بقاع متبرکه اصفهان در نوروز امسال، میزبان بیش از 4 میلیون مسافر بود
کد خبر: 3588210
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸

بقاع متبرکه اصفهان در نوروز امسال، میزبان بیش از 4 میلیون مسافر بود

گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اصفهان گفت: در مدت اجرای طرح آرامش بهاری، آستان مقدس بقاع متبرکه و امامزادگان عظیم‌الشأن سراسر استان اصفهان میزبان چهار میلیون 820 هزار و 879 نفر زائر بودند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین رضا صادقی، اظهار داشت: همزمان با سراسر کشور طرح آرامش بهاری در راستای پذیرایی از مسافران و زائران بقاع متبرکه با رویکرد تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی از 25 اسفند ماه 1395 در 340 بقعه متبرکه سراسر استان اصفهان آغاز و تا 15 فروردین‌ماه به مدت 20 روز این طرح اجرا شد.
وی در ادامه افزود: در مدت اجرای این طرح آستان مقدس بقاع متبرکه و امامزادگان عظیم الشان سراسر استان میزبان تعداد چهار میلیون 820 هزار و 879 نفر زائر بودند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: همچنین در راستای اجرای این طرح تعداد 383 نفر از خادمین ثابت، 4290 نفر از خادمین افتخاری، 1479 نفر از هیئت امنای بقاع متبرکه و 232 نفر از مدیران مراکز فرهنگی و قرآنی بقاع متبرکه به ارائه خدمات رفاهی و فرهنگی پرداختند.
حجت الاسلام صادقی خاطر نشان کرد:  اداره اوقاف و امور خیریه به منظور برگزاری هر چه بهتر این طرح و با رویکرد ارائه خدمات بهینه فرهنگی، رفاهی و ارتقاء سطح دانش افزایی و مهارت آموزی هیئت امنا، مدیران مراکز فرهنگی قرآنی و خادمین بقاع متبرکه مجری طرح آرامش بهاری، دوره آموزشی ویژه‌ای طی 5 روز در 5 نقطه جغرافیای استان با حضور تعداد 1520 نفر از مجریان این طرح در سطح بقاع متبرکه با بهره گیری از اساتید مجرّب اعزامی از سازمان اوقاف و امور خیریه و معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل برگزار شد. 
وی در ادامه به برگزاری برنامه‌های متنوع و متعددی که در قالب طرح آرامش بهاری در جوار بقاع متبرکه و امامزادگان عظیم الشان استان برگزار شد اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم تحویل سال نو در جوار 240 امامزاده واجب التعظیم و بقعه متبرکه استان همراه با اجرای برنامه های متنوع از جمله قرائت ادعیه، سخنرانی مذهبی، دعای تحویل سال، فرمایشات مقام معظم رهبری، برپایی برنامه‌های سخنرانی در طول طرح آرامش بهاری با موضوعات سبک زندگی اسلامی با محوریت خانواده در جوار 190 بقعه متبرکه، برپایی برنامه ادعیه و مناجات ( دعای توسل، کمیل ، ندبه و ...) در جوار 249 بقعه متبرکه، برپایی ایستگاه صلواتی (ارائه آب جوش رایگان و ...) به همراه خدمت رسانی رفاهی در 151 بقعه متبرکه، برپایی خیمه های معرفت که دارای غرفه هایی همچون؛ غرفه کودک، مشاوره خانواده ، ایستگاه سلامت ، عفاف و حجاب و ... در جوار 85 بقعه متبرکه، پاسخگویی به مسائل شرعی و ارائه خدمات فرهنگی و قرآنی در 123 بقعه متبرکه، توزیع کتاب مسابقه آرامش بهاری و نشریات با محتوای فرهنگی به تعداد 15000جلد در 340 بقعه متبرکه، تهیه و توزیع 49 عنوان برشور با عناوین عفاف و حجاب، ترویج فرهنگ وقف، معرفی بقاع متبرکه و محصولات فرهنگی تولید استان و ادارات تابعه، اقامه نماز جماعت نیز در 179 بقعه متبرکه در طول اجرای طرح آرامش بهاری از جمله برنامه هایی بودند که در جوار بقاع متبرکه و امامزادگان برگزار شدند که در اجرای این طرح 240 مبلّغ و روحانی بومی، مستقر و همچنین 48 مبلّغ اعزامی از شهر مقدس قم نیز با اداره اوقاف و امور خیریه استان همکاری داشتند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: همچنین با برنامه ریزی های انجام شده و با تدابیری که از قبل انجام شده بود نیز اسکان مسافرین در 113 بقعه متبرکه پیش بینی و انجام شد که تعداد 121 هزار 850 نفر  از مسافرین و زائرین از زائر سراها و اماکن رفاهی بقاع متبرکه استفاده کردند، همچنین تعداد 360 هزار و 807 نفر از مسافران و زائران نیز به صورت چادر و کمپ موقت از امکانات بقاع متبرکه بهرمند شدند و تعداد 440 هزار70 نفر از مسافران نوروزی نیز در حسینیه ها و دیگر اماکن اسکان داده شدند.
حجت الاسلام صادقی در ادامه بیان کرد: همچنین در طول اجرای این طرح بازرسی تخصصی توسط تیم های اعزامی از ستاد مرکزی طرح آرامش بهاری استان و سازمان اوقاف و امور خیریه از 185 بقعه متبرکه مجری با هدف رصد و نظارت از نحوی خدمت رسانی مطلوب به زائرین، مسافرین و مجاورین اماکن متبرکه انجام شد که در حین بازرسی از افراد مجری این طرح نیز تقدیر شد.
وی در ادامه افزود: ارسال اطلاعات GIS تعداد 336 امامزاده واجب التعظیم و بقاع متبرکه جهت بار گزاری در سامانه مسافر یار ستاد تسهیلات نوروزی استان اصفهان و نرم افزار گردشگری کجاس انجام شده بود که در طول ایام نوروز در دستری مسافران و زائران این اماکن متبرکه بود.
 مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به وقف های ثبت شده در ایام نوروز توسط واقفان نیک اندیش اشاره و عنوان کرد: تعداد 21 مورد وقف جدید به ارزش 86 میلیارد و 60 میلیون ریال توسط واقفان خیر اندیش با نیات مذهبی، اجتماعی و... در استان وقف و به ثبت رسید.
حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در ادامه به اجرای نیت واقفان نیک اندیش در راستای اجرای این طرح اشاره و خاطر نشان شد: همچنین اداره اوقاف و امور خیریه استان در راستای اجرای امینانه نیات واقفان خیر اندیش مبلغ 220 میلیون  ريال را از محل اجرای نیات منطبق با طرح آرامش بهاری و مراسم های مختلف ازجمله شهادت امام هادی علیه السلام هزینه کرد.
captcha