کاربران خودآگاه ترویج‌دهنده مهارت‌های زندگی در فضای مجازی باشند
کد خبر: 3592090
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
حجت‌الاسلام توانا:

کاربران خودآگاه ترویج‌دهنده مهارت‌های زندگی در فضای مجازی باشند

گروه شبکه‌های اجتماعی: استاد حوزه و دانشگاه گفت: بهترین راهکار برای مدیریت فضای مجازی در خصوص عرضه افراد و خودنمایی و توجه به اشرافی‌گری از طریق فضای مجازی است؛ یعنی کاربرانی که از خودآگاهی بالاتری برخوردارند، مسئولیت بیشتری نسبت به دیگران دارند و می‌توانند در این فضا ترویج‌دهنده فرهنگ‌های مناسب باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین توانا، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به این موضوع که حس خودنمایی در انسان، امری طبیعی است، گفت: حسن خودنمایی، امری طبیعی است و انسان طبیعتا دوست دارد که خود را به دیگران عرضه کند و به نوعی خودی نشان دهد. این خودنمایی می‌تواند از طریق فضای مجازی یا فضای حقیقی باشد و هیچ فرقی ندارد.

وی افزود: گاهی ممکن است در یک دورهمی دوستانه بنشیند و مطالبی بازگو کند که مورد توجه دیگران شود. هیچ یک از این امور قابل انکار نیست و حس خودنمایی نیاز اولیه انسان به شمار می‌رود. این نیاز زمانی به درستی پرورش می‌یابد که فرد به خوبی تربیت شود و به درستی به این نیاز پاسخ داده خواهد شد.

این استاد مهارت‌های زندگی تصریح کرد: زمانی که کودکان از ابتدا نادیده گرفته می‌شود و یا کارمندی در اداره مورد توجه قرار نمی‌گیرد و یا معلم یا مدیر به دانش‌آموز توجهی نمی‌کند، این نادیده شدن‌ها سبب می‌شود که فرد از ابتدا دچار ضعف شود و در نهایت خودبینی‌های بسیاری داشته باشد. زمانی که افراد در شاخص‌های مختلف درنظر گرفته شوند، دیگر این نیاز خودبینی در راستای امور منفی نخواهد رفت.

وی بیان کرد: اگر فرد به درستی پرورش یابد، قطعا خودبینی‌هایش خلاقانه‌تر، طبیعی‌تر و واقعی‌تر و در امور درست صورت خواهد گرفت. به هرحال این نیاز طبیعی انسان است که افراد دوست دارند خود را به دیگران نشان دهند. هر اندازه تربیت درست‌تر باشد، این نیاز بهتر و نیازی به خودنمایی و اشرافی‌گری نخواهد بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین توانا اظهار کرد: بهترین راهکار برای مدیریت فضای مجازی در خصوص عرضه افراد و خودنمایی و توجه به اشرافی‌گری از طریق فضای مجازی است. کاربرانی که از خودآگاهی بالاتری برخوردار هستند، مسئولیت بیشتری نسبت به دیگران دارند. آنها باید پا به پای رسانه‌ها وارد عمل بشوند چراکه این گروه از افراد به مرحله خودآگاهی رسیده‌اند و مهارت‌های زندگی را کسب کرده‌اند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد رسانه‌ها و کاربران از طریق کانال‌ها و گروه‌ها افکار و اندیشه‌های ناب را گسترش و ترویج دهند. این گروه از کاربران با کمک رسانه ها می‌توانند در افکار عمومی اثرگذار باشند و با ترویج فرهنگ اعتماد به نفس خودآگاهی و هویت بخشی، سهم بزرگی در این عرصه داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کاربران باید به این خودآگاهی برسند که نباید داشته‌هایشان را گسترش دهند تا ضعیفان با مشاهده آنها افسرده شوند. به هرحال دست‌گیری فرهنگی است که از دیرباز بوده و ما باید به سمت دست‌گیری از مستمندان پیش برویم نه آنکه داشته‌های‌مان را به رخ دیگران بکشانیم.

وی بیان کرد: کاربران فعال و رسانه‌ها باید به سوی فرهنگ خودآگاهی و تقویت مهارت خودباوری گام بردارند تا بهترین‌ها را برای این جامعه هدف رقم بخورد.

حجت‌الاسلام توانا اظهار کرد: فرهنگ مراقبت‌های همگانی از دیرباز در ایران بوده است و نظارت عمومی و همگانی و مسئولیت پذیری که جزء آئین ماست و افرادی که از سطح بالایی در خودگاهی برخوردار هستند سعی می‌کنند تا شخصیت خودشان را از نگاه دیگران تعریف نکنند و همرنگ جماعت نشوند. این گروه همه تلاش‌شان را برای ترویج فرهنگ بر روی افراد می‌کنند تا به جامعه سالمی در فضای مجازی و حقیقی دست یابیم.

captcha