برخی خصوصیات نوروز از دیدگاه روایات
کد خبر: 3585241
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
نویسنده کتاب فرهنگ زندگی عنوان کرد:

برخی خصوصیات نوروز از دیدگاه روایات

گروه حوزه‌های علمیه: نوروز اگرچه رسمی دینی نبوده و نیست ولی از مراسمی است که با توجه به فواید خوب آن ائمه(ع) آن را امضاء کرده و رنگ و بوی دینی به آن بخشیده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد نورموسوی، نویسنده کتاب فرهنگ زندگی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه خصوصیاتی برای نوروز می‌توان برشمرد گفت: از جمله این خصوصیات، نظافت و رعايت بهداشت و پوشيدن لباس تميز و استفاده از عطر و بوى خوش به عنوان وظايف اخلاقى و اجتماعى نوروز است. 
وی ادامه داد: از امام صادق(ع) نقل شده است كه فرمود: «إِذَا کَانَ یَوْمُ النَّیْرُوزِ فَاغْتَسِلْ وَ الْبَسْ اَنْظَفَ ثِیَابِکَ وَ تَطَیَّبْ بِاَطْیَبِ طِیبِکَ؛ هرگاه نوروز فرا رسد غسل کرده و پاکیزه‌ترین لباس‌هایت را پوشیده و از معطرترین عطرهایت استفاده کن.»
نورموسوی بیان کرد: اسلام می‌گوید: «اَلنَّظافَتُ مِنَ الْاِیمَان»؛ از این روایت استفاده می‌شود آدمی که نظیف نیست مسلمان واقعی نیست. دین ما تاکید دارد وقتی می‌خواهی به مسجد بروی، در اجتماع وارد شوی، نظیف باش، دندان‌هایت را مسواک بزن، لباس نو بپوش، عطر بزن، اگر عرق پا یا بدنت بو می‌دهد رفع کن و بالاخره تمیز وارد اجتماع شو.
وی با بیان اینکه اسلام دوست ندارد لباس گران قیمت باشد اما به همان اندازه که نمی‌خواهد لباس گران قیمت استفاده شود، می‌خواهد تمیز باشد تصریح کرد: خانه‌تکانی در عید نوروز یکی دیگر از رسم‌هایی است که وجود دارد که کار خوب و پسندیده‌ای است البته خانم‌ها نباید در سال به یک بار قناعت کنند؛ در روایات می‌خوانیم وجود تار عنکبوت در سقف، آشغال در زیر فرش، چرکین بودن حیاط و سالن خانه موجب فقر و رحمت خدا از این خانه برداشته می‌شود؛ از این رو اسلام با عید نوروز موافق است زیرا مردم بیشتر به نظافت خانه و فرزند خودشان می‌رسند.
نورموسوی با اشاره به خصوصیت دوم نوروز اظهار کرد: خصوصیت دوم، رفت و آمدهایی است که در نوروز انجام می‌شود؛ اسلام این کار را بسیار دوست دارد؛ پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «اَلمُؤمِنُ یَالَفُ وَیوُلَفُ وَلاخَیرَ فِی مَن لا یَالَف وَلا یُولَف» مسلمان کسی است که رفت و آمد با دیگران دارد و مردم را دوست می دارد و هم مردم او را دوست دارند و هم رفت دارد و هم آمد. 
برخی خصوصیات نوروز از دیدگاه روایات
این محقق و پژوهشگر بیان کرد: روایت می فرماید: اگر کسی حال گوشه‌نشینی داشته باشد و با هیچ کس رفت و آمد نداشته باشد حتی در متن جامعه نباشد خیری در این فرد نیست.
وی تاکید کرد: رفت و آمد با همسایه‌ها با دوستان و به خصوص با خویشاوندان بسیار مطلوب است از این رو قطع رحم گناه بزرگی است به حدی که قرآن کریم در سه جا کسی که قطع رحم می کند را لعنت کرده است اما در این رفت و آمدها باید مواظب باشیم كه گناه نشود.
نورموسوی ادامه داد: باید رعایت محرم و نامحرم را بکنیم چون شب‌ها، شب‌های شادی است ممکن است به خاطر سرگرمی پدران و مادران در این ایام، دختران و پسران جوان به دور از چشم آنان، ارتباط نامشروع پیدا کنند و مبنای انحراف فکری و جنسی از همین جا شروع شود.
وی افزود: گاه مشاهده می‌کنیم که بعداز ایام تعطیلات نوروز تغییر رفتار و گفتار در جوانان پدید می‌آید که می تواند ریشه در همین مسئله داشته باشد.
نورموسوی عنوان کرد: نحوه آرایش و لباس زنان، زمینه هوس و تحریک برای مردان را ایجاد می‌کند؛ خانم‌ها باید خیلی مواظب خود باشند تا زمینه گناه را فراهم نکند زیرا خواهرزن، برادر شوهر، پسرعمه، پسردایی با دیگر نامحرمان هیچ فرقی ندارند و همانطور که رعایت شئونات اسلامی برای افراد غریبه نامحرم واجب است برای این افراد هم واجب است.
نویسنده کتاب فرهنگ زندگی اظهار کرد: همچنین در این ایام که زمینه برای برخی گناهان فراهم‌تر است باید از غیبت ،تهمت، دروغ و نگاه به نامحرم پرهیز شود.
نورموسوی با اشاره به آیات 11 تا چند آیه بعد سوره مبارکه حجرات گفت: در این آیات، خداوند با تاکید فراون به برخی صفات مذموم و ناپسند اشاره و مومنان و مومنات را از آن نهی کرده است و مطلع آغازین این آیات بحث مسخره کردن است؛ فرموده است که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»﴿۱۱﴾؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد نبايد قومى قوم ديگر را ريشخند كند شايد آنها از اينها بهتر باشند و نبايد زنانى زنان [ديگر] را [ريشخند كنند ] شايد آن‌ها از اينها بهتر باشند و از يكديگر عيب نگيريد و به همديگر لقب‌هاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند. 
وی تاکید کرد: اگرچه این دستورات برای همه طول عمر است اما در ایام اینچنینی زمینه برای وقوع این نوع گناهان فراهم‌تر است همچنین در آیات بعد نیز صفات مذموم دیگری مانند سوء ظن که می‌تواند ریشه بسیاری از کارهای ناپسند دیگر باشد مورد توجه قرار گرفته و نهی شده است.
captcha