نظرات جامع و موثر شورای نگهبان بر انتخابات
کد خبر: 3596856
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

نظرات جامع و موثر شورای نگهبان بر انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان، نظارت این شورا بر انتخابات را جامع و موثر دانست و گفت: تاکنون به جز موارد جزئی، تخلفات مهمی در بحث تبلیغات انتخابات گزارش نشده است.

به گزارش ایرنا خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) ایرنا نوشت: عباسعلی کدخدایی با بیان اینکه در قانون انتخابات ضعف ها و محدودیت هایی وجود دارد که تعریف نشدن تبلیغات انتخاباتی از جمله این ضعف هاست، افزود: قانون نسبت به تبلیغات انتخاباتی ساکت است.
وی ادامه داد: برخی از تخلفات در انتخابات به قوه قضائیه بازمی گردد و این قوه برای رسیدگی به این تخلفات، ستادی را تشکیل داده است.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: برخی از تخلفات انتخاباتی نیز مربوط به شورای نگهبان است و این شورا می تواند اگر تبلیغات غیرواقعی، گسترده و تأثیرگذار بر نتیجه انتخابات را بررسی کند.
کدخدایی اضافه کرد: شورای نگهبان با هیات کارشناسی بر فضای مجازی نظارت دارد و اگر تبلیغات در این فضا در انتخابات تاثیرگذار باشد، شورای نگهبان به آن وارد می شود.
وی گفت: گزارش این تخلفات نیز به وزارت کشور، قوه قضائیه و شورای نگهبان برای بررسی نهایی ارسال شده است.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه ابزار قانونی برای مشخص شدن هزینه های تبلیغات انتخابات وجود ندارد، اظهار کرد: اگر تبلیغاتی خارج از عرف انجام شود، با آن برخورد می کنیم اما ارزیابی این تخلفات بسیار سخت است و باید روش های پیشگیرانه درباره آن داشته باشیم.
کدخدایی مراحل اجرایی و نظارت بر انتخابات آینده را خوب توصیف کرد و ادامه داد: برای صیانت از آرای مردم وظیفه قانونی داریم و قانون، معیار شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات است.
وی با بیان اینکه وظایف هیات های نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی با انتخابات ریاست جمهوری متفاوت است، گفت: در انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی، هیات های نظارت وظیفه نظارت بر عملکرد هیات های اجرایی را در بررسی صلاحیت ها دارند اما در انتخابات ریاست جمهوری بررسی صلاحیت‌ها در خود شورای نگهبان و اعضای این شوراست.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان بر همه مراحل انتخابات از جمله چاپ تعرفه ها و توزیع صندوق ها نظارت دارند و همه مراحل اجرایی این انتخابات همراه با نظارت است. شورای نگهبان بر اساس قانون بر تمام مراحل انتخابات نظارت جامع و مؤثر دارد.
کدخدایی ادامه داد: با توجه به فرصت شکایت داوطلبان، انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی از نتیجه بررسی صلاحیت خود تاکنون پنج داوطلب به شورای نگهبان شکایت کرده اند که نتایج بررسی این شکایت ها تا روز دوشنبه به وزارت کشور و فرمانداری ها اعلام می شود.
وی اضافه کرد: نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر اساس قانون بر عهده مجلس شورای اسلامی است اما بررسی و نظارت بر این انتخابات تاکنون مکانیزم ثابتی نداشته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: اگر سازمان مستقل و دائمی برای نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود داشته باشد، نظارت بر این انتخابات موثرتر و دقیق تر خواهد بود.
captcha