«پلاسکو»؛ سوژه جدی برای آثار سینمایی سال آتی
کد خبر: 3564910
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸

«پلاسکو»؛ سوژه جدی برای آثار سینمایی سال آتی

گروه هنر: سینما به عنوان جذاب‌ترین رسانه می‌تواند در سال آینده بهترین زبان برای نشان دادن رشادت‌های آتش‌نشان‌ها در فاجعه پلاسکو باشد.

برخی مشاغل در سینما همیشه جزء اولویت‌های اصلی و ویژه هستند که دائماً پیرامون آن فیلم ساخته می‌شود. برای درک بهتر می‌بایست از مشاغلی چون پلیس‌ها و آتش‌نشان‌ها به عنوان مشاغل ویژه در سینما نام برد که هالیوود به آنها به صورت ویژه نگریسته است. «نردبان 49» یکی از این دست تولیدات است که در آن محور آتش نشان‌ها هستند و بازیگران بزرگی چون جان تراولتا و واکین فینیکس در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. در این کار به بخشی از سختی و رشادت‌هایی که در این شغل وجود دارد پرداخته می‌شود.

با توجه به توضیح فوق باید بگویم ما در سینما و تلویزیون به شدت در این حزوه کم کار بوده‌ایم، البته سیما مجموعه‌ای با نام «عملیات 125» را جلوی دوربین برده، اما در سیما تنها به صورت غیر مستقیم آنهم به صورت انگشت شمار آتش نشان‌ها مد نظر قرار گرفته‌اند. برای مثال در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» امین تارخ یک آتش نشان است، ولی در این تولیدات به هیچ وجه گوشه‌ای از آنچه بر آتش نشان‌ها می گذرد به صورت جدی پردازش نشده است، چون عادت کرده‌ایم تنها در زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد یاد این ایثارگران بیفتیم.

وقایع دو روز گذشته، فاجعه‌ای است که این روزها کشورمان را شوک‌زده کرده است. یکی از ساختمان‌های مشهور و قدیمی تهران (پلاسکو) بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت اما نکته غم‌انگیزه آن، زیر آوار ماندن عده‌ای از آتش‌نشان‌های فداکار است که پس از دو روز هنوز عملیات نجات آنها ادامه دارد. در این میان، سینما چگونه می‌تواند ایفای نقش کند؟ آیا تنها باید به دادن پیام در صفحات اجتماعی اکتفا کرد یا اینکه می‌توان عملکرد بهتری نیز در سینما داشت؟

فاجعه‌ای که رخ داد، می‌تواند الهام بخش فیلم‌ها و سریال‌های مختلف باشد؛ چون زندگی هر کدام از آتش‌نشان‌هایی که در این فاجعه به شهادت رسیده‌اند، می‌تواند الهام‌بخش یک فیلم سینمایی باشد، البته شاید سوال شود سینمای ما به لحاظ سخت‌افزاری، امکان تصویر کردن چنین صحنه‌هایی را ندارد اما این مسئله شانه خالی کردن از این مسئولیت است، چون مسعود ده‌نمکی در فیلم «رسوایی 2» نشان داد که ما نیز در زمینه جلوه‌های کامپیوتری قادریم فیلم‌های خوبی تولید کنیم.

نکته حائز اهمیت اینکه پرداختن به موضوعاتی چون ایثار آتش‌نشان‌ها جدا از دستاورد اخلاقی و انسانی که دارد انتظار می‌رود، برای سینما نتایج بسیار خوب اقتصادی نیز به همراه داشته باشد؛ زیرا مطمئناً کارهایی با این محوریت به لحاظ دراماتیک از جذابیت بسیار بالایی سود می‌برند، هر چند باز ضروری است کار‌های ارائه شده از استانداردهای بالایی برخوردار باشد.

در انتهای این مطلب باید گفت؛ امیدواریم دیگر چنین اتفاقی در کشور رخ ندهد، اما حادثه را هیچ‌گاه نمی‌توان متوقف کرد، برای همین سینما و تلویزیون با ساخت تولیدات نمایشی می‌توانند همانند کلاس آموزشی به مردم بیاموزند در زمان رخ دادن چنین اتفاقاتی بهترین عکس‌العمل چیست.
captcha