بانوان؛ پیشقراول نویسندگان ادبیات انقلاب/ آثار نسل اول حمایت شود
کد خبر: 3565820
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
سرهنگی در رونمایی «گلستان یازدهم» عنوان کرد:

بانوان؛ پیشقراول نویسندگان ادبیات انقلاب/ آثار نسل اول حمایت شود

گروه ادب: مدیر دفتر ادبیات انقلاب حوزه هنری گفت: کارهای نسل جدید در حوزه ادبیات انقلاب از نسل اول قوی‌تر است؛ چرا که این نسل از اندوخته‌های موجود استفاده می‌کنند، اما باید مورد حمایت قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «گلستان یازدهم» خاطرات شهید علی چیت‌سازیان به روایت همسر نوشته بهناز ضرابی‌زاده صبح امروز، 4 بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مجلس شورای اسلامی، خانواده شهید چیت‌سازیان و جمعی از نویسندگان در سالن سوره حوزه هنری رونمایی شد.

حجت‌الاسلام خاموشی در این مراسم رونمایی گفت: در این کتاب ایثار همسر شهید چیت‌سازیان موج می‌زند و مقام رفیع یک انسان صالح، متقی و پرهیزگار که در عنفوان جوانی اطاعت از امام خمینی(ره) را سرلوحه خود و خانواده‌اش قرار داد و جان‌فشانی‌های بسیاری کرد.

وی افزود: نوشتن برای شهید و جنگ بدون خلوص امکان‌پذیر نیست و نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» که خاطرات شهید علی چیت‌سازیان را به نگارش درآورده است، با دارا بودن همین ویژگی توانسته اثر خوبی ارائه دهد و امیدواریم در آینده با قلمی شیواتر به کار خود ادامه دهد.

مؤمنی شریف در ادامه این مراسم با اشاره به اهمیت نگارش کتاب‌های دفاع مقدس و انتشار خاطرات شهدا گفت: اگر خاطرات همسران شهدا نوشته نمی‌شد، تاریخ دفاع مقدس ناقص بود؛ از این‌رو باید با جدیت تمام به این حوزه پرداخته شود؛ چرا که همسران شهدا نیمه پنهان شهدا هستند و اگر بخواهیم یک فرد انقلابی، مجاهد و بابصیرت را معرفی کنیم با تبیین خاطرات آنها از سوی خانواده کامل‌تر می‌شود.

وی افزود: متأسفانه ادبیات انقلاب چندان در مجامع علمی شناخته نشده و انتظار داشتیم بیش از پیش معرفی شود، اما اخیراً کارهایی از سوی دانشجویان به صورت پایان‌نامه منتشر شده است که جا دارد به این موضوع بیشتر بها داده شود.

مؤمنی شریف ادامه داد: این ادبیات برآمده از انقلاب بوده و خاستگاه ایرانی و اسلامی دارد و اگر نبود، اکنون شاهد کتاب‌های قابل افتخار در این حوزه نبودیم و اکنون این ادبیات در حال تکامل است و در کتاب «گلستان یازدهم» این رشد به‌وضوح به چشم می‌خورد و نسبت به کتاب نخست نویسنده آن، پخته‌تر و شیواتر است.

حاجی‌بابایی نیز درباره شهدا و انقلاب اسلامی گفت: در انقلاب اسلامی شهدا در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند و گفته می‌شود که به شهدا افتخار می‌کنیم و این یک حقیقت بوده و کتمان‌ناپذیر است، اما باید عنوان کرد کسانی که امروز یاد شهدا را زنده نگه داشته‌اند، باید به آنها افتخار کرد؛ نویسندگانی که با نگارش کتاب‌هایی مانند «گلستان یازدهم» سعی در زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا دارند و امروز شهدای مدافع حرم با پیروی از همین شهدا راه آنها را در دفاع از حرم حضرت زینب(س) ادامه می‌دهند.

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات انقلاب حوزه هنری نیز گفت: ما امروز با نسل تازه‌ای از نویسندگان جنگ رو برو هستیم و اگر بگویم، پیشقراولان این عرصه نویسندگان زن هستند، مبالغه نکرده‌ام، اینها مادر هستند و می‌دانند وقتی یک سرباز به شهادت می‌رسد چه معنی دارد و بهتر از همه این موضوع را درک می‌کنند.

وی افزود: کارهای نسل جدید از نسل اول قوی‌تر است؛ چراکه این نسل از اندوخته‌های موجود استفاده می‌کنند، اما باید شرایط و بسترهای لازم را برای آنها فراهم کنیم و آنها نیاز به حمایت دارند. همچنین برخی از آرزوهای ادبی و هنری را می‌توانیم در ادبیات جنگ پیدا کنیم و این نسل جدید می‌تواند اطمینان خاطری به ما بدهد که این ادبیات ایستا نخواهد بود.

سرهنگی تصریح کرد: در حال حاضر دشمن بیش از پیش بر روی کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی می‌کند؛ از این رو باید به این موضوع توجه کرد تا کودکان و نوجوانان که آینده‌ساز این کشور خواهند بود با گذشته خود آشنا شوند و این مستلزم جدی بودن مدیران نهادها و سازمان‌های مرتبط با جنگ و دفاع مقدس است.

وی در ادامه عنوان کرد: علاوه بر تهران در سایر استان‌های کشور نیز نویسندگان بسیاری در حوزه دفاع مقدس و تبیین ادبیات انقلاب گام‌های مثبتی برداشته‌اند و در این راستا زنان پیشرو بوده‌اند، همان‌گونه که در استان اردبیل 106 عنوان کتاب از این استان درباره جنگ منتشر شده است.

ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب «گلستان یازدهم» نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: در هر کاری، عشق و ترس دو مانع مهم برای رسیدن به هدف تلقی می‌شود و شهدا با وجود اینکه دشوار و سخت بود اما به‌خوبی توانستند از این دو مانع بگذرند.

وی افزود: اهالی قلم و ادبیات باید با جدیت بیشتری در این حوزه قلم بزنند و تلاش کنند الگوهای خوبی برای نسل امروز و آیندگان معرفی کنند تا کودکان و نوجوانان بیش از پیش با تاریخ سرزمین خود و آنچه بر آن گذشته است، آشنایی پیدا کنند.

زهرا پناهی‌روا، همسر شهید علی چیت‌سازیان نیز در پایان با بیان خاطراتی از همسر خود گفت: این کتاب خاطرات یک سال و هشت ماه من با شهید چیت‌سازیان است، این شهید در 25 سالگی به اوج خود رسید و فاتح آسمان‌ها شد و با وجود کوتاه بودن زندگی مشترکمان، از وی درس مهربانی، مقاومت و شکیبایی آموختم و خدا را شکر می‌کنم که در اوج جوانی تصمیم و هدف مهم را به‌درستی انتخاب کردم.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم با رونمایی از کتاب «گلستان یازدهم» از محمدعلی چیت‌سازیان، فرزند شهید با اهدای لوحی تجلیل شد.

گفتنی است، نسخه دیجیتال کتاب «گلستان یازدهم» که سوی بخش الکترونیک انتشارات سوره مهر منتشر شده است، با تخفیف 50 درصد عرضه می‌شود. علاقه‌مندان برای دریافت این نسخه الکترونیکی می‌توانند به کتابخوان دیجیتال سوره مهر مراجعه کنند.

captcha