تکثر سلایق در جشنواره فجر/ هیئت انتخاب را متهم به سیاسی‌کاری نکنیم
کد خبر: 3563923
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹
سعید ابوطالب:

تکثر سلایق در جشنواره فجر/ هیئت انتخاب را متهم به سیاسی‌کاری نکنیم

گروه هنر: یک کارشناس رسانه گفت: هیئت انتخابی که در این دوره برای جشنواره برگزیده شده‌اند را می‌شناسم و انصافاً هم باید بگویم گروه خوبی برای انتخاب آثار برگزیده شده‌اند، برای همین به دور از اخلاق است که آنها را متهم به سیاسی‌کاری کنیم.

سعید ابوطالب، کارشناس رسانه و مستندساز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) درباره جشنواره فیلم فجر چنین اظهار نظر کرد: جشنواره فیلم فجر را باید قدیمی‌ترین رویداد سینمایی کشور محسوب کرد که با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشته است، توانسته سرپا بایستد و همچنان به راه خود ادامه دهد؛ البته به دلیل تعویض مدیران مختلف، سیاست‌گذاری‌های مختلفی به لحاظ معنایی در آن لحاظ شده است ولیکن به هر حال به دلیل همزمانی جشنواره با جشن‌های انقلاب، این رویداد قادر بوده یکی از ابزارها برای برگزاری باشکوه‌تر جشن‌های انقلاب باشد.

وی افزود: نکته‌ای که به‌وضوح درباره جشنواره فیلم فجر می‌توان گفت این است که بعد از انقلاب دولت‌های مختلفی روی کار آمده‌اند و هر کدام در حوزه سینما سلایق خاص خود را داشته‌اند، اما با تمام این تکثرها و اختلاف دیدگاه‌ها فیلم فجر توانسته تا حدی سلایق مختلف را در خود جای دهد. برای همین است که می‌بینیم از هنرمندان و فیلم‌های مختلف هم طی اداوار گذشته در این رویداد تقدیر به‌عمل آمده است. با توضیحات ارائه شده می‌بایست ادعا کنم که جشنواره فجر در ارتقای کیفی و جهت‌دهی به سینما ثمربخش بوده است.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی جهت‌دهی جشنواره فجر در سینما اینگونه اظهار نظر کرد: اگر دقت کنید متوجه می‌شوید در هر دوره یک شکل از کارها مورد نظر هیئت داوران فیلم فجر قرار گرفته‌اند؛ اتفاقی که بالتبع آن سینما در سال بعد نیز به همان دست آثار سوق پیدا کرده است. این مسئله نشان می‌دهد که ویژگی جهت‌دهی را می‌توان برای جشنواره فیلم فجر متصور بود، البته در این میان برخی کاستی‌ها در بخش‌هایی چون مستند و بین‌الملل هم وجود داشته است، چراکه در برخی دوره‌ها بخش بین‌الملل کم‌رونق بود یا در مواقعی بخش مستند از جشنواره فیلم فجر حذف شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در دوره‌های مختلف برگزارکنندگان جشنواره از این رویداد استفاده ابزاری کرده‌اند؟ پاسخ داد: اجازه بدهید با کلمه استفاده سیاسی که شما از آن نام بردید، موافق نباشم اما قبول دارم تنوع و تکثر سیاسی هم وجود داشته است. درضمن این ذات سینماست که ذات منشوری داشته باشد، برای همین طبیعی است در برخی از دوره‌ها سلایق اجتماعی و سیاسی دولت‌های وقت بر تولیدات هنر هفتم تاثیر بگذارد. این اتفاق نیز تنها در ایران رخ نمی‌دهد بلکه در تمام دنیا شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

ابوطالب با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر تمام سینمای ایران نیست، بیان کرد: اینکه تصور کنیم تنها جشنواره فجر توانسته در سینمای کشورمان جریان سازی کند نیز تصوری درست نیست، چون بارها شاهد بوده‌ایم فیلم‌هایی در فجر با استقبال منتقدان و هیئت داوران مواجه نشده‌اند، اما همان کار توانسته در گیشه با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شود؛ اتفاقی که به‌نوعی باعث رونق در چرخه اقتصادی سینما شده و ضروریات صنعتی بودن سینما را تامین کرده است، حتی این اتفاق را می‌توان برای فیلم‌هایی که در جشنواره فجر حضور نداشته‌اند هم مشاهده کرد.

این مستندساز درباره حواشی پیش‌آمده برای «امپراطور جهنم» هم چنین گفت: سینما هنری است که ابتدا باید محصول را دید تا در ادامه درباره آن قضاوت کرد؛ حتی بر اساس فیلمنامه، کارگردان و گروه سازنده هم نباید درباره یک فیلم سینمایی قبل از دیده شدن قضاوت کرد، پس اجازه می‌خواهم تا زمانی که «امپراطور جهنم» اکران نشده، پیرامون آن قضاوتی نداشته باشم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا وقتی یک فیلم از سوی هیئت داوران جشنواره در بخش مسابقه پذیرفته نمی‌شود باید عوامل آن اثر، هیئت انتخاب را متهم به سیاسی‌کاری کنند؟ اظهار کرد: هنر عرصه تکثر، تنوع و درک متقابل است، برای همین ممکن است فیلمی در جشنواره فجر مورد توجه هیئت انتخاب یا داوران قرار نگیرد اما همان کار در زمان اکران مورد توجه منتقدان قرار گیرد، برای همین باید به نظرات داوران جشنواره احترام گذاشت، البته گروه سازنده فیلمی که مورد توجه فجر قرار نگرفته  حق دارند عصبانی شوند همانگونه که اگر در جشنواره‌های خارجی این اتفاق رخ دهد، سازندگان آن ناراحتی خود را ابراز می‌کنند اما نباید بی‌احترامی صورت گیرد و یا به‌نوعی جشنواره متهم به سیاسی‌کاری شود.

این کارشناس رسانه در انتهای سخنان خود گفت: هیئت انتخابی که در این دوره برای جشنواره برگزیده شده‌اند را می‌شناسم و انصافاً هم باید بگویم گروه خوبی برای انتخاب آثار برگزیده شده‌اند، ولی متاسفم که در برخی مواقع شاهد بوده‌ایم که انگ‌ سیاسی‌کاری به هیئت انتخاب و داوران زده می‌شود؛ رویکردی که به نظرم اخلاقی نیست.
captcha