استخراج نسخه پزشکی از قرآن اشتباه است
کد خبر: 3577079
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
حسین کوهی:

استخراج نسخه پزشکی از قرآن اشتباه است

گروه سلامت: عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به ایده تفسیر قرآن برای جامعه پزشکی بر تدوین تفسیری برای حوزه سلامت برای استخراج مفهوم و پیش‌نیاز‌های سلامت فردی و اجتماعی پرداخت.

حسین کوهی، مشاور تحقیقات و پژوهش نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ایده تفسیر قرآن برای جامعه پزشکی اظهار کرد: قرآن آنقدر وسعت دارد که بتوانیم برای در همه رشته‌های مختلف تفاسیر مربوطه به آن را داشته باشیم. بزرگان علم تفسیر گفته‌اند که متخصصین رشته‌های مختلف اجتماعی، حقوقی، مدنی و ... می‌توانند از تفسیر‌های مختلف قرآن استفاده کرد.

وی افزود: اعتقاد شخصی من بر این است به جای  تفسیر قرآن در حوزه پزشکی باید بگوییم تفسیر قرآن در حوزه سلامت، چرا که سلامت فقط درمان نبوده و در قرآن مفهوم آن بسیار گسترده‌تر است. اگر تفسیری در حوزه پزشکی صورت بگیرد باید به حوزه‌های فردی و اجتماعی نیز نگاه کرده باشد، در قرآن برای سلامت فردی و سلامت اجتماعی از تعبیر حیات طیبه انسانی و حیات طیبه اجتماعی استفاده شده است.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: اگر قرار باشد دو موضوع حیات طیبه انسانی و حیات طیبه اجتماعی را از قرآن استخراج کنیم نیازمند تفسیری جامع برای آن هستیم به همین دلیل باید به تفسیر قرآن برای سلامت یا تفسیر سلامت مدار بپردازیم.

عضو شورای علمی مؤسسه موضوع شناسی فقه حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه پزشکی تنها قسمتی از سلامت است گفت: متأسفانه بسیاری سلامت را تنها به پزشکی تقلیل می‌دهند در حالیکه سلامت در قرآن شامل سلامت فردی، اجتماعی، روانی و معنوی است و بسیار گسترده‌تر از پزشکی است.

وی یادآور شد: بسیاری به غلط فکر می‌کنند اگر بخواهند سلامت را از قرآن استخراج کنند باید به جنبه پزشکی آن پرداخت مثلا اگر کسی سرش درد می‌کند باید آیه‌ای باشد برای سردرد، در حالیکه اصلا اینگونه نیست قرآن در سایر حوزه‌ها نیز وارد جزئیات نشده و نمی‌شود. قرآن به حوزه سلامت فردی و اجتماعی یا همان حیات طیبه انسانی و حیات طیبه اجتماعی که بعضی‌ها از آن به عنوان جامعه مهدویت هم یاد کرده‌؛ پرداخته است.

 

captcha