رشد علمی؛ مهمترین نقش قرآن در تمدن‌سازی اسلامی است/ انتقاد از معماری‌های غیراسلامی
کد خبر: 3578598
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
نویسنده تفسیر مهر عنوان کرد:

رشد علمی؛ مهمترین نقش قرآن در تمدن‌سازی اسلامی است/ انتقاد از معماری‌های غیراسلامی

گروه حوزه‌های علمیه: نویسنده تفسیر مهر با انتقاد از معماری‌ غیراسلامی ساختمان‌ها و برج‌ها در کشور گفت: یکی از مهمترین نقش‌های قرآن کریم در تمدن‌سازی اسلامی، توسعه و رشد علوم مختلف بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی، دیشب هشتم اسفندماه در ادامه مباحث تفسیر اجتماعی در دارالقرآن علامه طباطبایی با اشاره به واژه تمدن گفت: تمدن دو عنصر اساسی یعنی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد که عنصر نرم‌افزاری آن علم و دین و فرهنگ است که امروزه دین و علم را هم جزء فرهنگ می‌دانند و بیش از 200 تعریف در مورد فرهنگ وجود دارد.

وی افزود: به مجموعه‌ای از بینش‌ها، ارزش‌ها و دانش‌ها، فرهنگ گفته می‌شود بنابراین علم و دین را هم به نوعی جزء فرهنگ می‌آورند.

این قرآن‌پژوه تصریح کرد: در مورد این که فرهنگ با تمدن چه ارتباطی دارد اختلاف نظر میان جامعه‌شناسان وجود دارد که برخی تمدن و برخی نیز فرهنگ را اعم می‌دانند که به نظر می‌آید فرهنگ نمی‌تواند اعم از تمدن باشد و عموم و خصوص من وجه است مانند بناهای معماری در اصفهان و حرم حضرت معصومه(س) و مسجد گوهرشاد و ... که نشان‌دهنده نوعی تمدن است.

رضایی‌اصفهانی عنوان کرد: برخی عناصر فرهنگ جزء تمدن محسوب می‌شود اما برخی عناصر مانند معماری و نیروی نظامی و ... جزء تمدن است اما جزء فرهنگ نیست لذا بیشتر موارد سخت‌افزاری جزء تمدن قرار می‌گیرد اما کسانی که تمدن را اعم می‌دانند بعد نرم‌افزاری تمدن را فرهنگ و علم می‌دانند و نیروی نظامی و حکومت و ... را بعد سخت‌افزاری آن محسوب می‌کنند.

وی با اشاره به دوری بناهای امروزی از فرهنگ اسلامی افزود: متاسفانه ظهور و بروز تمدن غربی را در معماری گرفته‌ایم و سالن و برج ساخته‌ایم ولی فرهنگ خود را در آن اشراب نکرده‌ایم از این رو سالن‌های زیادی حتی در قم ساخته می‌شود که جز عکس امام و رهبری که در آن نصب شده هیچ نشانه‌ای فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در آن اشراب نشده است.

رضایی اصفهانی با اشاره به نقش قرآن در تمدن‌سازی بیان کرد: اولین نقش قرآن، نقش علمی بوده است و در ارزش‌آفرینی و بازسازی عقاید، ایجاد توحیدمحوری، تغییر ارزش‌ها و بینش ها و رفتارهای فرهنگی و حتی در هنر و معماری با واسطه اثرگذاشته است و معماری‌های عظیمی که به خصوص در مساجد با آیات قرآن ایجاد و مزین شده همه زاییده تفکر قرآنی است.

نویسنده تفسیر مهر تصریح کرد: قرآن در سرزمینی وارد شد که نیروی نظامی قبایلی، آن هم برای غارت دیگران داشتند ولی بعد از بعثت به نیرویی تبدیل شد که دو تمدن ایران و روم آن دوره را شکست داد و بزرگترین قدرت نظامی جهان را بعد از پیامبر(ص) شکل داد.

رضایی اصفهانی با اشاره به برپایی کنگره نقش شیعه در گسترش علوم عنوان کرد: بعد از اینکه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی کنگره مبارزه با تکفیر را که جنبه سلبی بود برگزار کردند و تصمیم گرفتند که کنگره‌ای به صورت اثباتی نیز برگزار کنند و این کنگره اخیر در این راستا در دو هفته گذشته برگزار شد. 

وی افزود: در این کنگره نقش علمای شیعه در پایه‌ریزی علوم مختلف بررسی شد و بناست کارهای بسیاری عظیمی در این زمینه انجام شود و خروجی آن بیش از 50 جلد خواهد شد و چیزی شبیه الذریعه و اعیان الشیعه  تولید می‌شود.

این مترجم قرآن گفت: این همایش علمی پژوهشی است و سایت چهار زبانه فارسی، عربی، اردو و انگلیسی آن نیز رونمایی شده و دو جلد کتاب منبع‌شناسی نیز در این زمینه تولید شده است. 

captcha