز به تحول را در حوزه ایجاد کرده است همچنین؛ علوم انسانی باید اسلامی شود و مسئولیت اسلامی کردن بر دوش حوزه است زیرا نظام اسلامی ایران نیاز مبرم به پاسخگویی به سؤالات روز مانند شبیه‌سازی و عرصه‌های علمی جدید دارد و از طرفی رقبایی مانند تکفیری‌ها و داعش وجود دارند و حوزه باید با بنیه علمی در مقابل آنان بایستد.
وی اظهار کرد: تقویت طلاب پاسخگو و زبان‌دان و شناسایی استعدادهای برتر و ترویج مطالعه به خصوص در رشته تفسیر و تربیت مبلغ و خصوصا مبلغ فضای مجازی باید مورد توجه ویژه حوزه باشد و این تحول با احترام به تراث و تحت حمایت مراجع بیش از گذشته مورد نیاز و تاکید است که در گذشته نیز این نوع تحول را شاهد بوده‌ایم.
محبی تصریح کرد: با هجرت آیت‌الله العظمی بروجردی نشاط علمی حوزه دوچندان شد و در بعد بین‌المللی نیز تحول زیادی با فرستادن نمایندگان خود به مناطق مختلف جهان ایجاد کردند همچنین مدارسی را احیاء کردند که با تحولات متناسب با روز، طلاب از آن بهره‌مند هستند.
وی افزود: پیگیری مستمر آیت‌الله بروجردی نسبت به فعالیت مجمع جهانی تقرب و مکاتبه با شیخ شلتوت که منجر به فتوای تاریخی وی مبنی بر به رسمیت شناختن شیعه شد نوع دیگری از تحول در حوزه است. همچنین آیت‌الله العظمی گلپایگانی در راستای تحول گام‌های مهمی برداشتند؛ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در توجه به مسئله مهدویت  و احیاء تراث مسجد امام حسن عسکری گامی در راستای تحول در حوزه برداشته‌اند.
محبی بیان کرد:  تاسیس مرکز فقهی ائمه اطهار توسط آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی، تاسیس رشته تخصصی تفسیر و مدارس علمیه مانند مدرسه امام کاظم(ع) و ایجاد رشته تخصصی کلام توسط آیت الله سبحانی، ایجاد مدرسه تخصصی فقهی اصولی توسط آیت‌الله وحید خراسانی، تاسیس مدرسه اهل‌بیت(ع) و تراث زیر نظر آیت‌الله سیستانی، ایجاد مدرسه تخصصی آیت الله شبیری زنجانی، موسسه اسراء زیر نظر آیت الله جوادی آملی و مرکز کامپیوتری نور که برکات آن در سراسر جهان آشکار است همه از مصادیق تحول در حوزه است که با تکیه بر تراث گذشته انجام شده است. همچنین تاسیس مرکز خدمات حوزه و ... از جمله تحولات مثبت در حوزه است.
تحول حوزه با تکیه بر تراث
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین صرفی، از استادان سطح خارج حوزه با بیان اینکه تراث، آثاری است که از گذشته به دست ما رسیده است، گفت: آنچه برای ما موضوعیت دارد؛ ثقلین است و اگر به تراث می‌پردازیم در واقع این تراث در راستای تبیین قرآن و آموزه‌های ائمه است.
وی افزود: وقتی بنده کتاب کفایه و لمعه را می‌بینم بر خلاف آنچه که در ذهن طلاب کرده‌اند ترغیب و تشویق می‌شوم زیرا ذات تحول در این آثار دیده می‌شود و به این نتیجه می رسم که من نوعی در حوزه نیز باید با بهره‌گیری از این آثار، اثرهای به روزی در این عرصه بنویسم.
صرفی عنوان کرد: برخی می‌پرسند چرا باید کفایه بخوانیم زیرا همه دنیا کتب روز خود را در علوم می‌خوانند؟ جواب ما این است که ما باید در علوم ریاضی و ... آخرین تحقیقات و علم را داشته باشیم ولی ماهیت علوم اسلامی این طور نیست زیرا ما نمی‌خواهیم که دین و شرع جدیدی ایجاد کنیم لذا وظیفه ما و رسالت اصلی این است که بدانیم سخنان دین چیست و باید به تراث گذشته مانند اثار شیخ طوسی و بزرگان دیگر مراجعه کنیم و نباید چنین آثاری را به راحتی کنار بگذاریم.
وی افزود: رسائل و کفایه کتب تحول‌خواه هستند و ناظر به کتب قبلی خود و متناسب با نیاز زمانه نوشته شده است و باب تحول را باز می‌کند به شرط اینکه کتاب جدید باعث رقیق شدن بنیه علمی طلاب نشود و مبانی گذشته را باید برای آینده به ارث بگذاریم.
captcha