شیطان قیاس کرد و رانده شد/ زندگی و همسرمان را قیاس نکنیم
کد خبر: 3585664
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
تمرین نوروزی خانواده‌ها؛

شیطان قیاس کرد و رانده شد/ زندگی و همسرمان را قیاس نکنیم

گروه جامعه: برای داشتن تحصیل، ثروت، امکانات رفاهی و... حد و مرز قائل شوید، مقایسه کردن شرایط زندگی خود با اقوام و آشنایان سبب افسردگی و متزلزل شدن خانواده می‌شود، همان گونه که اولین قیاس کننده شیطان بود و خود را با انسان مقایسه کرد و رانده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خانواده در اکثر جوامع مورد توجه است اما در جهان بینی اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است. خانواده گروهی متشکل از افراد است که دارای شخصیت مدنی، حقوقی و معنوی هستند که بر اساس نکاح پدید می‌آید. چنین ارتباطی یک رابطه ساده انگارانه و فاقد مسئولیت پذیری نیست، بلکه یک پیمان مهم است که لازمه مستحکم تر کردن آن انجام و عدم انجام برخی رفتارها است.

در این راستا در ادامه بسته خبری تمرین نوروزی برای خانواده‌ها به ارائه برخی نکات برای زوجین می‌پردازیم تا از فرصت تعطیلات برای تکرار این رفتارها و تبدیل آن به یک عادت در طول سال استفاده کنند.

اگر زن و شوهر هر یک، خود و خانواده خود را از دیگری و خانواده دیگری برتر بدانند و مکررا درصدد بیان برتری‌های اقوام خود باشند نوعی خستگی در روح طرف مقابل ایجاد می‌شود که بازخوردهای منفی به همراه دارد، پس باید از بیان برتری‌ها و کوچک شمردن طرف مقابل بر حذر بود.

برای داشتن تحصیل، ثروت، امکانات رفاهی و... حد و مرز قائل شوید، در غیر این صورت همواره حسرت خواهید خورد. مقایسه کردن شرایط زندگی خود با اقوام و آشنایان سبب افسردگی می‌شود. اولین قیاس کننده شیطان بود که درصدد مقایسه خود با انسان برآمد، زوجین باید بدانند که در ابتدا با آگاهی بر شرایط مالی، تحصیلی و فرهنگی همسر خود اقدام به ازدواج با وی کردند، پس باید نسبت به آنچه با آن روبرو هستند قانع باشند.

زود قضاوت نکنیم و سریع واکنش نشان ندهیم چرا که اولین عکس‌العمل‌ها غالبا ناپخته است. همچنین در اختلافات زناشویی همواره زن و مرد موضوع را به روشی متفاوت می‌نگرند و اختلاف دید وجود دارد بنابراین نباید از گفت‌و‌گو و بیان دیدگاه غفلت کرد.

از یاد نبریم که هرگز نزد همسر خود به بیان خصوصیات مثبت سایر مردان و زنان نپردازیم. این مقایسه نابجا دلسردی و رقابت منفی را به همراه دارد چرا که بیان درستی نداشته و آسیب‌زا است.

اگر احساس می‌کنید افسرده، نگران و مضطرب هستید برای درمان به مراکز مشاوره مراجعه کنید و با این موضوع ساده انگارانه رفتار نکنید چرا که پیامد رفتارهای اینچنینی آسیب‌های جدی برای خانواده‌ها به همراه دارد.

2 نکته ویژه بانوان

تشکر از مردان حتی در موارد جزئی فراموش نشود چرا که روح مرد را پرواز می‌دهد. موفق بودن مرد در زندگی که به تبع آن کارایی و درآمد بیشتر و در نتیجه آسایش مالی بیشتر خانواده را به دنبال دارد در گرو قدردانی از سوی زن از مرد در محیط خانه و خانواده است.

حساسیت و زودرنجی زیاد زنان حوصله مردان را سر می‌برد و هر چند در موارد ابتدایی این امر با آرامش و بردباری مردان مواجه است اما هنگامی که به دفعات تکرار شود سبب از بین رفته تحمل و حوصله مردان و بدخلقی آنان می‌شود.

    



captcha