از تحرکات انتخاباتی رسانه‌های قرآنی تا اعلام جزئیاتی از نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3596226
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته/

از تحرکات انتخاباتی رسانه‌های قرآنی تا اعلام جزئیاتی از نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت های قرآنی: اعلام جزئیاتی از نمایشگاه بین المللی قرآن و برگزاری سیزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن از جمله مهم ترین رویدادهای قرآن هفته گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در هفته که پشت سر گذاشته شد، شاهد فعالیت های قرآنی متعددی در سراسر کشور بودیم که از جمله مهم ترین آنها می توان به برگزاری سیزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با موضوع ترتیل، اعلام برخی جزئیات از نمایشگاه بین المللی قرآن و نیز آغاز تحرکات انتخاباتی رسانه های قرآنی اشاره کرد.
تدارکات رادیو قرآن برای انتخابات
در اوایل هفته ای که سپری شد نشست هم‌اندیشی «حضور حداکثری جامعه قرآنی در روند برگزاری انتخابات و برنامه های ویژه رادیو قرآن برای این ایام» در سالن اجتماعات رادیو قرآن برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین ذکاوت، مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن در این نشست در مورد برنامه‌های رادیو در ایام انتخابات بیان کرد: در روز انتخابات طولانی‌ترین محفل انس با قرآن را از ساعت ۸ تا ۲۰ خواهیم داشت که در آن قاریان برجسته و گروه‌های تواشیح حضور خواهند یافت و تلاوت اذان‌گاهی ظهر و مغرب نیز به صورت زنده پخش خواهد شد. همچنین با دارالقرآن‌های اماکن مقدسه نیز ارتباط خواهیم داشت. علاوه بر این، گزارشگران رادیو ‌نیز در سطح شهر حضور دارند و از حضور جامعه قرآنی در سطح شهر گزارش می‌دهند.
کارویژه ایکنا برای انتخابات
همچنین خبرگزاری قرآن نیز همپای با دیگر رسانه‌های کشور  که تلاش دارند تا از حصنه انتخابات دور نشوند، دست به راه اندازی صفحه ویژه انتخابات زد تا از این طریق جامعه قرآنی نیز حضور پررنگی در تعیین سرنوشت جامعه داشته باشد و از طریق این صفحه مطالبات قرآنی خود از رئیس جمهور آینده را مطرح نمایند. در این صفحه سوالِ «شما به عنوان مخاطب ایکنا و از اعضای جامعه قرآنی چه انتظاراتی از رئیس دولت دوازدهم دارید»؟ مطرح شده که مخاطبان می توانند از طریق ارتباط با ادمین کانال رسمی خبرگزاری ایکنا iqnanews@ به نشانی iqnanews_admin@  مطرح نمایند.
جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور برگزار می شود
در اوایل این هفته بود که ابوالحسن ترابی، مدیر کل فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه پیام نور،‌ از برگزاری بیست و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت این دانشگاه در سال ۹۶ خبر داد و گفت: فراخوان این جشنواره اعلام شده و ثبت نام برای حضور در آن نیز آغاز شده است. برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور به علت اختصاص نیافتن بودجه در ابهام قرار داشت، که نهایتاً پیگری های ایکنا منجر به اختصاص بودجه لازم و برنامه ریزی برای برگزاری این جشنواره در سال 96 شد.
بازدید نماینده مجلس از ایکنا
صبح یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه، زهرا سعیدی، نماینده مردم شهرستان مبارکه و عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون قرآن، عترت و نماز در مجلس شورای اسلامی با حضور در محل سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا از تحریریه این خبرگزاری و بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کرد.
دوبرابر شدن بودجه معاونت قرآنی ارشاد
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های مکرری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت شخص وزیر از این پیگیری‌ها در سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات قرانی این معاونت دو برابر شده است، گفت: سال ۹۵ اعتبارات این معاونت ۱۶ میلیارد تومان بوده است که با حمایت‌ها و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، میزان این اعتبار در سال ۹۶ به حدود ۳۲ میلیارد تومان رسید تا به این ترتیب شاهد رشد ۱۰۰ درصدی بودجه باشیم و این مبلغ در لایحه بودجه نیز آمده است.
جزئیاتی از نمایشگاه بیست و پنجم قرآن
همچنین خبر دیگری که از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در این هفته منتشر شد، اعلام جزئیاتی از نمایشگاه بین المللی قرآن بود. عباس نظری راد، مدیرکل ارتباطات معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به اینکه نمایشگاه بیست و پنجم قرآن از ابتدای ماه مبارک رمضان تا قبل از شب های پر فضیلت قدر دایر خواهد بود، گفت: نمایشگاه امسال 18 روزه است و ساعت بازدید نیز از 18 تا 24 خواهد بود. امسال تلاش خواهیم کرد تا دو دوره تجلیل از خادمان قرآن با حضور رئیس جمهور برگزار شود. همچنین یکی دیگر از برنامه‌های ویژه این نمایشگاه، تجلیل از سه مفسر برجسته قرآن خواهد بود.
اعلام جزئیات سیزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن
روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه نشست خبری سیزدهمین همایش تخصصی شورای عالی قرآن با موضوع ترتیل برتر برگزار شد. سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن در این نشست، تصریح کرد: آنچه که هدف نشست تخصصی سیزدهم است آن است که بتوانیم مدرسه و روشی در ترتیل خوانی داشته باشیم که ویژه خودمان باشد و ضمن بهره‌برداری از نغمه‌های متناسب برای مردم از استحکام لحنی، تجویدی و دیگر مبانی قرائت هم برخوردار باشند. لذا محورهای ارائه مقاله به این نشست نیز با توجه به این ضرورت و هدف مشخص شده است.
تجلیل از معلمان برتر دارالقرآن خانه کارگر
روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه نیز به مناسبت فرارسیدن روز معلم و سالروز شهادت استاد مطهری، ۱۵۰ نفر از معلمان و اساتید دارالقرآن خانه کارگر با حضور مدیران این دارالقرآن مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.
راه اندازی تشکیلات قرآنی در وزارت نفت
همچنین در روز دوازدهم اردیبهشت ماه و از سوی وزارت نفت اعلام شد که کمیته ای با عنوان «کمیته راهبری فعالیت های قرآنی در وزارت نفت» تشکیل شده است. این خبر را علی اکبر حسنی، رئیس مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی آموزش مرکزی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد و در تکمیل آن گفت: برحسب دستور وزیر نفت در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی کارکنان این شرکت و خانواده آنها با آموزه‌های قرآنی جلساتی را برگزار و تمامی موارد تبیین مأموریت شده است.
برگزاری نشست تخصصی شورای عالی قرآن
سیزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با موضوع ترتیل روز چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه آغاز شد و به مدت سه روز ادامه یافت. نسرین آبروانی معاون صدای رسانه ملی، در بخشی از صحبت های خود در این نشست بیان کرد: در سال ۹۵ تعداد ۱۵ شبکه رادیویی ۱۱۱۳۰ عنوان برنامه در موضوع قرآن تولید و پخش کرده اند که باید به این موارد برنامه های سیما و‌ مراکز استان ها را هم اضافه نمود.
اعلام میزان پخش ترتیل از سیمای ملی
همچنین علی اکبر حشمتی، معاون نظارت شورای عالی قرآن در این نشست گفت: امسال و سال قبل ۷۵ هزار دقیقه پخش ترتیل تصویری داشته‌‌ایم. از سال ۹۰ کار ما نیز شروع شد چنانچه تا سال ۹۰ فقط می‌توانستیم به شبکه‌های سراسری اشراف داشته باشیم اما از سال ۹۰ با دستور رئیس وقت صداوسیما کل مراکز استان‌ها هم از طریق سیستم شاهد شورای عالی قرآن در واقع فعال شد و از آن به بعد لزوم تجلیل از این مراکز در دستور کار قرار گرفت.
حشمتی تصریح کرد: سال ۹۱ ، ۲۲ مرکز و ۳ شبکه سراسری با ۴۰۸ مرتل سال ۹۲، ۲۲ مرکز ۲ مرکز ۴۹۷ مرتل، سال ۹۳، ۳۱ مرکز دو شبکه، ۵۰۸ مرتل و در سال‌های ۹۴ و ۹۵، ۳۱ مرکز استانی، ۳ شبکه و ۵۲۱ مرتل به این طرح اضافه شدند.
تجلیل از شبکه های برتر با موضوع ترتیل خوانی
در سیزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن با موضوع ترتیل از شبکه های برتر که در ترتیل خوانی طی سال های ۹۴ و ۹۵ رتبه های عالی را کسب کرده بودند تجلیل به عمل آمد. شبکه هایی که به صورت مشترک در دو سال اخیر حائز رتبه عالی و ممتاز شده بودند عبارت از جزء خوانی کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، خراسان، قزوین، آذربایجان شرقی، قم، آذربایجان غربی، اصفهان و چهارمحال و‌ بختیاری هستند. همچنین در سال ۹۴ شبکه های یزد، گلستان، همدان، مرکزی و سیستان و بلوچستان و در سال ۹۵ نیز شبکه های خراسان رضوی، لرستان، زنجان و‌ گیلان تجلیل شدند.
آموزش قرآن مبتنی بر سه رویکرد
نشست اساتید قرآن مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با خادم‌القرآن عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس عصر روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه در محل تالار اندیشه جوان صحن مصلای آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد. معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: اگر بخواهیم جامعه به تربیت قرآنی برسد، باید طرح‌های آموزشی ما مبتنی بر سه رویکرد روخوانی، روان‌خوانی و مفاهیم کاربردی باشد.
captcha