ارائه طرحی از سوی جامعه قرآنی ویژه نوروزهای آمیخته با رجب
کد خبر: 3586613
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
مسجدجامعی پیشنهاد داد:

ارائه طرحی از سوی جامعه قرآنی ویژه نوروزهای آمیخته با رجب

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد تا جامعه قرآنی برای برگزاری هرچه بهتر نوروز چند سال آینده که با ایام ماه مبارک رجب و ولادت باسعادت امیرالمؤمنین(ع) همراه است، طرحی را ارائه دهد.

ارائه طرحی از سوی جامعه قرآنی ویژه نوروز سال‌های آمیخته با رجب
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در مراسم دیدار نوروزی جامعه قرآنی در سال ۹۶ که امروز دوشنبه، ۱۴ فروردین‌ماه در محل سالن اجتماعات خبرگزاری ایکنا برگزار شد، با بیان اینکه باید بسط قرآن را در فعالیت‌های بین رشته‌ای جست‌وجو کنیم، اظهار کرد: این امر یعنی اینکه ما در عموم حوزه‌ها، در اقتصاد، در فرهنگ، در هنر، در روان‌شناسی و ... می‌توانیم یک نگاه و نگرشی را با این رویکردها داشته باشیم و زمینه گفت‌وگو را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در این گفت‌و‌گوهاست که این معارف جلوه خود را بهتر و بیشتر نشان می‌دهد. برای نگرانی نیز که داریم واقعیت این است که تا پرسش زمانه را به قرآن عرضه نکنیم، توفیقی حاصل نخواهد شد. باید توجه داشت که باید بتوانیم قرآن را برای پاسخگویی به پرسش زمانه مبنا قرار دهیم، پرسش زمانه نیز تتبع دارد و حوزه‌های مختلفی را دربر می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: نکته بعدی این است که خوشبختانه کشور ما بر خلاف آنچه که بعضاً گفته می‌شد که به اهل بیت(ع) اهمیت می‌دهند و به قرآن اهمیت نمی‌دهند، اصلا چنین نبوده و نیست. ما از نگاه به اهل بیت(ع) قرآن را بسط و گسترش می‌دهیم و به همین جهت است که در کشور ما این بیدادهایی که به نام قرآن در همین کشورهای همسایه شده، نشده است، به جهت اینکه ما با قرآن را با اهل بیت(ع) می‌بینیم. همان‌طور که ملاحظه می‌کنیم هم‌اکنون به نام قرآن خیلی جنایت در حال اتفاق است. به نام قرآن خیلی کشتار و به نام دین خیلی بی‌دینی می‌شود ولی در ساحت ولایت اهل بیت(ع) و آن نگاه عاطفی و آن نگاه عقلانی که این بزرگواران به ما آموختند، فرهنگ و فکر ما از این تندروی‌ها و بیدادها در امان بوده و هر چه ما پیوند این دو را تقویت کنیم، راه رستگاری برایمان فراهم‌تر می‌شود.

مسجدجامعی در ادامه با بیان اینکه بنده در این زمینه یک پیشنهاد آینده‌نگر ارائه می‌کنم، چراکه ما همواره درباره وضع موجود و گذشته صحبت می‌کنیم، افزود: این ایام مبارکی است یعنی ایام ماه مبارک رجب و سال آینده نوروز همراه با رجب است. در سنت ایرانیان آدابی بوده که از مهم‌ترین آن‌ها مهرگان و نوروز بوده و هر دو نیز خیلی مهم بوده است اما مهرگان نمانده و نوروز به جای مانده است.

وی اظهار کرد: علت اینکه نوروز باقی مانده است این است که چون ایرانیان طبق اسناد روایی در باورشان نوروز، سالگرد شمسی عید غدیر خم است؛ یعنی اولین غدیر و این در ادبیات نیز آمده است که نورز از آن شد پرشعف، هم صاحب عز و شرف / کآن‌روز سالار نجف، آمد به تخت سروری. همچنین، این نکته در ادبیات عامیانه نیز وجود دارد که بهار آمد، بهار آمد خوش آمد / علی با ذوالفقار آمد خوش آمد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ما از سال آینده تا یکی دو سال بعد از آن شاهد هستیم که نوروز و سیزده رجب با هم هم‌پوشانی دارد و این فرصت خیلی خوبی است. در آثار قدیمی‌تری که از نوروز به جای مانده، در کنار قرآن کریم تصویری از امیرالمؤمنین(ع) نیز بوده که در نقاشی‌های کلاسیک دوره قاجار نیز مشاهده می‌شود که طی این مراسم مردم قرآن را می‌بوسیدند و دست به دست می‌گرداندند و سپس نیز عکس مولای متقیان را می‌بوسیدند.

مسجدجامعی با بیان اینکه اگر ما بتوانیم این محبت و همراهی قرآن و اهل بیت(ع) را به مناسک تبدیل کنیم، کار بسیار مهمی انجام داده‌ایم، گفت: اینکه ما در کشورمان بیشترین آثار قرآنی چاپ می‌شود و بیشترین پایان‌نامه‌های قرآنی نوشته شده است، این به دلیل محبت اهل بیت(ع) است؛ یعنی نه‌تنها محبت به اهل بیت(ع) باعث کاهش توجه به قرآن نشده است، بلکه بر آن نیز افزوده است.

وی تصریح کرد: بنابراین پیشنهاد بنده این است که ما به عنوان جامعه قرآنی برای این چند سالی که در پیش رو داریم، طرحی داشته باشیم؛ یعنی برای نوروزی متفاوت طرحی داشته باشیم و جامعه قرآنی برای نوروزی که همراه با ولادت باسعادت امیرالمؤمنین(ع) است و نوروزی که با این ایام نورانی همراه است طرحی داشته باشد. بگوییم چگونه در آن سال نوروز را برگزار کنیم و چگونه بتوانیم از این ظرفیت‌های زمانی و مقدس استفاده کنیم و پایه‌ها و بنیان‌هایی را در جامعه خود تقویت کنیم که به ارادت و محبت بیشتر به این دو ساحت ماندگار از سوی نبی گرامی اسلام(ص) منجر شود.

captcha