پیگیری وضعیت بودجه قرآنی 95/ تشریح برنامه‌های قرآنی دهه فجر
کد خبر: 3564491
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته؛

پیگیری وضعیت بودجه قرآنی 95/ تشریح برنامه‌های قرآنی دهه فجر

گروه فعالیت‌های قرآنی: تشریح فعالیت‌های قرآنی مشهد 2017 و فعالیت‌های کمیته قرآنی دهه فجر، بازگشت نماینده ایران از مسابقات سودان، ابهام در وضعیت بودجه قرآنی سال 95 با انتشار چند خبر و چند خبر دیگر از این دست از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته بودند.

پیگیری وضعیت بودجه قرآنی 95 و وعده‌ای برای پایان ابهام‌ها/ تشریح برنامه‌های قرآنی دهه فجر
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، آخرین هفته دی ماه سال 1395 با خبرهایی حول و حوش بودجه قرآنی این سال و نیز چند وقف قرآنی آغاز شد، با تشریح برنامه های قرآنی «مشهد 2017» ادامه یافت و با ابلاغ ساختار جدید برای فعالیت‌های قرآنی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و نیز تشریح فعالیت های کمیته قرآن ستاد گرامی داشت دهه فجر به پایان رسید، تا به این ترتیب شاهد خبرهای قرآنی متنوعی در جای جای کشورمان باشیم.
بازگشت نماینده ایران از مسابقات سودان
در اولین روز هفته جاری بود که نماینده کشورمان در هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور سودان به کشور بازگشت. محمد خاکپور، حافظ مشهدی کل قرآن که نماینده کشورمان در این مسابقات بود، در نهایت و پس از ارائه دو دور محفوظات خود موفق به کسب رتبه نهم شد. در این رقابت ها و در مجموع آقایان و بانوان حافظ کل قرآن کریم به ۱۰ نفر اول جوایزی اهدا شد (در این دوره از مسابقات در مرحله رده بندی، اسامی آقایان و بانوان به صورت مشترک اعلام شد) که شرکت کنندگان کشورهای تایلند، الجزایر و کویت رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
تشریح فعالیت های قرآنی رویداد مشهد 2017
کمیته قرآن مشهد ۲۰۱۷ در ایام معرفی این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برنامه‌های متعددی را مد نظر قرار داده است، برنامه‌هایی که شامل رونمایی از مجموعه‌ای از اولین‌‌ آثار قرآنی خواهد بود که یکی از آنها قرآنی به خط استاد نی‌ریزی است. فعالیت های کمیته قرآن مشهد 2017 روز شنبه هفته جاری در برنامه افق رادیو قرآن و با حضور سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی تشریح شد. وی علاوه بر بیان مطالب فوق از حضور 300 مهمان خارجی در این رویداد فرهنگی خبر داد که تعدادی از آنها از چهره های قرآنی هستند. این رویداد طی روزهای چهارم تا ششم بهمن‌ماه برگزار می‌شود که مراسم افتتاحیه روز چهارم خواهد بود.
ایکنا؛ دبیرخانه اطلاع رسانی قرآنی مشهد 2017
همچنین حمید غلامی، مسئول کمیته قرآنی شورای سیاست‌گذاری رویداد فرهنگ مشهد 2017 با اشاره به ظرفیت بی‌بدیل مشهد مقدس در زمینه قرآن، گفت: ‌به خاطر اینکه از فرصت‌ها استفاده کنیم با یک اتحاد و انسجام قرآنی بحث را دنبال کردیم تا همدلی و مدیریت یکپارجه را همانگونه که تاکنون مشاهده کرده‌ایم در ادامه نیز شاهد باشیم. غلامی در ادامه به استفاده از ظرفیت‌های خبرگزاری بین‌المللی قرآن برای اطلاع‌رسانی و بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌ای جهت انعکاس این رویداد فرهنگی اشاره کرد و گفت: خبرگزاری ایکنا به عنوان دبیرخانه رسانه‌ای کمیته قرآن تعیین شد و تفاهم‌نامه‌ای نیز در این راستا به امضا رسیده است تا تمامی جلسات و نشست‌ها در خبرگزاری ایکنا برگزار شود.
حاشیه سازی برای بودجه قرآنی 95
آخرین هفته دی ماه سال 95 بستر خبرهای زیادی در مورد بودجه قرآنی این سال بود خبرهایی که ابهامات در زمینه وضعیت بودجه قرآنی را چند برابر کرد. در روزهای ابتدایی این هفته خبر از راه‌اندازی صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی داده و اعلام شد با شکل‌گیری تمامی ارکان این صندوق و اصلاح اساس‌نامه، ‌صندوق راه‌اندازی شده است، اما خبرهای جدید حاکی از آن بود که واریز شدن بودجه قرآنی سال ۹۵ معطل افتتاح حساب برای صندوق است. در ادامه حواشی بودجه سال 95 و پس از پیگیری های ایکنا مشخص شد که، افتتاح یا تعریف حساب ویژه خزانه برای هر دستگاه، توسط وزارت اقتصاد و پس از معرفی عامل ذی حساب انجام می شود.
در ادامه بحث های بودجه ای مطرح شده در این هفته محمدرضا فراهانی، رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در جلسه هفته آینده کمیته تخصیص اعتبار در مورد حساب ویژه خزانه از رئیس صندوق سوال خواهد شد، علت را موضوع دیگری دانست و گفت: علت اصلی دریافت نشدن بودجه ۹۵ باز نشدن حساب نیست.
ثبت سه وقف قرآنی با ارزش 10 میلیارد ریال
یکی از خبرهای خوبی که در این هفته شنیده شد ثبت شدن چند وقف قرآنی در برخی از شهرهای کشور بود که ارزش همه آنها مجموعاً 10 میلیارد ریال بود. یکی از این وقف ها منزلی به مساحت ۱۴۰ متر مربع در شهرستان بم بود که ارزش آن بالغ بر دو میلیارد اعلام شده است. همچنین یکی دیگر از وقف ها که ارزشی چهار میلیارد ریالی موقوفه ای در شهرستان درگز بود. یکی دیگر از این وقف ها که ارزش آن هم چهار میلیارد ریال بود موقوفه ای در شهرستان بابلسر بود. همه این موقوفات وقف قرآنی شده اند. 
برنامه های جنبی اصل مسابقات بین المللی را تضعیف نکند
سی و دومین نشست اعضاء ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی طی هفته جاری در سازمان اوقاف برگزار شد. رئیس سازمان اوقاف در این نشست با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد جنبی در حاشیه سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن، گفت: برگزاری برنامه‌های جنبی نباید مسابقات بین‌المللی قرآن را که پرچم قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران است تضعیف کند و سایر برنامه‌های قرآنی باید تقویت‌کننده باشند.
یک انتخاب قرآنی
براساس این گزارش در حاشیه این نشست با حکم رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی، محمد بنیادی به عنوان مسئول دبیرخانه این ستاد به مدت دو سال منصوب و فعالیت‌های خود را آغاز کرد. در بخشی از این حکم همکاری با اعضاء کمیته‌های ستاد و ارائه برنامه و طرح در جهت گسترش و تعمیق فرهنگ و معارف قرآنی از جمله وظایف این دبیرخانه دانسته شده است. محمد بنیادی استاد و قاری قرآن کریم، عضویت در شورای عالی قرآن، عضویت در دفتر طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، دبیر هیات قرآنی سراسر کشور و داوری مسابقات بین‌المللی و کشوری قرآن و... را در کارنامه خود دارد.
ابلاغ تجمیع فعالیت های قرآنی اوقاف در مرکز امور قرآنی
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در سی‌ودومین نشست ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با اشاره به اینکه تا پیش از این فعالیت‌های قرآنی در بخش‌های مختلفی از سازمان صورت می‌گرفت، از ابلاغ تجمیع فعالیت‌های قرآنی در مرکز امور قرآنی سازمان خبر داد و افزود: براساس سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی سازمان که در مهر ماه سال جاری از آن رونمایی شد، ساختار جدید برای فعالیت‌های قرآنی در ستاد و استان‌ها در نظر گرفته شده است.
تشریح فعالیت های قرآنی ستاد گرامیداشت دهه فجر
نشست خبری مهدی قره‌شیخلو، رئیس کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر و سی و هشتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در آخرین روز کاری هفته جاری برگزار شد و در آن برنامه های این کمیته را تشریح کرد. بر اساس این گزارش اعلام شد که مراسم تجدید میثاق و حضور جامعه قرآنی در حرم حضرت امام خمینی(ره) به منظور پیمان دوباره با آرمان‌های امام راحل شنبه، ۹ بهمن‌ماه برپا می‌شود. همچنین در این نشست از توزیع شصت هزار جلد قرآن کریم به صورت رایگان در سراسر کشور با محوریت مناطق محروم خبر داده شد.
تکریم چهره های قرآنی یادواره مرحوم مروت
برگزاری «یازدهمین همایش ملی تکریم چهره‌های قرآنی» یادواره مرحوم استاد «محمدتقی مروت» یکی دیگر از برنامه های کمیته قرآن ستاد بزرگداشت دهه فجر اعلام شد که در کنار آن از خانواده این قرآنی فقید نیز تجلیل خواهد شد. تجلیل از ۲۷ نفر از اساتید و فعالان قرآنی پیشکسوت با بیش از ۵۰ سال سن و بیش از ۲۵ سال فعالیت قرآنی سراسر کشور در روز 15 بهمن ماه از دیگر برنامه های قرآنی دهه فجر اعلام شد.
بررسی برگزاری جشنواره ملی قرآن در بین اساتید و کارکنان دانشگاه ها
جلسه مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌‌‌ها روز چهارشنبه برگزار شد و به موضوع برپایی جشنواره ملی قرآن و عترت در بخش اساتید و کارکنان‌ دانشگاه‌‌ها پرداخت، که نتایج این جلسه طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. بررسی آئین‌نامه سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان که سال آینده و به میزبانی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود، موضوع دیگری بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.
captcha