تجلیل برترین‌های مساجد/ مساجد به سرای سالمندان تبدیل نشود
کد خبر: 3566737
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹

تجلیل برترین‌های مساجد/ مساجد به سرای سالمندان تبدیل نشود

گروه جامعه: مراسم اختتامیه اولین جشنواره برترین‌های مساجد کشور صبح امروز، ششم بهمن ماه، از سوی بسیج مساجد و محلات در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه اولین جشنواره برترین‌های مساجد کشور صبح امروز، ششم بهمن ماه، از سوی بسیج مساجد و محلات با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز رسیدگی به امور مساجد، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و ... در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، سردار غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار بهشتی، رئیس سازمان بسیج محلات و رسانه، حجت الاسلام تویسرکانی، مسئول نمایندگی ولی فیقه در سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از امامان جماعت، فرماندگان بسیج و مسئولان کشوری برگزار شد.

این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین آغاز شد. وی با بیان اینکه مساجد همواره در طول تاریخ منشأ تحول و جنبش بوده‌اند و انقلاب‌های موفق از مساجد آغاز شده است، گفت: همچنین انقلاب‌ها زمانی با شکست مواجه شدند که مساجد را رها کردند و رابطه خود را با آن قطع و یا ضعیف کردند.

حجت‌الاسلام تویسرکانی بهترین مکانی که بسیج در اختیار دارد را مساجد خواند و گفت: این به شرط آن است که بسیج بتواند مساجد را در معنای واقعی مسجد نگاه دارد و سعی در حفظ آن با مشارکت امام جماعت کند و به برنامه‌های مختلف آن رونق دهد به نحوی که برای مردم محله از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

بسیج باید در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی فعال باشد

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین وجود ۳۰ هزار مسجد بدون امام جماعت را تأسف بار خواند و گفت: بسیج باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی، اقتصاد مقاومتی و مبارزه با تهاجم فرهنگی فعال باشد و با استفاده از ظرفیت‌های خود برای حل مشکلات جامعه به میدان بیاید.

در ادامه این همایش سردار بهشتی، رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات نیز به ارائه گزارشی از این جشنواره پرداخت و گفت: این جشنواره با هدف انسجام بخشی نهادهای مرتبط با مسجد از ابتدای سال جاری آغاز به کار کرد و با همکاری سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون های فرهنگی هنری مساجد، بسیج و صدا و سیما به انتخاب برترین‌های مساجد اقدام کرد.

وی به انتخاب 186 مدیر برتر مساجد کشور اشاره و عنوان کرد: در این راستا انتخاب مدیران برتر مساجد شامل خادم، هیئت امنا، مدیر کانون فرهنگی، امام جماعت و فرمانده پایگاه بسیج برتر در 500 شهر و 32 سپاه استانی صورت گرفت.

سردار بهشتی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری چنین جشنواره هایی زمینه مشارکت و فعالیت بیش از حد جوانان ایجاد و روح جدیدی به فعالیت های مساجد دمیده شود.

سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی با تاکید بر اینکه مساجد باید محل خدمت رسانی و کانون مقاومت فرهنگی باشند اظهار کرد: از روزی که مسئولیت سازمان بسیج مستضعفین را به عهده گرفتم اعلام کردم که محور فعالیت‌هایم مساجد خواهد‌ بود و اگر تمام برنامه‌ها در یک کفه ترازو قرار داشته باشد فعالیت‌های مرتبط با مسجد در کفه دیگر ترازو خواهدبود. اما این امر الزاماتی برای رسیدن به موفقیت دارد که از جمله مهمترین آنها اتحاد و انسجام ارکان مسجد همچون امام جماعت، هیئت امنا و غیره است. محور هر مسجدی امام جماعت است و همه باید این مهم را بپذیرند اگر این همگرایی وجود داشته باشد برنامه‌ها با سهولت بیشتری دنبال می‌شود.

مساجد باید دارای صندوق قرض الحسنه باشند

سردار غیب پرور با تأکید بر اینکه در برنامه‌های خود نیز ابلاغ کرده است که مساجد باید مرکز هسته‌های علمی، جهادگری و دارای صندوق‌های قرض الحسنه باشند گفت: چنین مسجدی طراز اسلامی پیدا می‌کند و خروجی آن تربیت مدافع انقلاب و متنظر واقعی حضرت حجت می‌شود.

وی با بیان اینکه برای سال ۹۶، هفت هزار مسجد انتخاب شده‌اند تا به اجرای برنامه‌های مختلف و جذاب بپردازند اظهار کرد: تاکید من بر خدمت رساندن به مساجد است و نهادی که می‌تواند در این زمینه بیشترین یاری رسانی را داشته باشد سازمان اوقاف و امور خیریه محسوب می‌شود. ما تصدی‌گری امور مساجد را نمی‌خواهیم بلکه در تلاش هستیم مکمل سازمان اوقاف برای کمک به مساجد باشیم.

آبادانی و تخریب مساجد

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز ۶ بهمن ماه، با حضور در مراسم اختتامیه اولین جشنواره تجلیل از برترین‌های مساجد کشور به تبیین فعالیت‌های که سبب آبادانی و تخریب مساجد می‌شود پرداخت و گفت: مساجد در ظاهر با ساخت و ساز آباد و با استهلاک تخریب می‌شوند اما برخی فعالیت‌ها به صورت باطنی نیز به آبادانی و تخریب مساجد منجر می‌شود.

وی با استناد به آیات قرآن کریم به عواملی که سبب آبادانی مساجد می‌شوند، اشاره کرد و گفت: اگر مسجد به پرورش مومنین بپردازد، نماز به پا دارد و فرهنگ نماز را در جامعه ترویج کند و همچنین نسبت به کمک به مستمندان فعال باشد به مسجدی آباد از نظر باطنی تبدیل می‌شود.

وی همچنین توجه مساجد به موضوع استکبار ستیزی، تربیت مجاهدان فی سبیل الله، توجه به حفظ منافع مسلمین، ایجاد پایگاه توحید در برابر کفر، همسو بودن با امام و رهبری، بدل شدن به مکانی برای اشاعه عدل و داد و زینت بخشیدن به انسان‌ها را از دیگر عواملی برشمرد که به آباد شدن مساجد می‌انجامد.

وی همچنین اجرایی نشدن هر یک از عوامل یاد شده را سبب تخریب باطنی مساجد برشمرد و گفت: مساجد و وقف مکمل یکدیگر و در تعامل دو سویه با هم هستند.

نباید مساجد تبدیل به سرای سالمندان شود

همچنین در این مراسم پیام آیت الله نوری همدانی به اولین جشنواره برترین های مساجد کشور در تهران نیز قرائت شد: در بخشی از این پیام آمده است: نکته بسیار مهمی که برای احیای مساجد در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، حضور جوانان و نوجوانان در مساجد است، نباید مساجد تبدیل به سرای سالمندان شود، حداقل باید حضور سالمندان و میانسالان در مساجد با جوانان و نوجوانان برابر باشد و مسجد مامن جوانان باشد و در مسجد پرورش یابند. حضرت امام صادق(ع) می فرمایند: «عَلَيكَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلى كُلِّ خَيرٍ» یعنی به نوجوانان توجه کن زیرا آنان به هر کار خیری سریعتر روی می آورند.

در ادامه این پیام آمده است: عزیزان من! شما بزرگوارانی که در مجموعه مساجد فعالیت دارید، برای حضور جوانان در مساجد برنامه ریزی کنید، پایگاه اصلی انقلاب اسلامی مساجد هستند و به تعبیر امام راحل «مساجد سنگر است و این سنگرها را باید پرکرد»

همه باید بدانیم دوام و بقای انقلاب اسلامی وابستگی مستقیم به حضور مردم در مساجد دارد و مساجد باید فعال باشند و اینطور نباشد که فقط موقع نماز درب مساجد باز شود و بلافاصله بسته شود، گرچه بسیاری از مساجد، همین اقامه نماز را هم ندارند و همانطور که مسئولان فرهنگی گزارش کرده اند و قبلا هم تذکر داده ایم از مجموع 75 هزار مسجدی که در کشور وجود دارد، نیمی از آنها امام جماعت ندارند و بسیاری از آنها هم که دارند، هر سه وعده نماز ندارند و یا اگر هم دارند، جمعیت ندارند.

آیت الله نوری همدانی در این پیام بیان کرد: اینجانب از همه مسئولان سازمان‌های مختلف اعم از حوزه های علمیه، اوقاف، تبلیغات اسلامی، کانون‌های مساجد، بسیج مساجد و محلات و مرکز رسیدگی به امور مساجد و دیگر دستگاه‌های مرتبط می خواهم که نسبت به احیای مساجد در سراسر کشور همتی مضاعف داشته باشند و بدانند هرچه در این راه، تلاش کنند، مورد توجه خاص حضرت ولی عصر(عج) قرار خواهند گرفت و امروزه این موضوع تکلیف است، هجمه دشمنان فراگیر شده است و تنها راه مقابله با آن، تعمیق ایمان در جوانان است که در پرتو ارتباط با مسجد پدید خواهد آمد.

رونمایی از تمبر جشنواره و تجلیل از برترین مساجد
یادآوری می شود، در پایان این مراسم از تمبر اولین جشنواره برترین های مساجد کشور رونمایی شد و از خانواده شهدای مدافع حرم و 186 مدیر برتر مساجد تجلیل به عمل آمد.

برترین های مساجد کشور تجلیل شدند

برترین های مساجد کشور تجلیل شدند

captcha