تعادل هنر انقلاب در میان ساختار و محتوا
کد خبر: 3586818
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
آرمین بیان کرد:

تعادل هنر انقلاب در میان ساختار و محتوا

گروه ادب: دبیر نهمین جشنواره داستان انقلاب از تعادل یافتن هنر انقلاب در میانه ساختار و محتوا سخن به میان آورد و افزود: هنر انقلاب جنبه تحلیلی یافته است و به ریشه‌ها و پیامدها توجه دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، منیژه آرمین،‌ دبیر نهمین جشنواره داستان انقلاب(جایزه امیرحسین فردی) در نشست رسانه‌ای عنوان کرد: امیرحسین فردی تکرارناشدنی است به خاطر دورانی که گذرانده بود و شخصیت ممتازی که داشت.

وی با بیان این مطلب افزود: داستان انقلاب در سال 56 و 57 رخ نداده است،‌ بلکه ریشه‌های بسیار عمیقی در گذشته‌های دور کشورمان دارد. در دو،‌ سه سال اخیر متوجه شدیم این موضوع که داستان انقلاب یک برهه زمانی در خود دارد،‌ تا حدودی افراد را دچار کلیشه می‌کند. این اتفاق افتاده است که طیف وسیعی از سوژه‌ها و تجربه‌های داستان انقلاب را در آن دوران داریم.

آرمین اظهار کرد: داستان انقلاب امروز،‌ مقداری از شعارزدگی دوران‌های اول داستان انقلاب گذشته و در حال حاضر پوسته قبلی خود را شکافته و تولیدی تازه یافته است. هویت انسانی در برهه‌های مختلف زمانی و پدیده‌های تاریخ و ثمراتی که انقلاب داشته و تأثیری که بر جهان گذاشته است و در فرهنگ جهانی به جا گذاشته است،‌ اتفاق خاصی است که طی سال‌های اخیر به وقوع پیوسته است.

این نویسنده افزود: نویسندگان نسل جدید تکانی به داستان انقلاب داده‌اند. نکته اینجاست که باید هنر انقلاب و داستان انقلاب که امروز زیر مجموعه هنر انقلاب قرار گرفته است را یک هنر دانست، چون داستان‌نویسی نیز هنر است. این اتفاق مبارکی است که این دوره روی داده است که داستان انقلاب را در هفته هنر انقلاب داشته باشیم.

وی بیان کرد: اتفاق خاصی در دوران انقلاب افتاده است و آنچه که افراد طی امروز در هنر و داستان‌نویسی به عنوان شعارزدگی از آن یاد می‌کنند. این رویکردها در روزگار خود دارای اصالت بود چون جزء زندگی مردم به شمار می‌رفت. انقلاب شوری در مردم ایجاد کرد که در جامعه سبب دگرگونی مردم شد. به طوری که کارمندان و زنان خانه‌دار را نیز به خیابان‌ها کشید. انقلاب هنر را با مردم آشتی داد و دانشگاه‌ها پر از مردم شد.

آرمین گفت: هنرمندان از مردم الهام گرفتند و در انقلاب به مردم پیوستند. دانشگاه‌ها از مردم و مساجد از دانشجوها پر شد. بعد از گذشت نزدیک به 40 سال از انقلاب،‌ هنر و ادبیات متحول شده است و باید این اتفاق می‌افتاد. هنر انقلاب جنبه تحلیلی پیدا کرده است و به ریشه‌ها و پیامدها توجه می‌کند.

وی افزود: هنر انقلاب از کلیشه‌ها دوری گزیده است و به سمت تعادل میان ساختار و محتوا حرکت می‌کنیم. محتوا هر چه قدر هم دارای ارزش باشد باید درون ساختار قابل قبول بگنجد.

آرمین اعلام کرد: 449 اثر به جشنواره ارسال شد. تعداد شرکت کننده‌ها 249 نفر بود. در حوزه داستان کوتاه نوجوان 65 اثر، رمان نوجوان 29 اثر، داستان کوتاه بزرگسال 267 اثر،‌ داستان بزرگسال 79 اثر دریافت شد. داوران بخش بزرگسال و نوجوان بعد از مطالعه آثار،‌ 11 داستان کوتاه نوجوان، 9 رمان،‌ 56 داستان کوتاه بزرگسال و 20 رمان بزرگسال را به مرحله دوم رهسپار کردند.

آرمین تعداد زنان شرکت کننده را 115 نفر و مردان را 127 نفر برشمرد و افزود: بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان از تهران کمترین از ایلام بوده است.

وی با اعلام اینکه همزمان با 20 فروردین مراسم اختتامیه برگزار می‌شود، بیان کرد: از نظر کمی و کیفی آثار خوبی ارائه شده بود. این موضوع باعث شد که داوران به بررسی بسیار بپردازند و گاه، آثار را بازخوانی کنند. ولی متاسفانه در حوزه کودک دریافت درخشانی نداشتیم. لازم است جلساتی با حضور نویسندگان، روانشناسان و نوجوانان برگزار شود.

captcha