پاسخ مثبت بعثه‌رهبری به دعوت‌ عربستان برای حج
کد خبر: 3561913
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱

پاسخ مثبت بعثه‌رهبری به دعوت‌ عربستان برای حج

بعثه مقام معظم رهبری به دعوتنامه وزارت حج عربستان برای انجام مذاکرات در تاریخ مقرر پاسخ مثبت داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ایسنا نوشت: وزیر حج و عمره عربستان گفته که با ارسال دعوت‌نامه به تمامی کشورهای اسلامی از جمله ایران، مشغول تدارک و برنامه‌ریزی برای مناسک حج پیشِ رو است. طبق دعوتنامه‌ای که این هفته به دست سازمان حج و زیارت کشورمان رسیده، تاریخ انجام مذاکرات دو کشور برای حج آینده، پنجم اسفندماه برابر با ۲۵ جمادی‌الاول تعیین شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام این مذاکره، اعزام هیاتی از کشورمان به عربستان را در تاریخ تعیین شده تایید کرده است.

تا کنون جزییات بیشتری درباره ترکیب هیأت اعزامی ایران مشخص نشده، اما هرسال، نمایندگانی از وزارت امور خارجه، سازمان هواپیمایی و امور بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری، رییس سازمان حج و زیارت را در مذاکرات حج همراهی می‌کنند. عربستان سال گذشته برای انجام مذاکرات حج با سفر نمایندگان بعثه مقام معظم رهبری مخالفت کرده بود.

سرپرست حجاج ایرانی پس از دریافت دعوت‌نامه امسال عربستان، گفته بود: در مذاکرات با طرف مقابل، خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله امور مربوط به شهدای مسجدالحرام و منا مطرح خواهد شد و امیدواریم زمینه برای انجام یک حج باشکوه، عزت‌مند همراه با آرامش و امنیت زائران فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز پیشتر درباره وضعیت روابط ایران و عربستان در موضوع حج، اظهار کرده بود: همچنان در وضعیت سابق هستیم و برای حج سال آینده با توجه به شرایط موجود و حفظ عزت و امنیت حجاج ایرانی تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.

با وجود آن که در مناسبات دو کشور تغییری حاصل نشده و دولت عربستان نیز تا کنون به مطالبات ایران بویژه در موضوع حج چراغ سبز نشان نداده، اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش از مذاکره با وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی برای هموار کردن بازگشایی مسیر حج و عمره خبر داده بود.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
nima
|
Canada
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۲۱:۲۲
0
0
به جای نگاه احساسی باید نگاه حرفه ای به مساله حج داشت. مهمترین ارکان نگاه حرفه ای صرفه اقتصادی، تامین منابع متناسب با درآمد، پاسخگویی به متقاضی، بهینه بودن نظام مدیریتی پروژه، اجرای عملیات در بازه زمانی متناسب است.

حج باید به استاندارد های توریسم و گردشگری مذهبی نزدیک شود و از حالت سنتی خارج شود.
مهمترین کار واگذاری وظایف اجرایی سازمان و حج و زیارت به بخش خصوصی است این سازمان می تواند نقش نظارتی، سیاستگذاری، قانونگذاری و تعیین کدهای اخلاق حرفه ای را بر عهده داشته باشد اما اجرای آن باید به بخش خصوصی واگذار شود.

بودجه دولتی این سازمان به تدریج باید قطع شود و سازمان حج و زیارت بتواند بنیادی شود که نیاز خود را بر اساس ضوابط بازار آزاد از طریق مشتریان به دست آورد در حال حاضر سازمان حج و زیارت مشتری زیادی دارد و متقاضی برای حج فراوان است در نتیجه در تامین مخارج مالی نباید دچار مساله باشد اما چون نظام مدیریت آن سنتی است و بهینه نیست نه تنها این سازمان سود آور نیست بلکه وابسته به بودجه ای است که از جیب مالیات دهندگان می رود.

تمام مالیات دهندگان ایران مسلمان نیستند و تمام آنها لزوما رضایت نداده اند که پول مالیات آنها به شکل سوبسیدی در اختیار عده ای محدود قرار بگیرد که عمدتا به رانت متصل هستند.

توجه داریم که سهمیه حج عمره و واجب در بسیاری موارد از طریق رانت در اختیار عده ای خاص قرار می گیرد و بعد اضافی آن به مردم تعلق می گیرد.

واگذاری سازمان حج و زیارت به بخش خصوصی مثل آژانس های مسافرتی عادی هم زمینه ساز اشتغال است و هم این سازمان عریض و طویل را که بار اضافی مالی بر دوش دولت اضافه می کند را کوچک می کند.

علاقمندان به حج این حق را دارند که در این مراسم شرکت کنند اما هزینه سفر آنها نباید به شکل یارانه ای غیر مستقیم از جیب مالیات دهندگان برود.

ایرانی ها در ظاهر به عربستان سعودی بد و بیراه می گویند اما ارز ناشی از توریسم مذهبی را که شامل هزینه هواپیما، غذا، هتل، سوغات سفر، حمل ونقل درون شهری و ... است را در این کشور هزینه می کنند.
متقابلا سالانه چند توریست از عربستان به ایران سفر می کند؟

نتیجه اینکه حالا عده ای تمایل دارند در مراسم حج شرکت کنندگان خودشان هزینه اش را بپردازند نه اینکه این هزینه از جیب مالیات دهنده ایران پرداخت شود.

با واگذاری بخش اجرایی حج و زیارت به شرکت های خصوصی و کاهش دخالت حکومتی گام های اولیه چنین بستری فراهم می شود.

پول های صرفه جویی شده در حوزه حج و زیارت صرف پروژه های عمرانی و توسعه گردشگری داخل ایران و هتل سازی داخلی و تقویت ناوگان حمل و نقل توریسم داخلی شود.

با تشکر
captcha