قرآن و جنگ ابتدائی
کد خبر: 3575003
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹

قرآن و جنگ ابتدائی

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام دعوتی معتقد است آیاتی مبنی بر جنگ ابتدائی در قرآن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابوالفتح دعوتی در یک یادداشت عنوان کرد آیاتی در قرآن مبنی بر جنگ ابتدایی وجود دارد. در پی مشروح این یادداشت را می‌خوانید:‌
اینکه گفته شده است در اسلام و در زمان حضرت رسول و نیز حضرت علی علیه السلام همه جنگ‌ها و غزوات تدافعی بوده‌اند، می‌توان ادّعای صحیحی باشد، چرا که در تاریخ غزوات پیامبر اکرم(ص) ما به هیچ موردی برخورد نمی‌کنیم که پیامبر اکرم(ص) آغاز کننده جنگ بوده باشد، اما اینکه در قرآن آیاتی که دلالت بر جنگ ابتدائی داشته باشد، وجود ندارد در واقع ادعای صحیحی نیست و در فقه اسلامی نیز اصلاً طراز جنگ ابتدایی یک موضوع مطرح و قابل قبول است که تشخیص آن به عده پیامبر و یا امام معصوم می‌باشد.
وقتی شما می‌پذیرید که پیامبر اکرم(ص) نامه‌هائی به سران کشورها اعزام داشته و از پادشاهان خواسته که اسلام بیاورند و در غیر این صورت گناه آن ملّت به عهده اوست این به یک نوعی اعلام نامشروع بودن حاکمیت آن پادشاهان است و اینها در حکم اعلام جنگ می‌باشد و برخی پادشاهان نیز اینطور فهمیده‌اند و در صدد جنگ برآمده‌اند.
این آیه قرآن از قول حضرت سلیمان به ملکه سبا که می‌فرماید ما به سوی تو شکری می‌فرستیم که توان مقابله با آن را نخواهی داشت و باید تسلیم ما بشوید، این اعلان جنگ ابتدائی است که می‌فرماید: «ارْجِعْ إِلَيْهِمْ فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لَا قِبَلَ لَهُمْ بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُمْ مِنْهَا أَذِلَّةً وَهُمْ صَاغِرُونَ: به سوى آنان بازگرد كه قطعا سپاهيانى بر [سر] ايشان مى ‏آوريم كه در برابر آنها تاب ايستادگى نداشته باشند و از آن [ديار] به خوارى و زبونى بيرونشان مى ‏كنيم» (نمل، 37) در هر حال اگر گروهی از مستشرقین دین اسلام را دین شمشیر شمرده‌‌اند ما نباید در جواب انفعالی برخورد کنیم، که این ما را به سستی می‌خواند، همین امروز اگر قدرت‌های استکباری پیوسته در صدد براندازی امت اسلامی هستند برخورد ما هم باید تهاجمی باشد.
ما هم باید در صدد برآئیم تا ملت‌ها را به ضد مستکبران بشورانیم و ریشه کفر و فساد را از روی زمین برداریم و اگر اسلام یک دین جهانی است و در عصر ظهور اسلامی ادعای جهانی شدن دارد، امروز هم ما باید در اندیشه جهانی شدن باشیم چنانکه ملت کفر در اندیشه جهانی شدن می‌باشد حتی اگر جهان کفر هم در فکر جهانی شدن نباشد ما باید در فکر جهانی شدن باشیم و دعوت جهانیان به اسلام به نوعی اعلام جنگ و جهان است و ما باکی از آن نداریم و کار و رسالت ائمه همین است.

captcha