سه نکته تربیتی که با یاد شهداء درمی‌یابیم
کد خبر: 3573860
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
حجت‌الاسلام غلامی تشریح کرد:

سه نکته تربیتی که با یاد شهداء درمی‌یابیم

گروه جهاد و حماسه: مسئول نمایندگی ولی فقیه تیپ انصارالرسول(ص) اظهار کرد: هر جایی که از شهدا یاد می‌شود، سه نکته تربیتی مطرح است که برای مخاطبان به عنوان درس و الگو بوده و باید آنها را احیا کنیم. اگر این سه نکته را دریافتیم که سود کرده‌ایم و اگر نه، که باخته‌ایم!

حجت‌الاسلام والمسلمین امیرحسین غلامی، مسئول نمایندگی ولی فقیه تیپ انصار الرسول(ص( در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره شهید سید عبدالحمید حسینی، شهید مبارزه با پژاک که از مدافعان حرم هم بود اظهار کرد: هر جایی که از شهدا یاد می‌شود، سه نکته تربیتی مطرح است که برای مخاطبان به عنوان درس و الگو بوده و باید آنها را احیا کنیم. اگر این سه نکته را دریافتیم که سود کرده‌ایم و اگر نه، که باخته‌ایم!

وی در توضیح این مطلب گفت: شهدا برد کردند و برندگان عالم وجود هستند. آنها از این جهان به جهان دیگر پرواز کردند و در روز قیامت هم پروازکنان وارد بهشت می‌شوند. یاد شهدا به خودی خود برکت است و این برکت ممکن است در اوقات تنهایی، زیارت قبور شهدای گمنام و یا ذکر خاطره و خواندن وصیت‌نامه و ... اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام غلامی افزود: اولین نکته تربیتی حسرت است. انسان موجودی است که حسرت‌های بسیاری دارد و یادآوری خاطرات شهدا از جمله این حسرت‌هاست. شهداء همه دارایی خود را در کف دست گذاشتند و این دارایی و سرمایه چیزی غیر از معنویت و ارزش‌هایی که آنها داشتند، نبود. این است که باید به مقام شهدا حسرت بخوریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: شهید حسینی، همکار، همرزم و هم‌دوره ما بود و کار به جایی رسید که وقتی مقابل مزار او می‌رسیم می‌گوییم: «السلام علیک یا اولیاء الله، یا انصار دین‌الله و انصار رسول الله(ص)» و به او سلام می‌دهیم.

مسئول نمایندگی ولی فقیه تیپ انصارالرسول(ص( اظهار کرد: در روز شهادت سید، نیم ساعت تا چهل دقیقه پیش از اینکه وی شهید شود، کنارش بودم. سید آن روز مطلبی را گفت که امروز برای من به حسرت تبدیل شده است. سید آن روز به یکی از دوستان که دوربین داشت رو کرد و گفت: «از من عکس بنداز، خوب هم بنداز که اگر فردا شهید شدم بتوانید از آنها در بنرها و یادواره‌ها استفاده کنید.»

وی گفت: شنیدن و پس از آن دیدن چنین موضوعاتی برای انسان حسرت‌هایی را به‌وجود می‌آورد و انسان را متوجه این نکته می‌کند که این شهید با این دیدگاه و ارزش به شهادت نگاه می‌کرد و امروز داشتن چنین دیدی نسبت به شهادت برای ما به حسرت تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام غلامی همچنین یادآور شد: شاید آخرین عکس‌هایی که سید برای ما در زندگی به جا گذاشت، همین عکس‌ها بود که پیام‌های بسیاری برای ما به ارمغان آورد. آیت‌الله العظمی جوادی آملی گفتند که «شهدا هم خاک را تطهیر کردند و هم روح انسان را». شهید می‌تواند روح انسان را تطهیر و پاک کند.

وی افزود: حضرت امیرالمومنین(ع) نامه‌ای در خطبه 23 نهج‌البلاغه دارند که متن آن به این شرح است؛ «خدایا این مقام شهدا و شهید بودن را به من عطا کن». امیرالمومنین(ع) به مقام شهدا حسرت می‌خورند که «عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ» هستند و این همان مقام شفاعت و مغفرت از گناه است.

حجت‌الاسلام غلامی در تکمیل سخنانش گفت: به همین دلیل است که انسان وقتی به یاد شهداء و جایگاهی که آنها دارند می‌افتد حسرت آنها را می‌خورد. اینجاست که وقتی خاطره‌ای از شهید حسینی مطرح و بازگو می‌شود، می‌بینیم که او لیاقت شهادت را داشت و مزد و اجر کارهایی که انجام می‌داد نیز همین بود. ایشان به صورت ناشناس و پنهانی به هیئات مذهبی می‌رفت و معتقد بود که باید این هیئات را به صورت خودجوش و مردمی اداره کرد و اگر تشویقی و مالی به دستش می‌رسید، آن‌را به صورت پنهانی در مجالس اهل بیت(ع) هزینه می‌کرد و از این که چنین کارهایی انجام شود، استقبال می‌کرد و برای اهل بیت(ع) به صورت شخصی هزینه می‌گذاشت.

وی ادامه داد: نکته دیگری که درباره شهدا مطرح است، این که وجود آنان برای ما اتمام حجت است. خیلی از افراد می‌گویند که در این دوران که روزگار گناه و معصیت است، نمی‌توان دور از آلودگی بود و معصیت نکرد. این در حالی است که کسانی چون سیدحمید حسینی به ما اثبات کردند که می‌توان متدین زندگی کرد و به گناه آلوده نشد. او ثابت کرد که می‌توان بر اساس دستور دین با دیگران حشر و نشر داشت و گفت‌وگو کرد و ازدواجی به دور از گناه انجام داد.

حجت‌الاسلام غلامی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: وجود سیدحمید حسینی اتمام حجتی بود برای کسانی که او را می‌شناسند. ولایت‌پذیری در وجود این شهید که عشق و علاقه خاصی به مقام معظم رهبری داشت موج می‌زد. سیدحمید را به خوش‌رفتاری و خوش‌برخوردی می‌شناختند. سید با همه افرادی که می‌شناخت نشست و برخاست داشت و با رویی باز و گشاده با دیگران برخورد می‌کرد.

وی گفت: شجاعت و رشادت در پذیرش ماموریت‌های سخت از ویژگی‌هایی بود که شهید حسینی داشت. شاید این طور باشد که ما در دوران هشت سال جنگ تحمیلی حضور نداشتیم و رشادت‌های امثال باکری‌ها و همت‌ها را ندیدیم، ولی در این عصر رشادت‌ها و شجاعت‌های کسانی چون شهید حسینی را دیدیم و از نزدیک لمس کردیم. روحیه شهادت‌طلبی در وجود شهید حسینی نمود بارزی داشت و سرانجام او را آسمانی کرد.

یادآور می‌شود، سیدعبدالحمید حسینی از اهالی هرسین بود که در مبارزه با عناصر پژاک در هشتم شهریور سال گذشته به شهادت رسید.

captcha