وقتی ناکامی، فرماندهان را به طرح‌ریزی کربلای 5 ترغیب می‌کرد
کد خبر: 3585323
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵

وقتی ناکامی، فرماندهان را به طرح‌ریزی کربلای 5 ترغیب می‌کرد

گروه جهاد و حماسه: ناکامی در عملیات کربلای 4 باعث شد تا فرماندهان تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا در عملیاتی دیگر به پیروزی کامل دست پیدا کنند. روز 6 فروردین سالگرد پایان عملیات غرور آفرین کربلای 5 است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) روز 6 فروردین سالگرد پایان عملیات غرور آفرین کربلای 5 است عملیاتی که در طی آن رزمندگان 70 روز با تمام جان خود از کیان کشور دفاع کردند و به پیروزی‌های ارزشمندی نیز رسیدند.
ناکامی در پیروزی کامل عملیات کربلای 4 بود که منجر شد تا این عملیات تنها در 12 روز طرح‌ریزی شود، موقعیت جرافیایی و توان نیرهای خودی بسیار مورد توجه بود تا نقشه‌ها جوری شکل بگیرند که شرایط و ویژگی‌ها به سود ایران تمام شود.
مدیریت پشت جبهه و توجه به افکار عمومی نیز امری بود که باید به آن توجه می‌شد، تبلیغات گسترده و اعلام اینکه کربلای 4 یک عملیات محدود بود و ما در تدارک عملیاتی گسترده‌تر هستیم، توقعات مردم را از رزمندگان و این عملیات جدید بالاتر می‌رود و حفظ این روحیه و تفکر سرنوشت جنگ را تغییر می‌داد.

وقتی ناکامی فرماندهان را به طرح‌ریزی کربلای 5 ترغیب می‌کرد////6 فروردین

عملیات‌ کربلای‌5 در ساعت ‌1 و30 دقیقه‌ بامداد 19 دی‌ماه ‌1365 با رمز «یا زهرا(س)» آغاز شد، تا اندازه‌ای‌ انتظارات‌ مردم‌ را برآورده‌ ساخت. این‌ عملیات‌ تا پایان‌ سال‌1365 ادامه‌ داشت و به‌ لحاظ‌ مقاومت‌ و جنگندگی‌ نیروهای‌ ایران‌ در شرایط‌ بسیار مشکل‌ و پیچیدگی‌‌ دشمن، یکی‌ از بزرگترین‌ نبردهای‌ تمام‌ دوران‌ جنگ‌ تحمیلی‌ محسوب‌ می‌شود.
در طی این عملیات، پس از فتح خرمشهر توجه‌ها به سمت شلمچه جلب شد، شلمچه می‌توانست پل رسیدن و تصرف کردن بصره باشد بنابر این رزمندگان به آب‌بندهای شلمچه زدند و با غافلگیر کردن دشمن در روز نخست‌ مثلث‌ غرب‌ «کانال‌ زوجی» تسلیم ایرانی‌ها شد.
همچنین‌ در جناح‌ راست‌ عملیات‌، رزمندگان‌ توانستند پاسگاه‌ «بوبیان» ‌ را به‌ تصرف‌ خود درآورند. از روزهای بعد دشمن به خود آمد و متوجه خطر شد و آتش گلوله را بر سر جوانان ایرانی باز کرد، نیروهای ایرانی نیز هم دفاع می‌کردند و هم عملیات را ادامه می‌دادند که این صبر و مقاومت آن‌ها به امری بی‌نظیر تبدیل شد.
درمورد دست‌آوردهای این عملیات می‌توان گفت تضعیف دشمن و انهدام تجهیزاتش بسیار زیاد بود که حتی همدستان غربی دشمن نیز به این فتوحات ایرانیان اعراف کردند، آزادی شلمچه از دیگر دست‌آوردهای مهم این عملیات بود که بسیار غرورآفرین شد و تصرف شلمچه باعث شد تا دیوار دفاعی دشمن فرو بریزد و این امر تأثیر بسزایی در سرنوشت جنگ داشت.
در منابع مختلف ذکر شده است که در عملیات‌ کربلای‌5 بیش‌ از80 فروند هواپیما،700 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر،250 قبضه‌ توپ‌ صحرایی‌ و ضدهوایی، صدها قبضه‌ انواع‌ ادوات‌ نیمه‌ سنگین، 1500 دستگاه‌ خودرو، دستگاه‌ انواع‌ ادوات‌ مهندسی‌- رزمی، مقدار زیادی‌ سلاح‌ سبک‌ و مهمات‌ دشمن‌ منهدم‌ شد.

وقتی ناکامی فرماندهان را به طرح‌ریزی کربلای 5 ترغیب می‌کرد////6 فروردین

همچنین‌ در این‌ عملیات‌81 تیپ‌ و گردان‌ مستقل‌ دشمن‌ منهدم‌ و34 تیپ‌ و گردان‌ نیز آسیب‌ کلی‌ دید. تعداد کشته‌ و زخمی‌ها و اسرای‌ عراق‌ بالغ‌ بر42700 تن‌ بود. علاوه‌ بر آن‌220 دستگاه‌ تانک‌ و نفربر،500 دستگاه‌ خودرو،85 قبضه‌ انواع‌ توپ، هزاران‌ قبضه‌ سلاحهای‌ سبک‌ و سنگین‌ و مقدار زیادی‌ مهمات‌ نیز به‌ غنیمت‌ نیروهای‌ خودی‌ درآمد.
در این‌ عملیات‌ بزرگ‌ و طولانی‌ که‌ با سنگین‌ترین‌ و بیشترین‌ پاتک‌های‌ دشمن‌ توام‌ بود، چندین‌ تن‌ از فرماندهان‌ برجسته‌ ایرانی‌ مانند «حسین‌ خرازی» فرمانده‌ لشکر14 امام‌ حسین‌(ع) از اصفهان، «یدالله‌ کلهر» قائم‌مقام‌ لشکر27 محمد رسول‌ الله(ص) از تهران، «حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ عبدالله‌ میثمی» مسؤ‌ول‌ حوزه‌ نمایندگی‌ حضرت‌ امام(ره) در قرارگاه‌ خاتم‌ الانبیأ(ص)، اسماعیل‌ دقایقی‌ فرمانده‌ لشکر9 بدر، هاشم‌ اعتمادی‌ فرمانده‌ تیپ‌ امام‌ حسن(ع) محمدعلی‌ شاهمرادی‌ فرمانده‌ تیپ‌44 قمر بنی‌هاشم(ع)، حاج‌ قاسم‌ میرحسینی‌ قائم‌مقام‌ لشکر41 ثارالله، محمد فرومندی‌ قائم‌مقام‌ لشکر5 نصر و... به‌ شهادت‌ رسیدند.

وقتی ناکامی فرماندهان را به طرح‌ریزی کربلای 5 ترغیب می‌کرد////6 فروردین

شناسنامه عملیات
نام‌ عملیات: کربلای‌5.
زمان‌ اجرا: 19 دی 65
مدت‌ اجرا: 70 روز
تلفات‌ دشمن‌: 42700 نفر کشته، زخمی‌ و اسیر شدند.
رمز عملیات: یا زهرا(س).
مکان‌ اجرا: منطقه‌ عمومی‌ شرق‌ بصره‌ -سراسر محور جنوبی‌ جنگ‌.
ارگان‌های‌ عمل‌کننده: سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌.
اهداف‌ عملیات
 انهدام‌ ماشین‌ جنگی‌ دشمن، گشودن‌ راه‌ برای‌ سرنوشت‌ جنگ‌ طولانی‌ و پاسخ‌ به‌ انتظارات‌ مردم‌ و تهدید شهر بصره‌.
در راس‌ اهداف‌ عملیات‌ تکمیلی، پنج‌ هدف‌ عمده‌ قرار داشت:
تکمیل‌ و ترمیم‌ خط‌ پدافندی‌ خودی‌ در نهر جاسم.
توسعه‌ و تثبیت‌ نهایی‌ سر پل‌ منطقه‌ غرب‌ نهر جاسم‌ و پیشروی‌ عمده‌ به‌ سوی‌ کانال‌ زوجی‌ .
تصرف‌ مجدد سر پل‌ غرب‌ کانال‌ ماهی‌ و گرفتن‌ جناح‌ اساسی‌ از دشمن.
حضور موثر و تهدید منطقه‌ استراتژیک‌ شرق‌ کانال‌ زوجی.
انهدام‌ بخشی‌ وسیع‌ از امکانات‌ و نفرات‌ دشمن.

captcha