لازمه توسعه ملی کشور؛ بررسی ظرفیت‌های مادی و معنوی جوانان
کد خبر: 3564788
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

لازمه توسعه ملی کشور؛ بررسی ظرفیت‌های مادی و معنوی جوانان

گروه اجتماعی:معاون اول رئیس جمهور لازمه توسعه ملی کشور را بررسی و بهرمندی از ظرفیت‌های مادی و معنوی جوانان دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهور امروز 2 دی ماه، با حضور در کنگره ملی مدیریت امور جوانان به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: در هر کشوری به ویژه ایران که یک سوم جمعیت آن را جوانان تشکیل می‌دهند مقوله جوان در قالب ظرفیت‌های مادی و معنوی قابل بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه ملی کشور از دو منظر ظرفیت‌های مادی و معنوی جوانان قابل توجه است، اظهار کرد: با ارزیابی حوزه جوانان می‌توان به شاخص‌های توسعه ملی در کشور نیز دست پیدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه رعایت حقوق و بالا رفتن سطح مشارکت اجتماعی، توسعه ملی کشور را به دنبال دارد، اظهار کرد: باید حقوق جوانان و حد مشارکت آنها را شناخت و بر مبنای آن به برنامه ریزی و تصمیم گیری پرداخت.

وی بر ضرورت تغییر نگرش اجتماعی نسبت به حقوق جوانان و مشارکت اجتماعی آنان تاکید و تصریح کرد: در جای جای مبانی اسلامی موضوع جوان و جوانی به عنوان یکی از اصلیترین سرمایه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. همچنین سیره ائمه معصومین(ع) در دوران جوانی و نحوه منش و تعاملات آنها پندهای فراوانی برای ما دارد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بزرگترین تحولات تاریخی کشور از انقلاب و دوران دفاع مقدس گرفته تا دوران سازندگی و توسعه علم و فناوری همگی مرهون فعالیت و مشارکت جوانان بوده است اظهار کرد: نگاه معماران نظام به جوانان این سرزمین همواره با امید بوده است و خلق حماسه را با تکیه بر نیروی جوانان میسر دانسته‌اند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه نگاه به جوانان باید فرصت انگارانه باشد اظهار کرد: نباید دائما به فکر کنترل و مهار جوانان باشیم و جوانی را با جرم یکسان بدانیم چرا که با بهره گیری از خلاقیت جوانان می‌توان بسیاری از موانع را برطرف کرد.

جهانگیری با بیان اینکه رابطه گیری با جوانان نباید یک طرفه باشد اظهار کرد: تشخیص‌های ما نباید به جوانان تحمیل شود، در مراجع تصمیم گیری که موضوع جوانان هستند باید در مرحله تصمیم سازی و تصمیم گیری شاهد حضور قطعی جوانان باشیم. جوانان نیاز دارند در حوزه آموزش، اشتغال، فرهنگ و فراغت، ورزش، سیاست، مشارکت و نقش آفرینی مدنی مورد توجه جدی‌تری قرار گیرند و برای به فعلیت رساندن قابلیت‌های آنها برنامه‌های عملیاتی تدوین کرد.

جهانگیری خواستار شناخت دقیق نیازها، پرسش‌ها و چالش‌های پیش روی جوانان شد و گفت: مسائل جوانان عموما باید در ستاد‌های فرابخشی بررسی شود.

معاون اول رئیس جمهور مهمترین وظیفه حاکمیت را ایجاد امید در بین جامعه به ویژه نسل جوان خواند و گفت: جوان باید احساس منزلت، حرمت کند و امکان مشارکت موثر در مسائل سرنوشت ساز کشور داشته باشد.

جهانگیری در پایان با اشاره به حضور پررنگ استانداران در این کنگره اظهار کرد: این حضور نشان از آن دارد که دغدغه جوانان در ستادهای ملی استان نیز وجود دارد. موضوع جوانان کار یک نهاد و یک بخش نیست و بخش‌های زیادی باید در این امر درگیر شوند اما آنچه کار را به نتیجه می‌رساند پیگیری و پافشاری خود جوانان در رسیدن به خواسته‌هایشان است.

captcha