تجمیع به مسابقات بین‌المللی امسال اعتبار بخشید/ پاسخ رئیس مرکز قرآنی اوقاف به پخش موسیقی
کد خبر: 3594247
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
در «افق» مطرح شد؛

تجمیع به مسابقات بین‌المللی امسال اعتبار بخشید/ پاسخ رئیس مرکز قرآنی اوقاف به پخش موسیقی

گروه مسابقات: تجدید نظر در انتخاب متسابقان و ایجاد اتاق فکر برای فرهنگسازی معارف قرآنی از جمله مواردی بود که در برنامه رادیویی افق به آن پرداخته شد.

افق رادیو قرآن ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه زنده رادیویی افق امروز، 9 اردیبهشت‌ماه با اجرای محمدرضا پورمعین و با حضور و یا ارتباط تلفنی با حجج‌اسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمانن اوقاف و احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن به تشریح روند برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن پرداخت.
در ابتدا ابوالقاسمی با اشاره به آیه 30 سوره فرقان «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ پيامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند» اظهار کرد: این آیه از قرآن آیه‌ای است که هیچ وقت از قرآن حذف نمی‌شود و همیشه باقی است و و در واقع این آیه نشان دهنده آن است که پیامبر(ص) در روز قیامت از ما گله می‌کنند که چرا قرآن مهجور واقع شده است.
وی در ادامه برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن را امری مبارک دانست و افزود: ما هر چقدر هم برای ترویج قرآن و مفاهیم آن هزینه کنیم، کم است و هر فعالیت‌ قرآنی خود نشان‌دهنده و ثابت‌کننده اهداف خلقت است.
مدیر رادیو قرآن با بیان اینکه هر فعالیت قرآنی اهدافی را دنبال می‌کند، اظهار کرد: با وجود مقام معظم رهبری که در رأس برنامه های قرآنی هستند و خود ایشان نیز فرد قرآنی محسوب می‌شوند، می‌توانیم در راستای ترویج اهداف قرآنی گام‌های بلندی را برداریم.
ابوالقاسمی افزود: بنده سال‌هاست که در محافل و مجالس قرآنی حضور می‌یابم و اینکه تقریبا از سال 67 در معیت اساتید قرآنی در تمامی برنامه‌های قرآنی حضور داشتم و اینکه در حال حاضر نیز 14 یا 15 سال است که در کسوت داوری در مسابقات مختلف داخلی و خارجی رقابت‌ها را قضاوت می‌کنم.
مدیر رادیو قرآن با اشاره به تجمیع 5 مسابقه بین‌المللی اظهار کرد: به نظر بنده اگر بخواهیم کاری را به جای اینکه یک بار انجام دهیم در جندین مرتبه اجراییش کنیم از اعتبار آن کاسته می‌شود و تجمیع مسابقات امسال امری عاقلانه بود چون توانست هم در هزینه ها صرفه جویی شود، هم اینکه داوران بهتر میتوانند قضاوت کنند.
وی در ادامه در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه در حین برپایی مسابقات امسال در زمانیکه نماینده ایران در بخش قرائت چه نکاتی را به وی متذکر شدید، بیان کرد: با توجه به تجربیاتی که بنده طی این سال‌ها در مسابقات مختلف قرآنی داشتم زمانی که حس کردم نماینده ایران در زمان تلاوتش به میکروفون خیلی نزدیک است و صدایش بد پخش می‌شود به وی گفتم کمی از میکروفون فاصله بگیر که تلاوت خوبی را ارائه کنید و بعد از آن بود که مشکل مرتفع شد و وی تلاوتش را به خوبی به پایان رساند.
در ادامه این برنامه رادیویی حجت‌الاسلام حسینی، مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف پشت خط تلفن قرار گرفت و با اشاره به برپایی خوب این دوره از مسابقات اظهار کرد: خداوند را شاکریم که امسال هم افزایی و همکاری خوبی میان تمامی نهادها و سازمان‌های مختلف برقرار بود و همین امر موجب شد تا مسابقات به خوبی برگزار شود.
وی در ادامه با بیان اینکه برپایی چنین مسابقاتی افتخار بزرگی برای کشور ایران محسوب می‌شود، گفت: البته نباید این را هم فراموش کنیم که در هر کاری نقاط ضعفی نیز وجود دارد که در این دوره از مسابقات نیز نقاط ضعفی وجود داشت که امیدواریم با برنامه ریزی که صورت می‌گیرد سال آینده شاهد همین مقدار مشکلات هم نباشیم.
جشنواره قرآنی نامی دیگر برای مسابقات قرآن
حسینی با اشاره به اینکه برای این دوره از مسابقات می‌توان واژه جشنواره قرآنی را بگذاریم، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های مختلف قرآنی و برنامه‌های محتوایی متنوع که در حاشیه این دوره از مسابقات برگزار شد همگی توانست ظرفیت‌های مختلف قرآنی را آزاد کند.
مدیر امور قرآن اوقاف در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از پایان سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن با برپایی جلسات مختلف شروع به برنامه‌ریزی برای مسابقات سال آینده کردیم و با تجربیاتی که امسال کسب کردیم سعیمان بر آن است که مسابقات سال آینده به خوبی برگزار شود.
وی با اشاره به عملکرد صدا و سیما در این دوره از مسابقات اظهار کرد: بنده به شخصه از عملکرد صدا و سیما به ویژه رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما اعلام رضایت می‌کنم و قابل ذکر است که با توجه به این میزان رضایت هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه باقی است.
حسینی افزود: اگر ما بتوانیم با بخش‌های مختلف صداو سیما جلساتی مبنی بر پخش برنامه‌های قرآنی داشته باشیم و در نظر بگیریم که چه زمانی از شبانه روز برنامه های تلویزیونی و رادیویی مخاطبان بیشتری دارد و همان زمان به پخش برنامه‌های قرآنی بپردازیم، توانسته‌ایم در این راه خوب عمل کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا صدا و سیما بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای بخش‌های مختلف مسابقات را پخش می‌کرد، بیان کرد: این انتقاد کاملا وارد است و ما قبول داریم که در برخی از این موارد غفلت کرده و نظارتی نبوده ولی امیدواریم که این مشکلات برای برپایی مسابقات سال آینده مرتفع شود.
مدیر امور قرآنی اوقاف با اشاره به اینکه برخی اظهار داشتند که چرا برخی برنامه‌ها و بخش ‌های جانبی مسابقات(پخش کلیپ و نماهنگ) از شبکه قرآن پخش نمی‌شد، اظهار کرد: ما با هماهنگی که با مدیران شبکه قرآن داشتیم قرار بود تمامی بخش‌ها به صورت زنده پخش شود و به نظر می‌رسد در مواقعی که این موضوع رعایت نمی‌شد به علت نداشتن آنتن بود و مشکلات اینچنینی پیش می‌آمد.
حسینی همچنین در ادامه با اشاره به حضور خواننده پاپ ایرانی که خود نیز شخصی انقلابی است، در روزهای برپایی مسابقات بیان کرد: ما تمام سعیمان را کردیم که حتما برپایی این دوره از مسابقات با اصول و چارچوب قرآنی پیش رود ولی باید این را هم در نظر بگیریم که برای جذب مخاطب عام بهتر است برنامه‌های اینچنینی را در خلال برپایی مسابقات داشته باشیم.
وی به پخش مفاهیم قرآنی ـ دینی در قالب تیز‌رهای مختلف در سطح شهر اشاره و اظهار کرد: ما تلاش داشتیم که سال گذشته نیز این اتفاق نیز رخ دهد ولی میسر نشد و اینکه امسال با جلسه ‌ای که با سازمان زیباسازی شهرداری داشتیم قرار بر این شد تا در تمامی سطح شهر مفاهیم قرآنی در قالب 500 سازه تبلیغاتی نمایان شود که ظاهرا در این مورد نیز موفق عمل کرده‌ایم.
حسینی در ادامه با بیان اینکه برخی اعتراض دارند که بر چه اساس و معیاری متسابقان دیگر کشور‌ها را برای مسابقات خود انتخاب می‌کنیم، افزود: ما همیشه سعیمان بر این بوده است که بر اساس معیارهایی که برای خود تعریف کرده ایم متسابقان را انتخاب کنیم و باید این موضوع را در نظر بگیریم که زمانیکه به طور مثال کشور مالزی از نماینده ما دعوت می‌کند برای حضور در مسابقاتش اگر بخواهد خود دوباره آزمونی از وی بگیرد این باعث رنجش ما می‌شود و در کل باعث اختلال در روابط کشورها می‌شود.
وی همچنین اظهار کرد: سعی داریم تا در سالهای آینده کسانی را برای مسابقات قرآنی ایران انتخاب کنیم که از طراز فنی بالاتری برخوردار باشند.
برپایی مسابقات قرآن عملی قابل تحسین برای ایران است
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ارتباط تلفنی با اشاره به سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن اظهار کرد: برپایی مسابقات قرآن عملی قابل تحسین برای ایران است و این اقدام مبارکی که امسال صورت گرفت و 5 مسابقه بین المللی را یک جا برگزار کردیم به نوبه خود ستودنی است و با توجه به اینکه ایران همیشه به عنوان کشوری که انتصاب تشیع به قرآن را برای همگان تجسم می‌کند برپایی این این چنین مسابقات خود جایگاه مهمی دارد.
محمدی در ادامه با اشاره به اینکه دغدغه مقام معظم رهبری همیشه این بود که مفاهیم معرفتی قرآن را عملیاتی کنیم، بیان کرد: ما هم باید با راه‌اندازی اتاق فکر برای فرهنگسازی معارف قرآنی به این گفته مقام معظم رهبری عمل کنیم.
captcha