تکیه بر شانس؛ نهایت سقوط یک ملت + صوت
کد خبر: 3576425
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

تکیه بر شانس؛ نهایت سقوط یک ملت + صوت

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به جاهلیت مدرن اظهار کرد: نهایت سقوط یک ملت این است که شانس را قبول دارد و می‌گوید ما شانس داشتیم و دیگران نداشتند، 13 را نحس می‌دانند ولی توحید فاعلی و خدا را قبول ندارند در حالی که خرافه‌بودن شانس، واضح است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز دوم اسفند در جلسه تفسیر در مسجد اعظم قم گفت: در قرآن بهانه‌های متعددی از مشرکان جاهلی بیان شده است که بخشی در سوره مبارکه زخرف آمده خواه از اقوام قبل از پیامبر(ص) و یا از کسانی که در دوره پیامبر بوده‌اند. 
وی افزود: از جمله اینکه خداوند به آنان فرمود: یا معتقدید خدا نیست یا خدایی غیر از خدای واحد است و یا خدا هست ولی شما قدرتتان بیشتر از خداست؛ فرمود اگر خدا را قبول ندارید باید برهان ارایه دهید، اگر خدا را قبول دارید ولی تصور می‌کنید سلطنت و قدرت شما بیشتر است این هم نیازمند برهان است.
صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به جاهلیت مدرن اظهار کرد: نهایت سقوط یک ملت این است که شانس را قبول دارد و می‌گوید ما شانس داشتیم و دیگران نداشتند، 13 را نحس می‌دانند ولی توحید فاعلی و خدا را قبول ندارند در حالی که خرافه‌بودن شانس، واضح است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن فرموده ما معیشت و رزق دنیوی و معنوی بشر را تقسیم کرده‌ایم تصریح کرد: تصادف و شانس باطل است و تنها اداره کننده عالم، خدای واحد است.
این مرجع تقلید بیان کرد:  اگر سراسر عالم را وجود خدا پر کرده جایی برای غیر او وجود ندارد و همه آفرینش نیز آئینه‌ای از او هستند و همه می‌گویند خدا و او را تسبیح می‌کنند و فقط انسان است که «من» می‌گوید.
این مرجع تقلید گفت: در خطبه 157 و 199 نهج‌البلاغه، حضرت فرموده که انسان هر کاری انجام دهد جوارح و اعضاء عیون او و خلوات نیز مشهد و شهود اوست و کاری نیست که انجام دهیم و خدا نداند؛ یعنی اگر خدا بخواهد انسان را رسوا کند همین اعضاء و جوارح خود او، سپاه الهی هستند و نیازی به لشکرکشی از جای دیگری نیست و خود انسان نیز جزء سربازان الهی است.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به بحث مودت اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: از ما نخواسته‌اند دوست اهل‌بیت(ع) باشیم خواسته‌اند جز آنان دوست دیگری نداشته باشیم به همین دلیل فرمود «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى»(23 شوری) و نفرمود مودة القربی.
این مرجع تقلید تصریح کرد: یهودی و مسیحی و سنی هم در ایام محرم و شهادت ائمه نذر دارند ولی این را از ما نخواسته‌اند لذا شیعه واقعی کسی است که تمام دوست‌داشتن‌های او در راستای دوستی اهل‌بیت(ع) باشد.
وی با اشاره به 5 طایفه از بدلیجات دنیا یعنی بدل برای خدا، نبوت، امامت، عالم دینی و مومن گفت: مشکل غرب داعیه خدایی و انکار خداست  زیرا خود را بدل خدا می‌داند؛ در نبوت نیز همیشه مدعیان نبوت وجود داشته‌اند؛ در امامت نیز در برابر غدیر، سقیفه به عنوان بدل ایجاد شد؛ در برابر علمای اصیل نیز علمای درباری درست شدند و در برابر مومنان نیز منافقان خود را بدل قرار دادند.
وی افزود: دنیا بازار جعل است و انسان در این آشفته بازار باید خود را حفظ کند.

دانلود صوت درس تفسیر استاد جوادی/ 2 بهمن 1395
captcha