تکثیر غیرقانونی کتب اسلامی رفتاری ضددینی است
کد خبر: 3579226
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
سبحانی‌نسب:

تکثیر غیرقانونی کتب اسلامی رفتاری ضددینی است

گروه ادب: مدیرمسئول نشر جمال گفت: اگر کسی بخواهد کتاب نویسنده و ناشری را که زندگی‌اش را با آن می‌چرخاند، بدون اجازه در فضای مجازی قرار دهد، ظلم است و من هم به عنوان ناشر راضی نیستم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سبحانی‌نسب، مدیرمسئول نشر جمال در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تکثیر غیرقانونی کتاب گفت: مدتی پیش اطلاع یافتم که کتابم در سایتی بارگذاری شده است؛ وقتی به این سایت مراجعه کردم متوجه شدم که عنوان کرده‌اند، اگر کسی راضی نیست اطلاع دهد تا از سایت برداریم. بیشترین مشکل من با این سایت این است که بدون اجازه و اطلاع مؤلف یا ناشر کتابی را در سایت قرار می‌دهند که این درست نیست. بدون اینکه اطلاع داشته باشم خیلی‌ها آن را دانلود کرده‌اند و من عدم رضایتم را به آنها اعلام کرده‌ام، اما باز هم برنداشته‌اند.

وی افزود: بزرگترین مشکل این است که مسئولان سایت قائمیه اصفهان مسائل فقهی را می‌دانند، اما بد عمل می‌کنند؛ مجموعه‌ای که به حوزه علمیه مرتبط است، باید در اشاعه فرهنگ اسلام، اسلامی عمل کند. این عملکرد کاملاً ضد اسلامی است و احترام به حقوق معنوی و مادی در آن وجود ندارد. 

حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب ادامه داد: مدتی قبل کتاب‌هایی را در اینترنت جستجو کردم و در چندین سایت بارگذاری آنها را دیدم و پی‌دی‌اف آن قابل دانلود بود که برخی از آنها رایگان و برخی نیز همراه با پرداخت هزینه بود. این بسیار غلط است که با کتاب و نوشته دیگران کاسبی کرد؛ چرا که اگر کسی بخواهد کتاب نویسنده و ناشری را که زندگی‌اش را با آن می‌چرخاند، به صورت غیرقانونی و بدون اجازه در فضای مجازی قرار دهد، ظلم است.

وی تصریح کرد: سخن ما با دوستان قائمیه و تمامی مراکز مشابه این است که شیوه خود را اصلاح کنند. یعنی ابتدا با نویسنده و ناشر تماس بگیرند، نامه‌نگاری کنند و اجازه بگیرند و سپس در صورت رضایت ناشر و نویسنده آن را در سایت قرار دهند. نه اینکه کتاب‌ها را در سایت قرار داده و سپس عنوان کنند هر کسی نخواست به وی ظلم شود، اطلاع دهد. این روش بسیار غلطی است که باید اصلاح شود. 

این ناشر و نویسنده بیان کرد: در اسلام حقوق یهودیان هم محترم است، نمی‌دانم چطور حقوق مسلمانان نادیده گرفته می‌شود و مورد احترام نیست. به هر حال بحثم سر رضایت یک کتاب که اکنون به چاپ نهم رسیده، نیست، بلکه با نوع نگاه مشکل دارم. چرا باید روش غلط را در پیش بگیرند و با قرار دادن یک کتاب در فضای مجازی، ناشر یا نویسنده را در رودربایستی قرار دهند که اجازه دهد یا ندهد. قبل از اینکه کتاب را در گردونه کار قرار دهند، اجازه آن را بگیرند.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب در ادامه درباره اظهارات یکی از مسئولان سایت بازار کتاب قائمیه در رابطه با اینکه از همه نویسندگان و ناشران برای بارگذاری کتاب‌هایشان اجازه گرفته شده مگر اینکه بیش از 50 سال از چاپ یک کتاب بگذرد، گفت: ما که هنوز نمردیم و پنجاه سال هم شروع نشده است. چندین بار به دوستان اعتراض کردم و یک بار هم در نمایشگاه کتاب تهران دیدم و اعتراض خودم را اعلام کردم، اما ترتیب اثری داده نشد. فردی که همان جا بود باید همان لحظه یادداشت می‌کرد و اطلاع می‌داد و کتاب را از سایت برمی‌داشتند که چنین نشد.

وی ادامه داد: به هر حال شیوه نامناسبی است و اعتراضم پیش از اینکه به اصل کتابم باشد به این است که شیوه نامناسب است و با رفتار ضد دینی تبلیغ دین می‌کنند. این یکی از خطاهای راهبردی است و حتی نمی‌دانم فایل کارم را چگونه به دست آورده‌اند، اگر تایپ کرده‌اند کار بسیار غلطی بوده و با من تماس می‌گرفتند، فایل را در اختیارشان قرار می‌دادم. اگر از جایی دزدیده باشند، بدتر است و شیوه کارشان غلط بوده. 

یادآور می‌شود، دو عنوان کتاب «در حریم یار» و «جرعه‌ای کوثر» نوشته حجت‌الاسلام سبحانی‌نسب در بازار کتاب قائمیه بدون اجازه نویسنده و ناشر بارگذاری شده است.

captcha