ارائه بیش از 20 مقاله در دومین روز همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم
کد خبر: 3580985
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹

ارائه بیش از 20 مقاله در دومین روز همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم

گروه اندیشه: در دومین روز از برگزاری همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم بیش از بیست مقاله توسط پژوهشگران ایرانی و خارجی ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در دومین روز از همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم که در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار می‌شود به بحث روش‌شناسی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم پرداخته می‌شود.
در این روز و در نوبت صبح پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و نیز پخش سرود ملی کشورمان، مجید معارف، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران به ارائه سخنرانی در موضوع رویکرد میان‌رشته‌ای در اعجاز علمی قرآن خواهد پرداخت.
در ادامه نیز فرامرز قراملکی، ‌استاد دانشگاه تهران ارائه مقاله The role of ethics in effectiveness of interdisciplinary Quranic studies را در دستور کار دارد و پس از آن نیز جان لوات،‌ استاد دانشگاه نیوکاستل استرالیا نیز به تشریح مقاله خود با عنوان Islam as a leader of interreligious tolerance: the case from sacred source and historical evidence می‌پردازد.
در بخش دیگری از برنامه‌های این پنل، قدرت‌الله قربانی،‌عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی مقاله The Quran and Humanities, and the Future Horizons را ارائه خواهد داد. همچنین خلیل پروینی،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس،‌ مقاله رابطه قرآن کریم و نقد ادبی را ارائه می‌کند.
جایگاه تفسیر مبتنی بر مطالعات میان رشته‌ای در حل مسئله خانواده، عنوان یکی دیگر از مقالات است که توسط سکینه سلمان ماهینی،‌ مدرس دانشگاه شهید بهشتی تشریح می‌شود، روش‌شناسی ساخت نظام اجتماعی در پرتو آیات قرآن کریم نیز توسط سید حسین فخر زارع، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ارائه خواهد شد.
حسین شجاعی،‌ دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران نیز مقاله موانع ترمینولوژیک همکاری میان رشته‌ای تاریخ با مطالعات قرآنی و راهکار برون رفت از آن را ارائه می‌دهد. جعفر عباداله عموقین، عضو هیأت علمی دانشگاه قم مقاله بررسی انتشارات علمی نمایه شده در حوزه قرآن را در دستور کار برای ارائه دارد. همچنین مقاله تمایز روش شناختی مفاهیم در مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم نیز توسط شقایق ابراهیمی، کارشناس ارشد دانشگاه الزهرا(س) ارائه می‌شود.
دو مقاله آخر نوبت صبح پنل روش‌شناختی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم نیز به ترتیب توسط سیدمصطفی احمدزاده،‌ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با عنوان نظریه سیستم‌‌ها و کارکردهای قرآنی آن و نیز آسیب‌شناسی روش شناسی تحقیقات میان رشته‌ای قرآنی توسط سعید مسعودی‌پور،‌ دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی ارائه می‌شود.
اعضای پنل نقد و بررسی مقالات نیز منصور پهلوان، احد فرامرز قراملکی و ابوالفضل خوش‌منش خواهند بود. نوبت صبح این پنل از ساعت 8 تا 12 ادامه خواهد داشت.
در نوبت بعدازظهر که برنامه‌های آن از ساعت 14 و در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود ارائه دهندگان مقالات به ارائه مقاله‌های خود خواهند پرداخت.
در این بخش پس از تلاوت قرآن کریم و ارائه توضیحاتی توسط محمدعلی لسانی فشارکی،‌ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، آدم بَمبا، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی به ارائه سخنرانی با عنوان نحو استقصاء تاریخی لحرکة دراسات متعددة التخصصات للقرآن الکریم می‌پردازد. در ادامه نیز مرتضی رضایی‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی مقاله خود را تقدیم حاضران در سالن خواهد کرد. 
ارائه مقاله‌ای با عنوان گونه شناسی تبیین‌های علمی در قرآن توسط شادی نفیسی،‌ عضو هیات علمی دانشگاه تهران بخش دیگری از برنامه نوبت بعدازظهر این پنل است و در ادامه آن نیز احمد آکوچکیان، رئیس مرکز استراتژیک توسعه (رشد) به ارائه مقاله‌ای با عنوان سازوکار (فرآیند و روش‌شناسی) پژوهش میان رشته‌ای قرآن کریم می‌پردازد.  
اندیشه‌های اقتصادی در پرتو مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم یکی دیگر از مقالات این روز است که در دستور کار امیر خادم علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی قرار گرفته است.
بررسی تعداد معجزات علمی قرآن بر پایه مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم اثر ابراهیم رضا آدریانی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة از دیگر مقالاتی است که روز دوم همایش مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم ارائه خواهد شد.
در ادامه محمدحسن اسدیان فلاحیه، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اهواز مقاله‌ای با عنوان ژئودینامیک از منظر قرآن مجید را ارائه خواهد کرد و پس از آن نیز زیبا فروزش، مدرس حوزه و دانشگاه به ارائه مقاله‌ای با عنوان مبانی معرفت شناختی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم و روان شناسی می‌پردازد. مطالعات قرآنی در غرب زمینه‌های میان رشته‌ای؛ مطالعه موردی: تفسیر پژوهی، عنوان مقاله دیگری است که توسط کمال کشیک نویس رضوی، کارشناس ارشد تاریخ تمدن و فرهنگ بین‌الملل عرضه می‌شود.
مقاله بایستگی‌های روشی در مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم نیز در این روز توسط نجمه کاظمی، کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی ارائه می‌شود و پس از آن نیز مقاله‌ای با عنوان واکاوی چیستی جامعیت قرآن و ارتباط آن با مطالعات میان رشته‌ای توسط اصغر طهماسبی، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک ارائه خواهد شد.
ابوالفضل خوش منش، محمدعلی لسانی فشارکی، مجید معارف و منصور پهلوان اعضای پنل نقد و بررسی مقالات در نوبت بعدازظهر دومین روز همایش مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم هستند.
captcha