یادی از علما و مفسرین درگذشته سال 95
کد خبر: 3584728
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

یادی از علما و مفسرین درگذشته سال 95

گروه اندیشه: آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی و آیت الله علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی از درگذشتگان قرآنی در سال 95 بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سال گذشته سال وفات برخی از چهره‌های برجسته قرآنی و حوزوی کشور بود. در این سال آیت‌الله العظمی موسوی‌اردبیلی، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، ‌آیت‌الله سیدابراهیم خسروشاهی، آیت‌الله محمدعلی شرعی و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن قرهی دار فانی را وداع گفتند. خبرگزاری ایکنا یاد و خاطره ایشان را گرامی می‌دارد.
آیت‌الله موسوی اردبیلی
آیت‌‎الله‌العظمی سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی ظهر ۳ آذر در بیمارستان لاله تهران دار فانی را وداع گفت.
ایشان در سال ۱۳۰۴ در اردبیل به دنیا آمده و در تحصیلات حوزوی‌شان از محضر آیت‌الله سید‌محمدرضا گلپایگانی و آیت‌الله سیداحمد خوانساری استفاده کردند.
ایشان در اوایل انقلاب به ریاست دیوان عالی کشور شد و تا سال ۶۸ بالاترین مرجع قضائی در ایران بود.
گفتنی است آیت الله اردبیلی آثاری در زمینه علوم قرآن داشت. قبل از انقلاب، به همراه آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله مطهری آغاز به نگارش «وحی‌شناسی» کردند که کاری بسیار گسترده با رویکرد کلامی و استنادی بود. متاسفانه این اثر منتشر نشده است.
ایشان آیات بحث‌انگیز به خصوص در مورد زبان قرآن را بحث کرده‌ و چندین مقاله نوشته‌اند که در مجله نامه‌ مفید منتشر شده است. مجموعه آثار قرآن ایشان در حدود سه یا چهار جلد از سوی دانشگاه مفید نشر یافته است.
آیت الله علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی
آیت‌‎الله‌ علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی در ساعات آغازین شامگاه روز 19 دی ماه سال جاری در بیمارستان شهدای تجریش، دعوت حق را اجابت کرد.
ایشان از سال ۱۳۳۷ تا دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در تمامی صحنه‌های مبارزاتی حضوری چشم‌گیر داشت، چنانکه دستگیری‌های مکرر در ۷ دوره متناوب از سالهای ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۷ در مجموع چهارسال و پنج ماه نتوانست در عزم ایشان بر تداوم نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) خللی ایجاد نماید.
از جمله تألیفات وی می‌توان به اسرائیل و فلسطین، امیر کبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار، انقلاب یا بعثت جدید، آشنایی با تمدن و فرهنگ اسلامی، جهان در عصر بعثت، آزاد اندیشی اسلامی، روشن فکری دینی اشاره کرد.
از ایشان تفسیر ارزشمند «راهنما» به یادگار مانده است. همچنین مجموعه فرهنگ قرآن نیز از دیگر آثار قرآنی ایشان است.
آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
آیت‌الله «سیدابراهیم خسروشاهی»، در ساعات اولیه روز دوم بهمن و در 92 سالگی وفات یافت.
آیت‌الله سیدابراهیم خسروشاهی، از شاگردان امام‌خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) بود. ایشان همچنین در جلسات فقه آیت‌الله بروجردی شرکت کرده و وارد جرگه اصحاب جامع‌الاحادیث شده بود.
آیت الله محمدعلی شرعی
آیت‌الله محمدعلی شرعی در سن 81 سالگی در بیمارستان رضوی مشهد دار فانی را وداع گفت.
ایشان موسس و مدیر سابق حوزه‌های علمیه خواهران و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود. آیت‌الله شرعی در سال 1314 شمسی در داراب فارس و خانواده‌ای روحانی متولد شد و پس از تحصیل و طی مدارج حوزوی عمر خود را در راه گسترش معارف اهل بیت‌(ع) صرف کرده و همچنین به مبارزه سیاسی بر علیه رژیم پهلوی پرداخت.
همچنین آیت‌الله‌ شرعی‌ دو دوره‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌ مردم‌ قم‌ به‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ راه‌ یافته بود.
حجت الاسلام محمدحسن قرهی
حجت الاسلام و المسلمین «محمدحسن قرهی» صبح روز یکشنبه هشتم اسفند ۱۳۹۵ درگذشت.
ایشان داماد آیت الله «سیدهاشم رسولی محلاتی» و باجناق حجت الاسلام والمسلمین «علی‌اکبر ناطق نوری»، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی» و دکتر «عباس آخوندی» بود.
مهدیه الهی‌قمشه‌ای
مهدیه الهی‌قمشه‌ای در سن 79 سالگی و در روز 19 تیر درگذشت. وی از محققان ادبیات عرفانی بود و در آقای خود به تحقیق در مثنوی پرداخته و تلاش کرد که با تفسیر ادبیات عرفانی به تطبیق‌ این مضامین با موضوعات قرآنی بپردازد.

captcha