جایگاه خلاقیت در تعلیم و تربیت اسلامی/ راه‌اندازی مجمع عمومی انجمن علمی مطالعات خلاقیت
کد خبر: 3580637
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
‌در نخستین اجلاس سراسری مربیان خلاقیت تشریح شد؛

جایگاه خلاقیت در تعلیم و تربیت اسلامی/ راه‌اندازی مجمع عمومی انجمن علمی مطالعات خلاقیت

‌گروه جامعه: در نخستین اجلاس سراسری مربیان خلاقیت که با حضور شرکت کنندگانی از استان‌های مختلف، ‌برگزار شد؛ بر جایگاه خلاقیت در تعلیم و تربیت اسلامی و راه‌اندازی مجمع عمومی انجمن علمی مطالعات خلاقیت تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، اولین اجلاس سراسری مربیان خلاقیت با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی این سازمان و شرکت کنندگانی از استان‌های مختلف، امروز ۱۴ اسفند در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

بهترین راه برای وحدت رویه، ساختار است

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام ناصری‌پور با اشاره به ویژگی‌های کار فرهنگی اثر‌گذار در کشور گفت: بهترین راه برای وحدت رویه و اینکه کار فرهنگی اثرگذار باشد، ساختار است؛ پیامبر(ص)، نیز اولین اقدامی که بعد از رسالت خود انجام دادند ساختارسازی بود؛ لذا گام اصلی برای شروع کارهای فرهنگی ساختار سازی است.

وی با اشاره به پیشنهادی برای ایجاد مجمع عمومی انجمن علمی مطالعات خلاقیت به وزیر علوم گفت: پیشنهاد می‌کنم همه انجمن‌های علمی در حوزه خلاقیت نامه‌ای را امضا کرده و برای راه‌اندازی این مجمع به وزیر علوم فعالیتی را آغاز کنند.

خیلی از نهاد‌ها و انجمن‌های علمی نقش کاسب را دارند

ناصری‌پور با بیان اینکه امروز خیلی از نهاد‌ها و انجمن‌های علمی نقش کاسب را دارند، گفت: انجمن‌های خیریه‌ با نام‌های بزرگ بسیار داریم که یکی از آنها با اعلام آمار 23 هزار نفری کودکان بازمانده در تهران ما را متعجب کرد، بعد از این آمار شهرداری تهران طرحی را در این خصوص ارائه کرد که با مطالعات انجام گرفته، متوجه شدیم این تعداد کمتر از 1500 نفر هستند؛ لذا این مراکز با اعلام آمارهای نادرست به دنبال جمع‌آوری کمک‌های مردمی و دولتی هستند که بیشتر با مراکز خود کاسبی می‌کنند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در ادامه از کارهای خطیر تربیتی سخن گفت و تصریح کرد: بهترین و شایسته‌ترین گروه برای آموزش و انجام فعالیت‌های تربیتی، مربیان تربیتی هستند، چرا که آنها باید آینده کودکان را تحلیل و شرایط روز را به خوبی احساس کنند، لذا ضروری است که با یک تشکیلات منسجم در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهند.

در ادامه این برنامه عبدالرضا کردی، مشاور خلاقیت و نوآوری رئیس سازمان فرهنگی هنری و دبیر انجمن مطالعات خانواده در ایران با تاکید بر اینکه باید به‌صورت جدی به موضوع خلاقیت در کشور پرداخته شود، گفت: کشوری که منابع آن محدود است باید برای منابع و حوزه‌های مختلفش برنامه‌ریزی درستی داشته باشد تا به موفقیت برسد.

خداوند خلاق‌ترین است

کردی تصریح کرد: باید همه باور کنیم که خداوند خلاق‌ترین است و هرکسی با او باشد خلاق می‌شود و خلاقیت را فرا می‌گیرد چراکه خداوند خلاق عظیم است. در این مسیر باید هزینه کرد؛ برای معلمی که تلاش می‌کند دانش‌آموز به یک انسان کامل تبدیل شود باید هزینه کرد.

وی با اشاره به اهمیت خلاقیت در کودکان بیان کرد: ترس کودکان از تنبیهات و مخالفت‌های پدر و مادر جزو عوامل عدم بروز خلاقیت در کودکان بوده و طبیعتا والدینی که خود خلاق نباشند نمی‌توانند تربیت خلاق و همچنین انتظار خلاقیت از کودکان را داشته باشند.

مهمترین عوامل برای عدم ایجاد زمینه بروز خلاقیت در کودکان

کردی افزود: عواملی نظیر عدم توانایی قصه گفتن، عدم توانایی لبخند زدن، عدم توانایی بازی کردن، عدم توانایی حفظ آرامش و تقویت حس صبوری (غر غر نکردن) و... در والدین به عنوان مهمترین عوامل برای عدم ایجاد زمینه بروز خلاقیت در کودکان است.

دبیر کل اجلاس سراسری مربیان خلاقیت و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ گفت: شرکت‌کنندگان از استان‌های مختلف کشور از جمله تهران، خراسان رضوی، البرز، خوزستان و فارس در این اجلاس حضور داشتند که این دعوت هم به دلیل این بود که جای‌جای کشور ما سراسر از فرهنگ و خلاقیت است.

‌مربیان خلاقیت باید خودشان ابزار‌ساز، پول‌ساز، خلاق و کارآفرین باشند

وی با تأکید بر جایگاه مربیان خلاقیت و نقش تأثیرگذار آنها در موفقیت گفت: مربیان خلاقیت باید خودشان ابزار‌ساز، کارآفرین، پول‌ساز، خلاق و کارآفرین باشند؛ در این زمان اگر کسی باورمند شد عمل می‌کند و اگر کسی در این مسیر قرار گرفت پیوسته کار و ایده طراحی می‌کند و مدام درحال آفرینش و بارش مغزی است.

کردی ادامه داد: مربیان خلاقیت نباید مدام در حال تشویق انسا‌ن‌ها باشند بلکه باید به فکر کیفیت و ایده‌پردازی باشند. اگر مربی خلاقیتی حس نکند که خداوند در حال دیدن اوست، خلاقیتش هم شیطانی می‌شود؛ لذا یک مربی خلاقیت باید زیبا سخن بگوید، و حس آفرینش گری در خلاقیتش وجود داشته باشد.

خلاقیت برای انسان بنیادی‌تر از هوش است

در بخش دیگری از این نشست علی اصغر احمدی، عضو گروه روانشناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه خلاقیت در همه انسان‌ها وجود دارد که در برخی کم و در برخی زیاد است، افزود: خلاقیت برای انسان بنیادی‌تر از هوش است.

وی گفت: با خلاقیت می‌توان‌ انسان‌ها را متمایز کرد؛ خلاقیت ویژگی بنیادی‌ ماست و درک ما با خلاقیت همراه است.  ما با کمی خلاقیت، علم را درک می‌کنیم و می‌فهمیم. علم ریاضیات تمام برگرفته از خلاقیت است و به نوعی همه دانش‌های بشری نیاز به خلاقیت دارد.

خلاقیت باید جزو لاینفک تعلیم و تربیت اسلامی باشد

احمدی با بیان اینکه خلاقیت باید جزو لاینفک تعلیم و تربیت اسلامی باشد، تصریح کرد: متاسفانه سیستم امروز آموزش ما خلاقیت‌کش است؛ لذا باید بچه‌ها را در میدان یادگیری قرار داد تا کشف کنند و صاحب خلاقیت شوند.

به گزارش ایکنا اجلاس خلاقیت برای اولین بار به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت موسسه تحقیقات تربیتی، روان شناسی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی و چند ستاد علمی تربیتی دیگر برگزار شد.
captcha