از انتصاب «احمد ابوالقاسمی» به مدیریت رادیو قرآن تا خبرهایی از نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3589192
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹
اهم رویدادهای قرآنی طی هفته‌ای که گذشت/

از انتصاب «احمد ابوالقاسمی» به مدیریت رادیو قرآن تا خبرهایی از نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: هفته‌ای که گذشت با اخبار مهم و متعدد قرآنی چون جزئیاتی از سی و چهارمین دوره مسابقات و بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و تغییر مدیریت رادیو قرآن و ... همراه بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته دوم کاری پس از تعطیلات نوروز فرودین‌ماه 96 همراه با اخبار و رویدادهای مهمی در جامعه قرآنی بوده است که طی این گزارش به اهم آنها می‌پردازیم.
جزئیاتی بیشتر از سی‌وچهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
ابتدای این هفته با اعلام جزئیات بیشتر این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه و ستاد عالی مسابقات کشور همراه بود که بر اساس این گزارش، سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در حالی از روز ۳۰ فروردین‌ماه در مصلای تهران آغاز می‌شود که اولین گروه از شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات که عمدتاً شرکت‌کنندگان رشته‌های حفظ و قرائت قرآن در بخش بزرگسالان و نابینایان هستند روز ۲۹ فروردین‌ماه وارد کشور خواهند شد.
بر اساس گفته‌های مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف شرکت کنندگان در بخش‌های طلاب،‌ دانش‌آموزان و بانوان نیز در روز دوم اردیبهشت‌ماه وارد کشور خواهند شد.
همچنین در این دوره از مسابقات،‌ رقابت‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود، این در حالی است که در سال‌های قبل مسابقات در یک نوبت برگزار می‌شد. در نوبت صبح برنامه‌های جنبی همچون بازدید از اماکن فرهنگی در نظر گرفته می‌شد و مسابقات از ساعت ۱۶ تا ۲۲ ادامه می‌یافت. در این دوره اما رقابت‌ها در دو نوبت صبح از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰ برگزار می‌شود. برای اطلاع از جزئیات اینجا کلیک کنید.
انتشار جدیدترین اثر گروه تواشیح و هم‌آوایی «انوارالهدی»
جدیدترین اثر گروه تواشیح و هم‌آوایی انوارالهدی با نام «شجره ملعونه» در راستای محکومیت جنایات آل سعود در منطقه و فاجعه جانسوز منا منتشر شد. برای دانلود این نماهنگ اینجا کلیک کنید.
برپایی نخستین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال96
هشتاد و یکمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآن به منظور بررسی موضوعات مختلف در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. پیش از دستور این جلسه ارائه گزارش وضعیت تکمیل پیش‌نویس اسناد سه گانه راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی بود و دستور جلسه آن نیزشامل ادامه بررسی پیش‌نویس شاخص‌های توسعه فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی قرآنی و بررسی ظرفیت‌های تولید و اشتغال در امور قرآنی با محوریت تحقق شعار سال ۱۳۹۶انجام گرفت.
اعلام فراخوان طراحی پوستر بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن
به نقل از ستاد خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور بهره‌گیری از خرد جمعی و مشارکت عمومی از طراحان کشور جهت طراحی پوستر بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دعوت به عمل آورد که علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ٦١٩٠٥-٠٢١ داخلی ٥١٢ و ٥١٣ در ساعات اداری تماس حاصل کنند و به سه طرح برگزیده جوایزی اهداء خواهد شد.
داوطلبان برای اطلاع از شرایط طراحی پوستر می‌توانند اینجا کلیک کنند.
تمدید ارسال آثار به طرح فراگیر «ستارگان ترتیل» رادیو قرآن
شبکه رادیویی قرآن به منظور تعامل هر چه بیشتر با مخاطبان خود و با هدف شناسایی استعدادهای ترتیل خوانی کشور طرح فراگیر «ستارگان ترتیل» را برگزار کرد که به دلیل مصادف شدن این طرح با تعطیلات ایام نوروز و درخواست جمع کثیری از مخاطبان رادیو قرآن، طرح مذکور تا جمعه، ۲۵ فروردین‌ماه تمدید شد.
وعده پرداخت کامل جوایز ۱۴۵۰ تا دو ماه آینده
تابستان گذشته طرح ملی قرآنی ۱۴۵۰ با محوریت سوره حدید و محور رسانه ملی در دو شبکه تخصصی رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما و دیگر شبکه‌ها و نهادهای مشارکت‌کننده انجام شد و از جمله تغییرات آن نسبت به گذشته می‌توان به برگزاری سه جشنواره جمع‌خوانی و همخوانی سوره حدید، جشنواره عکاسی، و جشنواره خوشنویسی آیات سوره حدید اشاره کرد.
بنابر این گزارش اختتامیه این طرح بزرگ قرآنی در ۲۰ شهریورماه ۹۵  برگزار شد که هنوز پس از گذشت حدود شش ماه از پایان طرح موفق به دریافت جوایز خود نشده‌اند و نسبت به این موضوع معترض هستند. حسین زارعی، مشاور اجرایی طرح ۱۴۵۰ ر گفت‌وگو با ایکنا در مورد اهدای جوایز بیان کرد: مبلغ کمی مانده و اکثر مبالغ پرداخت شده است، در واقع حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هدایا پرداخت شده و مبالغ باقی مانده نیز تا حدود یک یا دو ماه آینده پرداخت خواهد شد.
تغییرات مدیریتی در سازمان دارالقرآن
در احکام جداگانه که از سوی مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن طی ابتدای سال جدید صادر شده است، «احمد حاجی‌شریف» که در معاونت اداری و مالی فعالیت می‌کرد به عنوان معاون ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن و «مهدی شکری» و «احمد زرنگار» نیز از سرپرستی به ترتیب به عنوان معاون آموزش و معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن منصوب شدند.
همچنین «منصور آقامحمدی» به عنوان مدیر امور ارتباطات، «حسین بهبودی» به عنوان مدیر اجرایی دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات قرآن و عترت منصوب و «سیدجعفر صادقی» به عنوان مدیر دفتر برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات، «حسین تقی‌پور» به عنوان مدیر پژوهش و «سید عزیزالله مرتضوی» به عنوان مدیر امور تصحیح سازمان دارالقرآن الکریم در سمت خود ابقا شدند.
دفترچه قرآنی؛‌ برنامه ویژه دارالقرآن در ایام اعتکاف
امسال پنجمین سالی بود که سازمان دارالقرآن الکریم اقدام به اجرای برنامه‌های قرآنی ویژه ایام اعتکاف کرده بود که طی این طرح دفترچه قرآنی بین معتکفین توزیع شد که در این دفترچه، ترجمه و توضیحات مفاهیم سوره‌های مبارکه دهر و حجرات و نیز خطبه همام یا متقین نهج‌البلاغه وجود دارد و در پایان دفترچه نیز تعداد ۴۰ سؤال چهار جوابی طراحی شده بود که هر کدام از معتکفان در صورت تمایل می‌توانستند این دفترچه را دریافت و به سؤالات آن پاسخ دهند.
همچنین، در پایان برگزاری مراسم معنوی اعتکاف این دفترچه‌ها و پاسخنامه‌های آن جمع‌آوری و بررسی ‌شد که در ماه مبارک رمضان نیز به تعداد هزار نفر از کسانی که به حداقل ۳۵ سؤال از ۴۰ سؤال موجود در دفترچه پاسخ داده باشند، به قید قرعه جوایز فرهنگی تقدیم می‌شود.
برپایی نخستین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن
اولین جلسه شورای سیاست گذاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، رئیس نمایشگاه در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار ش که طی این جلسه اعلام شد احکام ٨٠ درصد از کمیته‌های نمایشگاه مشخص شده است. برای اطلاع از جزئیات این جلسه می‌توان اینجا کلیک کرد.
«احمد ابوالقاسمی» مدیر شبکه رادیویی قرآن شد و پیام تبریک مسئولان قرآنی
طی حکمی از سوی نسرین آبروانی، معاون صدا رسانه ملی، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان به عنوان مدیر رادیو قرآن معرفی شد. پیش از این سیدمیعاد صالحی به مدت حدودی هشت ماه مدیریت این شبکه را برعهده گرفته بود. طی این تغییر و تحول نیز مسئولان قرآنی کشورمان چون مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام حشمتی، معاونت قرآن و عترت، عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشورمان، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما پیام تبریک صادر کردند.
آغاز جشنواره تلاوت‌های مجلسی در سال 96
مرحله فینال دور هفتم نخستین جشنواره تلاوت‌های مجلسی روز جمعه، اول اردیبهشت‌ماه سال جاری در محل دائمی این جشنواره برگزار خواهد شد. همچنین، این مراسم معنوی و قرآنی همزمان با برگزاری نماز مغرب و عشا و نیز قرائت زیارت آل یاسین همراه با ناب‌ترین تلاوت‌ها از برترین قاریان جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.
میزبانی «مصلی» از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم
به نقل از ستاد خبری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و بنا بر اعلام رئیس نمایشگاه، مصلی حضرت امام خمینی(ره) در ماه مبارک رمضان میزبان بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خواهد بود.
بنابر این گزارش، با مصوبه شورای برنامه‌ریزی این دوره از نمایشگاه در ماه مبارک رمضان از ساعت ١٧ تا ٢٤ در محل مصلی حضرت امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.
همچنین شعار نمایشگاه قرآن امسال نیز از سوی اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه «قرآن، اخلاق، زندگی» انتخاب شد.
برپایی نشست هماهنگی طرح ملی قرآنی ۱۴۵۱ (ویژه تابستان ۹۶)
نشست هماهنگی طرح ملی قرآنی ۱۴۵۱ (ویژه تابستان ۹۶) با حضور محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و مسئولان نهادها و سازمان‌های دست‌اندکار در محل شبکه قرآن سیما برگزار می‌شود.
یادآور می‌شود، این طرح با نیت غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده‌ها در فضای قرآنی بوده و تمامی مقاطع سنی و عموم مردم می‌توانند در آن شرکت کنند، همچنین هر سال محوریت این طرح، حول یکی از سوره‌های قرآن کریم است.
هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت
هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت از، ۲۳ فروردین‌ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شده است و تا پایان فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت. این مسابقات با مشارکت ۱۲۰ متسابق از ۷۹ کشور جهان در رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن کریم در هتل شرایتون برگزار می‌شود که مجتبی محمدبیگی در رشته قرائت و داوود فلاحی‌میبدی در رشته حفظ کل قرآن کریم از کشورمان در این مسابقات حضور دارند.
اسامی تیم داوری ۴۰ نفره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
بر همین اساس در این دوره از مسابقات که از اواخر فروردین‌ماه و در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، ۲۶ داور در بخش آقایان و ۱۴ داور در بخش بانوان به امر قضاوت این دوره از مسابقات مشغول هستند.
همچنین در این دوره از مسابقات شاهد حضور داورانی از کشورهای اردن، سوریه،‌ پاکستان، مصر، اندونزی، عراق، الجزایر، روسیه و سودان در بخش آقایان و مغرب، اندونزی، عراق، بحرین و یمن در بخش بانوان خواهیم بود. برای اطلاع از اسامی هیئت داوران اینجا کلیک کنید.
captcha