مردم قدر بزرگان تأثیرگذار در انقلاب را می‎دانند/ برجام، دستاورد بزرگ ملی/ پاسخ قرآنی به ادعای ترامپ
کد خبر: 3563651
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
رئیس جمهور در نشست خبری:

مردم قدر بزرگان تأثیرگذار در انقلاب را می‎دانند/ برجام، دستاورد بزرگ ملی/ پاسخ قرآنی به ادعای ترامپ

گروه سیاسی: دکتر روحانی در نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اشاره به حضور پرشور مردم در مراسم تشییع پیکر و ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: مردم ما به خوبی قدر بزرگان، خادمان خود، آنها که در پیروزی انقلاب اسلامی، استقرار نظام و توسعه کشور و آبادانی کشور و از همه مهمتر در نشان دادن راه صحیح در مسائل مهم اجتماعی و کشوری تأثیر داشته اند، را می دانند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز، سه شنبه 28 دی ماه، در آغاز نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت اولین سالگرد اجرایی شدن برجام در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، از حضور پرشور مردم قدرشناس، بزرگوار، فهیم و زمان شناس کشور در مراسم نماز، تشییع و بدرقه پیکر پاک و مراسم ترحیم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکر کرد.
وی افزود: مردم ما به خوبی قدر بزرگان، خادمان خود، آنها که در پیروزی انقلاب اسلامی، استقرار نظام و توسعه کشور و آبادانی کشور و از همه مهمتر در نشان دادن راه صحیح در مسائل مهم اجتماعی و کشوری تأثیر داشته اند، را می دانند.
رئیس جمهور تصریح کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان توجه نسبت به انقلاب، نظام و کشور، با صبر، متانت، سکوت خود ـ آنجا که برای نظام لازم می دیدند ـ  با بیان آرام در مسائل بسیار مهم سیاسی، با روش اعتدالی، با عقلانیت، با خرد و سعه صدر خود، به ما نشان دادند که بهترین روش برای اداره کشور و تعامل با افکار و اندیشه های مختلف کدام است.
دکتر روحانی اضافه کرد: امروز آن مرد بزرگ در میان ما نیست و ما نمی توانیم مستقیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده استفاده کنیم، اما از شیوه، راه، نصایح او و آنچه که برای ما به یادگار گذاشته اند؛ از نوشته ها تا آثار صوتی می توانیم استفاده کنیم و از راه اعتدال با خرد، صبر و حوصله برای حل معضلات کشور تلاش کنیم.
رئیس جمهور با تشکر مجدد از مردم، گفت: از همه فعالان سیاسی خواهش می کنم که همین فضا را ادامه بدهیم، نه برای امسال بلکه برای سالهای پیش رو. همین شیوه را ادامه بدهیم برای آبادانی کشور عزیز و از همه چیز مهمتر آن است که در یک فضای آرام و اعتدالی فرمان الهی و دستورات خداوند و اخلاق زیر پا گذاشته نمی شود.
وی اضافه کرد: نکند به خاطر برخی مسائل فردی، گروهی و جناحی، ما بخواهیم راستی، درستی و اخلاق حسنه و همچنین شیوه هایی که خداوند و قرآن مجید توصیه کرده است را به دست فراموشی بسپاریم.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود از مردم به خاطر حمایت از دولت خدمتگزار تشکر کرد و گفت: اگر ما در فضای سیاسی، در فضای فرهنگی و علمی و در فضای اقتصادی دستاوردهایی داشته ایم، این دستاوردها به خاطر حضور، تلاش، کمک، ایستادگی، استقامت، اندیشه، صبر و حوصله و امید مردم به آینده نظام بوده است؛ ما در بسیاری از زمینه ها پیشرفتهای خوبی داشته ایم و در بسیاری ار زمینه ها نیاز به تلاش بیشتر داریم. راه ما هم سپاس و شکر به درگاه خداوند نسبت به کارهای انجام گرفته و تلاش و کوشش و پیگیری برای دستیابی به اهدافی است که هنوز به آنها نرسیده ایم.
دکتر روحانی اظهار کرد: بسیار خوشحالم که از آغاز سال به مردم وعده داده بودم که در امسال تلاش ما بر این است که به رشد 5 درصدی دست یابیم، و بسیار سپاسگزارم از همه کارآفرینان، فعالان اقتصادی و از همه کارگزاران و همه قوا که دست به دست هم دادیم تا امروز شاهد رشد بیش از 5 درصدی یعنی 7/4 درصدی باشیم که در منطقه نظیری ندارد و در سطح جهان هم نمونه های زیادی ندارد.
رئیس جمهور ادامه داد: ما در زمینه اشتغال قدمهای بسیار بزرگی برداشته ایم، اگرچه تا رسیدن به مقصد مطلوب زیاد فاصله داریم؛ اینکه در یک سال پیش از 700 هزار شغل خالص ایجاد شود، نظایر زیادی ندارد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی در بخش بعدی سخنان خود به سالروز اجرایی شدن برجام اشاره کرد و گفت: موفقیت دیگر ما در مذاکرات هسته ای و برجام است؛ برجام تعلق به دولت یا شخص خاصی ندارد، برجام ازآن ملت بزرگ ایران، رهبری مقتدر کشور، شهدا و به ویژه شهدای هسته ای است و به استقامت یک ملت تعلق دارد و یک دستاورد بزرگ ملی است.
دکتر روحانی تصریح کرد: کسی فکر نکند که به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم نسبت به آن حرف بزند؛ برای ما مهمتر از برجام، حق و موفقیت یک ملت است. چرا در پیشگاه خداوند نسبت به موفقیت شاکر نباشیم البته هیچ کس مدعی موفقیت صددرصدی نیست و هر کاری نقص و عیبی دارد اما جمع این کار یک موفقیت بزرگ برای ملت بزرگ ما بود.
رئیس جمهور افزود: ما در اخلاق پیروز شدیم؛ هیچ کس تردید نکند که برجام پیروزی ملت ایران در اخلاق است. به دنیا گفتیم که ما به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و آنچه نسبت به نظام ایران درباره این سلاحها گفته می شود، دروغ و اتهام است. ما در برجام برای دنیا به اثبات رساندیم که نظام ایران نظامی راستگوست و آنها که علیه این نظام به ناروا سخن گفته اند، امروز در تاریخ جهان در پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: کمتر کسی از صاحب نظران در این کشور فکر می کرد موضوع «پی ام دی» حل شود و آژانس رسما اعتراف کند که مسائل گذشته ایران در زمینه هسته ای پایان یافته است؛ پایان این پرونده به معنای موفقیت اخلاقی ملت بزرگ ایران بود.
دکتر روحانی با بیان اینکه از لحاظ سیاسی نیز پیروز شدیم، تصریح کرد: ما به دنیا گفتیم که ایران نظامی نیست که با او رفتار امنیتی شود. به دنیا خواستیم بگوییم که ایران کشوری است که می تواند در مسائل مختلف جهان به عنوان یک بازیگر فعال و سازنده در صحنه باشد؛ غیبت ایران در صحنه های سیاسی و منطقه ای و جهان یک خسارت برای همه جهانیان بود و ما می خواستیم به دنیا بگوییم که ایران هراسی نادرست است و ایران به دنبال صلح و امنیت برای منطقه و جهان است و می خواستیم بگوییم ایران استحقاق آن را ندارد که تحت فصل 7 سازمان ملل به عنوان کشور تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی باشد؛ ما پیروز شدیم و قطعنامه های ظالمانه را به دست بانیان آن لغو کردیم.
رئیس جمهور ادامه داد: ما برای احقاق حقوق  ملی خود موفق شدیم؛ ما غنی سازی را حق ملت ایران می دانستیم و این موفقیت ما بود که امروز سازمان ملل و آژانس انرژی اتمی، فعالیت صلح آمیز هسته ای ما را به رسیمت شناخته است و این امر پیروزی حقوقی ما بود.
دکتر روحانی همچنین با بیان اینکه ما از لحاظ اقتصادی نیز موفقیت خوبی بدست آوردیم، یادآور شد: گفته بودیم زمانی توافق را می پذیریم که همه تحریمهای هسته ای یکباره کنار گذاشته شود و لذا همه تحریمهای هسته ای بعد از اجرایی شدن برجام در 27 دی ماه سال گذشته، برداشته شده است؛ امروز در نفت و گاز تحریمی نداریم، در حمل و نقل تحریمی نداریم، در بیمه تحریمی نداریم و در مسائل بانکی با دولتها و بانکهای بزرگ دنیا رابطه عادی داریم البته بانکهای دارای سهام خصوصی گاهی احتیاطهای بیش از حدی انجام می دهند و برخی کشورهای بزرگ به ویژه امریکا در اجرای برجام سنگ اندازی های داشته اند و توقع ما هم از ابتدا نسبت به این کشور اینجوری بود چرا که طبیعی است وقتی دولتی دولت خصم است، از همه توان برای اجرای یک توافق استفاده نکند ولی در عین حال مردم ما به حقوق بسیار فراوانی در زمینه اقتصادی دست یافته اند اگر چه مشکلاتی هست و باید حل فصل شود.
وی اضافه کرد: مردم بدانند در توافقات جهانی حتی توافق با یک کشور در اجرا اشکالاتی پیش می آید، اما نباید حوصله خود را از دست بدهیم؛ باید منافع ملی را مدنظر قرار دهیم. در یک توافق بزرگ که با شش کشور بزرگ داریم و آثار جهانی دارد، طبیعی است برخی موارد مشکلاتی داشته باشد ولی در عین حال مردم بدانند در برابر بدعهدی ها با قدرت ایستاده ایم و مقتدرانه عمل کرده و عمل می کنیم ولی عجولانه کاری نکرده و نمی کنیم؛ چرا که منافع ملی برای ما اصل است.
گزارش خبرنگار ایکنا حاکیست، رئیس جمهور در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در جواب نخستین پرسش که درباره دستاوردهای برجام برای فقرا و حاشیه نشیان بود، گفت: برجام متعلق به همه ملت از جمله اقشار مستضعف است. اگر در 27 دی ماه سال قبل برجام نهایی و اجرایی نمی شد، و تحریمها همچنان بالا می رفت و وضع نفت ادامه ما می یافت، کل درآمد ما 32 تا 33 هزار میلیارد تومان بیشتر نبود در حالی که تا پایان سال با اجرای برجام حدود 70 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خواهیم داشت. با این وضعیت این درآمد از کجا تأمین می شد؟ آیا از حقوق قشر پرستاران و معلمین کم کنیم؟ امور بهداشت و درمان را زمین بگذاریم یا حقوق بازنشستگان و بخشهای امنیتی و نظامی را تعطیل کنیم؟
دکتر روحانی با بیان اینکه منتقدین، لوکس نقد می کنند، یادآور شد: باید به خوبی به مردم بگویند که اگر برجام نبود، چه اتفاقی می افتاد.
وی با بیان اینکه امروز 11 میلیون نفر حاشیه نشین بدون بیمه، دارای پوشش بیمه هستند و وزارت بهداشت به آنها خدمات رسانی می کند، تصریح کرد: ممکن است فردی گوشه هایی از اجرای برجام را نقد کند که اشکالی ندارد، اما برجام موضع دولت نیست که کسی فکر کند برای مقابله با دولت، با آن مقابله کند؛ راه های دیگری برای نقد دولت وجود دارد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی کوچک شمردن آثار برجام را به معنای کوچک نشان دادن کار ملت عنوان کرد و گفت: برجام توسط نهادهای مختلف از جمله شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی تصویب شده و متعلق به نظام و ملت است.
خبرنگار دیگری درباره افزایش تندروی ها پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی سوال کرد که رئیس جمهور در پاسخ با بیان اینکه آیت الله هاشمی یک شخصیت بزرگ برای نظام بودند که جای ایشان هیچ وقت پر نمی شود، گفت: جای ایشان همانند آیت الله بهشتی و آیت الله مطهری خالی است.
رئیس جمهور همچنین درباره بحثهای انتخاباتی، با بیان اینکه رابطه ما با شورای نگهبان خوب است، تصریح کرد: انتخابات فرایند خاص خود را دارد و تا آن زمان فرصت زیادی باقی مانده است و باید برای خدمت به نظام و مردم باید کمربندهایمان را محکم ببندیم.
خبرنگار ایسنا درباره برنامه های دولت برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها سوال کرد و در پاسخ از رئیس جمهور شنید: برای متولدین دهه شصت باید در دهه هشتاد شغل ایجاد می شد، اما متأسفانه از نیمه دوم دهه هشتاد، تقریبا اشتغالزایی صفر بوده است.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گسترش فضای آموزشی در کشور تصریح کرد: جمعیت دانشگاهیان کشور امروز به حدود 5 میلیون نفر رسیده و سالانه نزدیک به 800 هزار نفر از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند و از تابستان سال گذشته تا تابستان سال جاری، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر فارغ التحصیل شده اند ولی ما تنها توانسته ایم 700 هزار شغل ایجاد کنیم و 500 هزار نفر به جمعیت بیکار گذشته افزوده شده است.
دکتر روحانی در ادامه یکی از اهداف مهم دولت در برجام را اشتغالزایی برای جوانان عنوان کرد و به برخی انتقادها درباره وجود رکود در کشور پاسخ داد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار الجزیره درباره اجلاس آستانه و طرح ایران برای حل بحران سوریه گفت: مسائل  منطقه به ویژه سوریه برای ما بسیار اهمیت دارد و امروز بعد از 5 سال درگیری و کشتار، خوشحالیم که یک آتش بس مورد توافق قرار گرفته است. امروز بر عکس گذشته که یک عده افراد سیاسی خارج نشین صرفا جمع می شدند، حرف می زدند و می رفتند، مذاکره بین گروه های مسلحی که آتش بس را پذیرفته اند و دولت برقرار شده است.
وی با اشاره به تلاش های ایران، روسیه و ترکیه برای برگزاری اجلاس آستانه، گفت: این اجلاس مذاکره سوری ـ سوری است و همه تلاش ما بر این است که قدمی که در این اجلاس برداشته می شود، قدم پایانی نباشد. تلاش جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل مسئله سوریه از طریق سیاسی و مذاکره بوده و اینکه چه کسی حاکم باشد و چه کسی رئیس جمهور، وابسته به مردم سوریه است؛ هیچ کس حق ندارد از طرف مردم سوریه تصمیم بگیرد.
رئیس جمهور همچنین در رابطه با روابط بین ایران و عربستان و تلاش برخی کشورها برای میانجی گری گفت: سیاست ایران روابط نزدیک با همسایگان به ویژه کشورهای اسلامی است و عربستان خودش این مشکل را آغاز کرده است.
عربستان به یک کشور همسایه بدون هیچ مبنایی حمله کرد و به نفع عربستان و منطقه است که حملات خود را به کشور یمن قطع کند و دیگر در کشورهایی مانند بحرین مداخله نکند.
وی تصریح کرد: ما با کشور عربستان مشکلی نداریم که بخواهیم حل کنیم؛ مشکل از آنجا آغاز می‌شود که آنها به یمن تجاوز کرده در بحرین مداخله می‌کنند و برنامه‌هایی که در منطقه دارد در راستای حمایت از تروریست‌هاست.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در گذشته در مورد مسائل مختلف مذاکرات داشتیم اما بعد از قضیه شیخ نمر و سفارت آنان به صورت یکجانبه روابط را قطع کردند و از آن موقع تاکنون کشورهای مختلفی برای حل این مسئله میانجی گری کرده اند و ما امیدواریم ریشه‌های این مسئله حل شود و شاهد صلح و ثبات در منطقه باشیم.

وی تصریح کرد: ما قصد مداخله در مسائل داخلی عربستان را نداریم و نمی‌خواهیم عربستان را از منطقه حذف کنیم و نقشی که استحقاقش را دارد از وی بگیریم، اما تا زمانی که به کشورهای همسایه تجاوز و مداخله می‌کند و تروریست‌ها از منابع مالی و تسلیحاتی آنها استفاده می‌کنند، منطقه دچار مشکل می‌شود و امیدواریم مسئولان عربستان راه درستی را در این زمینه اتخاذ کنند. در این صورت ما برای حل مسائل منطقه به آنها کمک خواهیم کرد تا ثبات و وحدت بیشتری را به وجود بیاوریم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: برجام فضای مناسبی را برای اقتصاد مقاومتی آماده کرد؛ برجام یک سرمایه گذار یا تولیدکننده نیست بلکه فضا را آماده کرده و موانع را رفع می‌کند و باید دولت و ملت تلاش کنند تا از این فضا استفاده کنند.

منشور حقوق شهروندی موضوع سوال خبرنگار دیگری بود که رئیس جمهور در این رابطه اظهار کرد: حقوق شهروندی جزء وعده‌‌های من در انتخابات 92 بود و در صد روز اول همان طور که قول داده بودم نسخه اولیه آن را منتشر کردیم که بعد از آن نظرات و پیشنهادات فراوانی مطرح شده و جلسات زیادی در این رابطه برگزار کردیم تا این منشور کاملتر شد و ممکن است در آینده بازهم کاملتر شود.

وی با بیان اینکه در آینده منشور حقوق شهروندی را به دستگاه‌ها برای اجرای ابلاغ خواهم کرد، گفت: حقوق شهروندی تنها به دستگاه اجرایی متعلق نمی‌شود و قوای دیگر هم باید کمک کنند و امیدوارم سایر قوا در کنار دولت برای اجرای منشور حقوق شهروندی کمک کنند.

رئیس جمهور همچنین در رابطه با طرح تمدید آیسا از سوی کنگره آمریکا گفت: آنچه در برجام لغو شد تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران بود و ما در رابطه سایر مسائل و تحریم‌ها صحبت نکردیم و بنای صحبت هم نداشتیم با این حال بخشی از مسائل حل شد و برخی مسائل دیگر مانده که عمدتا مشکلات غیر برجامی است.

وی با بیان اینکه آیسا تحریم جدیدی نیست گفت: البته آمریکا بد عهدی کرده و از نظر ما این موضوع نقض برجام است و اگر اجرا می‌شد نقض فاحش برجام بود و ما برای آن برنامه ریزی‌هایی خاصی داشتیم.
ایران فشارهای زیادی به آمریکا و اعضای 1+5 وارد کرد تا قانون تمدید آیسا از سوی رئیس جمهور آمریکا امضا نشود و بلافاصله آن را بلا اثر کرد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: البته ممکن است باز هم در آینده از سوی آمریکا بدعهدهایی را شاهد باشیم اما اینکه در برجام توافق کردیم دارای چارچوب و مکانیزم خاصی است و ما باید تلاش کنیم و برای هر شرایطی آمادگی داشته باشیم.

رئیس جمهور در مورد اظهار نظر رئیس جمهور منتخب آمریکا در رابطه با برجام اظهار کرد: برجام چیزی نیست یک نفر بگوید از آن خوشم نمی‌آید؛ «عَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ» برجام برای آمریکا هم مفید است اما رئیس جمهور منتخب آمریکا نمی‌فهمد. برجام فضا جدیدی را به وجود آورده و به ضرر کسی نیست.

وی همچنین در رابطه با منتقدان داخلی برجام گفت: برخی منتظر هستند برجام به هم بریزد البته عده‌ای هستند که در طول ده، بیست سال اخیر هر چه پیش بینی کرده‌اند بر عکس شده اما باز هم پیش گویی می‌کنند.
پایه‌های برجام مستحکم است اما باید حواسمان جمع باشد و از این فضا برای کشور استفاده کنیم.
دکتر روحانی اضافه کرد: سخنان ترامپ بیشتر شعار است و بعید می‌دانم در مقام عمل اتفاقی بیفتد و البته برجام توافقی دو جانبه نیست که بخواهد آن را کنار بگذارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مذاکره مجدد برای برجام معنا ندارد اظهار کرد: برای توافق هسته‌ای سالها تلاش شده و برای بند بند و کلمه به کلمه برجام مذاکرات زیادی صورت گرفته تا طرفین به توافق برسند و بازگشت معنا ندارد و هیچ گونه مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.
دکتر روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبر، ایجاد محیط شاداب و آرام اقتصادی را از جمله اهداف پیش روی دولت بیان کرد و گفت: باید از فضای پسابرجام به خوبی استفاده کنیم. دولت به دنبال ایجاد وحدت در جامعه است و معتقدیم باید فضای جامعه شاداب باشد و شکافها و اختلافات کم شود. در این مدت هم تلاش کردیم پیوستگی ادیان، قومیتها و مذاهب مختلف در کشور بیشتر شود و از طرفی فضای علمی کشور را گسترش دادیم و این امر از طریق شرکتهای دانش بنیان محقق شده است.
سوال خبرنگاری درباره نشست آستانه پایان بخش این نشست خبری رئیس جمهوری بود که دکتر روحانی در این ارتباط تصریح کرد: مسئله مهم این است که گروه هایی که در سوریه فعال هستند در گام نخست به توافق برسند و این مذاکرات تا توافق نهایی ادامه یابد. از طرفی اگر لازم باشد باید جنگ با گروه هایی مثل جبهه النصره ادامه یابد تا در سوریه ثبات برقرار شود.
captcha