گزارش 3 طرح‌ قرآنی مناطق 10 و 16 تهران در سال 95
کد خبر: 3585820
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
خواجه محمودآباد تشریح کرد:

گزارش 3 طرح‌ قرآنی مناطق 10 و 16 تهران در سال 95

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر اجرایی طرح بینات 2 منطقه 10 تهران با ارائه گزارشی، برنامه‌های مختلف قرآنی سه طرح قرآنی بینات 2 منطقه 10، طرح حافظان قرآن کریم منطقه شمال غرب تهران و طرح بینات منطقه 16 را تشریح کرد.

گزارشی از اجرای 3 طرح‌ قرآنی مناطق 10 و 16 تهران با پوشش 5700 نفری
محمدمهدی خواجه محمودآباد، مدیر اجرایی طرح‌های بینات 2 منطقه 10، طرح حافظان قرآن کریم منطقه شمال غرب تهران و طرح بینات منطقه 16 در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا)، در رابطه با برنامه‌های مختلف قرآنی که طی سال 95 در چارچوب این طرح‌ها در سطح منطقه اجرا شد، اظهار کرد: رسالت طرح حافظان قرآن کریم در منطقه شمال غرب تهران بر حفظ آیات نورانی کتاب وحی همراه با مفاهیم است که در راستای اجرای این طرح تعداد 13 مدرسه در منطقه با تعداد 2500 نفر از قرآن‌آموزان تحت پوشش قرار گرفتند.

مدیر اجرایی طرح بینات 2 منطقه 10 تهران ادامه داد: همچنین، رسالت آموزشی طرح بینات 2 منطقه 10 نیز که با همکاری صمیمانه شهرداری و آموزش و پرورش منطقه اجرا می شود، ارائه آموزه‌های شهروندی از لسان قرآن کریم است1 که در این راستا نیز تعداد 12 مدرسه با 1200 نفر قرآن‌آموزان تحت پوشش قرار دارند.

خواجه محمودآباد ادامه داد: همچنین، اساس کار طرح بینات منطقه 16 تهران نیز حفظ قرآن کریم بر اساس مفاهیم، نقاشی و نمایش و قصص قرآنی است که این طرح با اینکه در سال اول اجرا قرار دارد، تعداد 10 مدرسه و 1000 نفر قرآن‌آموز را تحت پوشش خود دارد.

مدیر اجرایی طرح بینات 2 منطقه 10 تهران با بیان اینکه تمامی این طرح‌های قرآنی بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری در مورد افزایش حفاظ قرآن کریم برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: این طرح‌های قرآنی با مشارکت آموزش و پرورش هر منطقه در حال اجراست.

وی در ادامه در رابطه با طرح حافظان قرآن کریم منطقه شمال غرب تهران نیز با بیان اینکه ای طرح در راستای بزرگترین رویداد قرآنی کشور، از سوی اداره اوقاف شمال غرب در منطقه 10 اجرایی شد، افزود: از اول سال تحصیلی تا روز 28 بهمن‌ماه که بزرگترین آزمون کتبی در منطقه انجام شد، با پیگیری‌های انجام شده و نظر مساعد حجت‌الاسلام والمسلمین ‌کریمی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه منطقه، حسینی المدنی، معاون اداره‌کل اوقاف و امور خیریه تهران و پزشکی، معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران، قرار بر این شد که این طرح تا پایان اردیبهشت‌ماه سل 96 ادامه داشته باشد.

مدیر اجرایی طرح بینات 2 منطقه 10 تهران با اشاره به اینکه در اجرای این طرح‌ها تاکنون موفق بوده‌ایم، ادامه داد: در این طرح‌ها قرآن‌آموزان بر سر سفره قرآن نشستند و با قرآن آشنا شدند و طی اجرای آن‌ها براساس سیاست‌های هر نهاد و اداره، خط مشی ما تعریف شد که چه کاری انجام دهیم که برای مثال در طرح حافظان شمال غرب تهران قرار برای شد تا شالوده کار بر اساس حفظ قرآن باشد همانطور که رسالت سازمان اوقاف اینطور است.

وی با بیان اینکه طرح بینات 2 پنجمین سال متوالی است که در منطقه 10 اجرا می‌شود، افزود: بر اساس اینکه آموزه‌های شهروندی نیاز مخاطبان طرح بود و با این سرفصل که زمین امانت الهی است و باید این امانت الهی را بتوانیم حفظ کنیم و به نسل بعد منتقل کنیم، رویکرد بینات 10 بر این اساس قرار گرفت آموزه‌های شهروندی از لسان قرآن کریم به قرآن‌آموزان ارائه شود و تاکنون نیز موفق بودیم تا کارهایی که باید در این زمینه انجام می‌شد، اجرایی شد و آموزه‌های شهروندی با آموزه‌های قرآن تلفیق و از لسان قرآن برای قرآن‌آموزان تحت پوشش تبیین شد.

مدیر اجرایی طرح بینات 2 منطقه 10 تهران با بیان اینکه در این طرح‌های قرآنی طی هر هفته یک مطلب کاربردی، اساسی و موضوعی در دستور کار مربیان سه طرح به عنوان توشه راه قرار داشت و همزمان در سه طرح انجام شد، تصریح کرد: حدود 15 توشه راه با 15 موضوع کاربردی همراه با روش‌های نوین آموزشی خدمت قرآن‌آموزان عرضه شد.

وی افزود: همچنین، یکی از برنامه‌‌هایی که در منطقه 10 انجام شد، این بود که با نشستی که با مسئولان شهرداری منطقه 10 داشتیم، جدول بینات 2 طراحی شد که توسط مربیان اجرایی می‌شود و بر اساس این جدول با شروع کار در سال جدید و در ادامه طرح برای اینکه بازآموزی داشته باشیم و اینکه در ایام عید قرآن‌آموزان کارهایی را که توسط مربیان انجام دادند، ارائه دهند، جدولی طراحی شد که با شروع کار در مدارس تحت پوشش توزیع خواهد شد و در این راستا به 50 نفر از 1200 نفر تحت پوشش این طرح، هدیه‌ای به رسم یادبود اهدا می‌شود.

مدیر اجرایی طرح بینات 2 منطقه 10 تهران گفت: همچنین، در اواخر سال 95 نیز برای اینکه موضوع طرح را برای خانواده‌ها نیز تبیین کنیم و موضوع را کاربردی کنیم، نمایشگاه آثار قرآنی قرآن آموزان تحت پوشش را برپا کردیم که با استقبال فراوان خانواده‌ها و قرآن‌آموزان و آموزش و پرورش منطقه روبه رو شد.

وی با اشاره به بازدید مسئولان منطقه 10 از این نمایشگاه قرآنی اظهار کرد: طی این بازدیدها و به دلیل استقبال فراوان خانواده‌ها، از سوی قاسمی، معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه 10 مقرر شد تا این نمایشگاه در سرای محله شبیری جی نیز یک هفته برپا شود که در پایان نیز به 50 اثر از 499 اثر ارسالی هدیه‌ای به رسم یادبود تقدیم شد.

خواجه محمودآباد با بیان اینکه در طرح بینات 2، تعداد 20 موضوع شهروندی در دستور کار مربیان طرح گرفت، تصریح کرد: تا پایان سال 95، تعداد 10 موضوع شهروندی همراه با آموزه‌های قرآنی برای قرآن‌آموزان ارائه و کاربردی شد که 10 موضوع باقیمانده نیز تا پایان اجرای طرح از سوی مربیان ارائه خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح بینات 2 منطقه 10 تهران ادامه داد: خانه قرآن دارالتقوی بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری، این سه طرح بزرگ قرآنی را در دو منطقه تهران اجرایی کرده است که در این راستا تعداد 5700 نفر به طور مستقیم تحت پوشش قرار گرفتند و در این زمینه امیدواریم بتوانیم در سال 96 با مساعدت نهادها این طرح‌های قرآنی را وسعت دهیم و آمادگی این را نیز داریم که بتوانیم طرح‌های قرآنی از این دست را در مناطق دیگر شهر تهران نیز اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه تمامی مربیان این سه طرح قرآنی از دوره‌های تربیت مربی که توسط خود خانه قرآن دارالتقوی برگزارشده است، انتخاب شده‌اند، اظهار کرد: در این راستا سالانه دوبار کارگاه آموزشی و نیز ماهانه یک جلسه هم‌اندیشی و توجیهی همراه با اتاق فکر برای مربیان برگزار می شود که هر موضوع و دستوری که برای اجرای هر چه بهتر طرح‌ها وجود دارد، در این جلسات کارشناسی و سپس، در مدارس تحت پوشش اجرایی می‌شود.

مدیر اجرایی طرح بینات 2 منطقه 10 تهران در ادامه با اشاره به بازدید مربیان و مدیران این طرح‌های قرآنی از خبرگزاری ایکنا، به بازدید قاسمی، معاون اجتماعی ، فرهنگی، شهردار منطقه 10 و هیئت همراه از ایکنا اشاره کرد و افزود: بنا به گفته معاون شهردار منطه 10 در این بازدید، سال 96، یک سال جهادی در رابطه با امور قرآنی در منطقه 10 خواهد بود و در این راستا نیز بنا داریم که بتوانیم تعداد 57 مدرسه ابتدایی را تحت پوشش آموزه‌های شهروندی از لسان قرآن و حفظ قرار دهیم.

خواجه محمودآباد با اشاره به برگزاری محافل انس با قرآن کریم از سوی خانه قرآن دارالتقوی در سطح منطقه نیز تصریح کرد: خانه قرآن دارالتقوی منطقه 10 تهران آمادگی دارد تا طرح‌های حفظ قرآن کریم بر اساس آیات، روایات، احادیث و قصص قرآنی را در مناطق مختلف اجرا کند.

وی در ادامه سخنان خود در این زمینه افزود: همچنین، در راستای اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های قرآنی خانه قرآن دارالتقوی، اولین نرم‌افزار اطلاع‌رسانی قرآن‌آموزان طرح بینات را طراحی کردیم که در این سامانه، قرآن‌آموزان براساس تفکیک سنی و میزان آموزش ثبت می‌شوند نرم‌افزار نیز همراه با ارائه آموزش‌ها جدید به روز رسانی خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح بینات 2 منطقه 10 تهران ادامه داد: همچنین، مهد قرآن فاطر واقع در فرهنگسرای بهمن نیز که از زیرمجموعه‌های خانه قرآن دارالتقوی است، طی سال گذشته به مسئله آموزش حفظ قرآن ویژه سنین 4 تا 6 سال پرداخت که تعداد زیادی از قرآن‌آموزان در این زمینه تربیت شدند.

خواجه محمودآباد با اشاره به راه‌اندازی مهد قرآن شهربانو در منطقه 10 نیز افزود: این مهد قرآنی در اواخر سال 95 در منطقه 10 در محل مجموعه شهربانو و ویژه بانوان راه‌اندازی شد که خانه قرآن دارالتقوی فعالیت‌های قرآنی فراوانی را در این مهد قرآنی ویژه بانوان اجرا می‌کند.

مدیر اجرایی طرح بینات 2 منطقه 10 تهران همچنین، در ادامه با بیان اینکه برای ماه مبارک رمضان نیز محافل انس با قرآن فراوانی را در منطقه تدارک دیده‌ایم، گفت: همچنین، در پایان سال 95 نیز برنامه دوشنبه‌های قرآنی را در سطح منطقه 10 اجرا کردیم که طی اجرای آن هر هفته در یک مسجد از ناحیه 3 منطقه 10 با حضور شهردار ناحیه و معاونان وی، محافل انس با قرآن برگزار می‌شد.

خواجه محمودآباد با اشاره به طرح سفرنامه بینات که برای اولین بار در منطقه 10 تهران اجرایی شد نیز بیان کرد: برای تبیین آموزه‌های شهروندی از لسان قرآن کریم، اردوهای مذهبی اماکن متبرکه منطقه 10 ویژه قرآن آموزان تحت پوشش طراحی شد که در حالت برگزاری اردو، مسائل شهروندی برای قرآن‌آموزان بیان شد که اولین کتابچه بینات نیز در این مورد بر اساس آموزه‌های شهروندی از لسان قرآن کریم ایجاد شد.

مدیر اجرایی طرح بینات 2 منطقه 10 تهران در پایان سخنان خود در این زمینه از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به جهت پوشش خبری برنامه‌ها و طرح‌های مختلف قرآنی منطقه 10 تهران تشکر و قدردانی کرد و اظهار امیدواری کرد تا در سال جدید برنامه‌های قرآنی با قوت بسیار بیشتری در سطح منطقه 10 و نیز مناطق مختلف شهر تهران اجرایی شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۱۳۹۶/۰۱/۰۷ - ۱۴:۱۸
0
0
عاااالی
captcha