گزارش ایکنا از همایش تجلیل از برگزیدگان آزمون سراسری حفظ
کد خبر: 3583873
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳

گزارش ایکنا از همایش تجلیل از برگزیدگان آزمون سراسری حفظ

گروه فعالیت‌های قرآنی: همایش تجلیل از برگزیدگان پانزدهمین آزمون سراسری حفظ قرآن کریم بعدازظهر امروز 23 اسفندماه و بدون حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش تجلیل از برگزیدگان پانزدهمین آزمون سراسری حفظ قرآن وزارت ارشاد بعدازظهر امروز 23 اسفندماه و با حضور جمعی از مسئولان قرآنی کشورمان  برگزار شد.
در ابتدای این همایش کلیپی از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط مرحوم ابوالفضل علامی در محضر حضرت امام خمینی(ره) پخش شد و بعد از آن حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، در سخنانی اظهار کرد: پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت امسال با حضور 1000 موسسه قرآنی و 70 هزار قرآن آموز به صورت کتبی در 320 شهر برگزار شده است.
آماری از پانزدهمین آزمون حفظ
وی در ادامه با اشاره به اینکه در این دوره از آزمون شاهد تغییراتی بودیم،‌ افزود: یکی از این تغییرات مربوط به شیوه برگزاری آن بود، در سال‌های قبل افرادی را به عنوان ناظر از طرف معاونت به استان‌ها اعزام می‌کردیم، اما امسال این مسئولیت را بر عهده ادارات کل استان‌ها گذاشتیم و لذا امروز از مدیرکل‌های ارشاد تعدادی از استان‌ها تجلیل خواهد شد.
مدیرکل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره از آزمون پرداختن به بحث فهم قرآن کریم بود. امسال معاونت بر روی این موضوع تمرکز کرده بود و فعالیت‌های خود را نیز با این محوریت انجام داد.
خسروی با اشاره به اینکه در کنار آزمون سراسری حفظ قرآن کریم، آزمون دیگری با حضور کارکنان دستگاه‌ها دولتی برگزار شد، گفت: در این آزمون بیش از 500 هزار نفر شرکت کردند که به صورت همزمان و البته الکترونیکی برگزار شد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه هدف از همه این جلسات و برنامه‌ها قرآنی شدن جامعه است، افزود: قرآنی شدن غیر از حفظ و تلاوت و نوشتن تفسیر قرآن کریم است،‌ قرآنی شدن یعنی در اخلاق،‌ رفتار و کردار انسان قرآن تجلی پیدا کند. خداوند به کسانی این توفیق را عنایت می‌کند که ادب قرآنی داشته باشند.
مدیرکل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به اینکه بسیاری از بزرگان در اتاقی که قرآن در آن حضور داشت حتی پاهای خود را دراز هم نمی‌کردند، گفت: علت این کار هم این بود که قرآن را حاضر و زنده می‌دانستند، ‌این در واقع ادب قرآنی است که انسان را به جایی می‌رساند که کلام و کردارش مودبانه است.
خسروی در بخش پایانی صحبت‌ها خود با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) از جمله بزرگانی بودند که ادب قرآنی داشتند،‌ سخنان امام(ره) را همچون ترجمه قرآن کریم ارزیابی کرد و افزود: امام در یکی از صحبت‌های خود فرموده بودند اسلام بن‌بست ندارد. این سخن کوتاه ترجمه آیات انتهایی سوره مبارکه یوسف(ع) آنجا که می‌فرماید - تنها یک دسته هستند که باید ناامید شوند و آنهایی هستند که کافرند – است.
تأکید بر اخلاق قرآنی قبل از حفظ و تلاوت
در بخش دیگری از این مراسم مهدی فیض، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش در سخنان کوتاهی به بیان توسعه فرهنگ قرآنی از منظر مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: معظم‌له همیشه می‌فرمایند هر زمان که هر یک از جوانان و آحاد جامعه با حرف تازه‌ای مواجه شدند بتوانند آن را با قرآن تطبیق دهند که آن صحبت صحیح است یا خیر، آن زمان فرهنگ قرآن در جامعه حاکم شده است.
وی افزود: اگر در آموزش و پرورش بحث فهم قرآن مطرح می‌شود، ‌منظور حفظ و تلاوتی است که از درون آن تدبر و فهم قرآن کریم شکل گرفته باشد و حفظی که خروجی آن تأمل در آیات قرآن کریم باشد، ‌است. لذا ما باید هدف اصلی خودمان را همان مطلبی که مقام معظم رهبری مد نظر دارند، ‌قرار دهیم و همه فعالیت‌ها در همان راستا باشد.
فیض با تأکید بر اینکه قبل از پرورش صدا در تلاوت و یا حفظ قرآن کریم باید اخلاق قرآنی را تربیت کنیم، افزود: معلم قرآن باید در وهله اول اخلاق قرآن را آموزش دهد. در تربیت قرآنی باید متوجه این موارد باشیم که اگر غیر از این باشد تربیت غیر قرآنی صورت گرفته است.
معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در آموزش و پرورش باید متوجه حاکمیت فرهنگ و اخلاق قرآنی باشیم،‌ اظهار کرد: در زمینه فهم قرآن کریم بیشتر به دنبال همان ضرب المثل آموزش ماهیگیری به افراد هستیم، به اعتقاد من اگر این کار صورت بگیرد آن خدمت اصلی که باید انجام شود را انجام داده‌ایم.
در ادامه این مراسم بخش اول برگزیدگان پانزدهمین آزمون سراسری حفظ قرآن تجلیل شدند که شامل 12 موسسه برگزیده و هفت قرآن آموز برتر بود. پس از آن نیز گروه هم خوانی قرآن آموزان جامعه القرآن به اجرای برنامه پرداختند.
تجلیل از برگزیدگان
تجلیل از یکی از خانواده‌های قرآنی بخش دیگری از این همایش بود، در این بخش از خانواده بختیاری که دارای دو فرزند حافظ کل قرآن است تجلیل شد.
تحول فعالیت‌ها با حضور وزیر جدید
در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در کنار ما فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهد،‌ گفت: امسال شعار فهم قرآن کریم را محور فعالیت‌های خود قرار دادیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند محوری‌ترین بحث غیر از حفظ و قرائت قرآن کریم این است که قرآن را بفهمیم.
حشمتی همچنین اظهار کرد: از زمانی که وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده است، چند اقدام قرآنی مهم صورت گرفته است که اولین آن بیمه فعالان قرآنی بوده است. امسال و تا پایان اسفند 2000 نفر بیمه می‌شوند، در سال 96 نیز در لیست بیمه افرادی باقی خواهند ماند،‌ در این بخش و در سال 96 مجموعاً 4500 نفر را بیمه خواهیم کرد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اعتبار مربوط به بیمه فعالان قرآنی واصل شده است، گفت: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که صورت گرفته است این است که اعتبار ما در سال 96 رشد 100 درصدی داشته است. با اینکه در سال 96 شاهد کاهش بودجه بوده‌ایم اما با حمایت و پیگیری‌های وزیر ارشاد بودجه معاونت 100 درصد رشد داشته است.
پایان بخش این مراسم تجلیل از بخش دیگری از برگزیدگان پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت بود. یادآور می‌شود در این همایش اعلام شده بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور خواهد یافت که اینگونه نشد.
captcha