تلنگری بر متولیان قرآنی شهر اردبیل
کد خبر: 3574322
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
یادداشت وارده/

تلنگری بر متولیان قرآنی شهر اردبیل

گروه فرهنگی: قاری و فعال قرآنی در یادداشتی آورده است: از سال‌های دور شهر اردبیل چهره‌های وزینی در ساحت قرآن پرورانیده است، حال پس از صدها سال درخشندگی در تاریخ اسلام و تشیع و تربیت انسان‌های وارسته تا به امروز و پرورش نخبگانی چون موذن‌زاده‌ها، دکتر کرمی‌ها و محمدپورها و ده‌ها چهره دیگر، چرا باید در این روزها وضعیت فرهنگ قرآنی شهر ما اینگونه بی‌جان و خالی از پویایی و نشاط قرآنی باشد؟!

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اردبیل، حمیدرضا پورحسینی قاری و فعال قرآنی در یادداشتی که در اختیار این خبرگزاری قرار داده است، آورده است: در نظرسنجی که از صاحبنظران عرصه قرآنی انجام دادم نظریه حدود هشتاد درصد افراد دال بر کم رنگ بودن فعالیت‌های نهادهای قرآنی در راستای ترویج و تاثیر فرهنگ قرآنی بر جامعه بودند.
به راستی حرکت متولیان قرآنی این شهر به کدام سمت وسو ونیل به کدام هدف در حال پیشروی است.
از سال‌های دور شهر اردبیل به عنوان خاستگاه قرآن و اهل‌بیت(ع) مورد توجه بوده و در ادوار متوالی چهره‌های وزینی در این ساحت پرورانیده است. حال پس از صدها سال طلایه‌داری و درخشندگی در تاریخ اسلام و تشیع و تربیت انسان‌های وارسته تا به امروز و پرورش نخبگانی چون موذن‌زاده‌ها، دکتر کرمی‌ها و محمدپورها و ده‌ها چهره دیگر، چرا باید در این روزها وضعیت فرهنگ قرآنی شهر ما اینگونه بی‌جان و خالی از پویایی و نشاط قرآنی باشد؟!
بنده به عنوان یکی از قاریان و علاقمندان قرآنی در این فکر بودم که آخرین بار در این شهر کدام محفل انس با قرآنی شکل گرفته؟
برای آخرین بار صدای کدام یک از قاریان شهر اردبیل از رسانه استانی پخش شده علی رغم وجود پربرکت قاریان وحافظان کشوری و بین‌المللی در استان؟
البته عرائض بنده دلیل بر عدم فعالیت نهادهای قرآنی نیست ولی سوال این است ایا اهداف تعریف شده و رسالت این نهادها با وضعیت موجود همخوانی دارد؟
درشهری چون اردبیل که بحمدلله نوای عشق بر اهلبیت(ع) همیشه زینت بخش محافل بوده شخص قاری حتی محل و مکانی برای تمرین و ارائه تلاوت خود ندارد.
صد البته جایگاه قرآن و قاری و حافظ قرآن برترین جایگاههاست و بهترین امت به فرموده حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی( ص)کسانی هستند که قرآن را می‌آموزند و به دیگران تعلیم می‌دهند. ولی وضعیت قرآنی شهرمان حال وروز خوبی نداردو مع الاسف جایگاه حداقلی یکی از رشته های هنری هم را ندارد.
بسیاری ازدوستان رو سراغ داریم که با مدارک تحصیلی علی رغم اینکه از قاریان برتری هم هستند از وضعیت معیشتی و اشتغال آزرده خاطرند. از امتیازها و یا بیمه‌ای هم که در خیلی از صنوف و هنرها برای هنرمند در نظر گرفته می‌شود هم محرومند. درصورتی که ما در سیستم آموزش وپرورش نیازمند چنین افراد باسواد متخصص ومتعهدی هستیم تا امر آموزش قرآن را به صورت صحیح ومقبول به انجام رسانند.
حالا با کدام انگیزش وجایگاهی در صدد جذب افراد وجوانان ونوجوانان به ساحت قرآن هستیم.اگر در شهرهای دیگری شاهد پیشرفت قاریان وحافظان قرآن هستیم از دلایل مهم پیشرفت ایجاد فرصت وکرسی های تلاوت برای ایشان می باشد.
 
متاسفانه درشهر ما حتی در مجالس ختم و مناسبتها هم به قاریان وحافظان قرآن ارجی داده نمیشود که البته با هماهنگی نهادهای ناظر بر مداحان و هماهنگی با مادحین اهل‌بیت(ع ) میتوان در قسم تلاوت از قاریان ومتخصصین این امر بهره گرفت. امکاناتی که در اختیار بعضی نهادهای قرآنی وبه اسم قرآن استفاده میشود چه تاثیری در جذب حداکثری وعموم مردم به فرهنگ والای قرآنی داشته است؟ وجالب است بدانیم غالب قاریان وحافظان اردبیل هم پرورش یافته زمانی هست که هیچ بودجه وامکاناتی در اختیار نهادهای قرآنی نبوده ولی ظاهرا ادوار پربرکتی بوده است. ما به عنوان پرورش یافته مکتب قرآنی باید گوی سبقت را به دست گرفته وشاهدگرایش نوجوانان وجوانان به سمت فرهنگ پوج و مستاصل غرب نباشیم و از قرآن به عنوان پادزهر استفاده کرده و مانع  از مسمومیت واز بین رفتن عزیزانمان به خوراک  فرهنگی دشمن باشیم و این امر ممکن نیست تا زمانی که بنا به فرموده مقام معظم رهبری قهرمانان قرآنی را تکریم کنید تا قرآن در خانه ها، بین بچه ها، بین زن ها و مردها رواج پیدا کند. البته جای دارد از فعالان این عرصه مبارک در تشکیل جلسات وکلاسهای قرانی هم قدردانی داشته باشیم که اگر نبودند ماهم این میراث گرانبها را نداشتیم.
 حال چند مورد به عنوان پیشنهاد عرض میدارم شاید مورد استفاده متولیان وصاحبان امر قرار گیرد.
- ایجاد تشکل وکانونی متشکل از همه قاریان وحافظان وبصورت مستقل
- ایجاد المان ها ونمادهای قرآنی در شهروارج دادن به قهرمانان قرآنی
- ایجاد انگیزش وامتیازها برای قاریان وحافظان برای جذب جوانان ونوجوانان
- برگزاری محافل انس با قرآن وتکریم قرآن در طول سال برای ایجاد نشاط قرآنی در متن جامعه
- نظارت بر کانون‌ها و موسسات قرآنی برای بهبود روندوممانعت از دوری ایشان از اهداف مدنظر
- استفاده از قاریان وحافظان در رسانه‌های محلی و فضای مجازی و الگودهی به جوانان و نوجوانان شهر
ومن‌الله‌التوفیق و علیه‌التکلان 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۳ - ۱۱:۱۲
0
1
لطفا نظرات و دیدگاههای مخاطبین را منعکس کنید تا از طریق سایت مرکزی پیگیر نباشیم.
captcha