بازآفرینی محور زندیه شیراز/ بهره‌برداری طی 30 ماه
کد خبر: 3597897
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

بازآفرینی محور زندیه شیراز/ بهره‌برداری طی 30 ماه

گروه اجتماعی:‌ عضو هیئت مدیره شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از اجرای طرح بازآفرینی محور زندیه شیراز طی 30 ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، هوشنگ عشایری، عضو هیئت مدیره شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران امروز، 19 اردیبهشت‌ماه در حاشیه بازدید از پروژه‌های هدف بازآفرینی شهری در شیراز، با بیان اینكه طبق برنامه ششم توسعه، باید سالانه برای 270 محله در كشور برنامه بازآفرینی شهری ارائه شود، از اجرای طرح بازآفرینی محور زندیه شیراز طی 30 ماه آینده خبر داد.

وی گفت: 21 دستگاه عضو ستاد بازآفرینی کشور باید برنامه بازآفرینی شهری برای محله‌های كشور تدوین و براساس آن پروژه تعریف كنند.

عشایری، رویکرد شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در دولت تدبیر و امید را جایگزینی محله محوری به جای پروژه محوری عنوان و اضافه كرد: در گذشته فعالیت‌هایی که انجام می‌دادیم تمرکز بر پروژه بود و به همین دلیل بازخورد مطلوبی را شاهد نبودیم و تاثیر چندانی بر کیفیت زندگی مردم محله احساس نمی‌شد .

عضو هیئت مدیره شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با تأكید براینكه محله‌محور بودن پروژه‌ها، ارتقاء كیفیت زندگی مردم در هر محله را به‌دنبال دارد، گفت: امسال و در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه، به 234 محله در کشور همراه با 21 دستگاه عضو ستاد بازآفرینی شهری ورود کرده‌ایم.

وی گفت: یک میلیون و 200 هزار مترمربع ساختمان آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی و چند منظوره و 2 میلیون و 500 هزار مترمربع فضای عمومی شهری برای امسال در دستور كار قرار دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: سهم شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و شهرداری‌ها در اعتبارات این پروژه‌ها هر یك 800 میلیارد تومان و آورده 19 دستگاه دیگر عضو ستاد بازآفرینی شهری نیز جمعا 800 میلیارد تومان تعیین شده است.

عشایری ابراز امیدواری كرد که با فعالیت‌های بسیار جدی شروع و اعتبارات پیش بینی شده، شاهد انجام اقدامات چشمگیری در محلات هدف و در نهایت ارتقاء كمی و كیفی زندگی مردم در محله‌های مختلف باشیم.

وی اعتبار استان فارس را به لحاظ حساسیت‌ها و گستردگی استان در زمینه محله های تاریخی و جایگاه این استان به لحاظ گردشگری را مناسب دانست و گفت: 262 میلیارد ریال اعتبار برای سال 96 از منابع بودجه عمومی دولت و 140 میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت عمران و بهسازی به فارس اختصاص داده شده است.

عشایری با بیان اینكه سهم استان فارس از محل اعتبارات شرکت عمران و بهسازی و منابع دولتی جمعا 400 میلیارد ریال است، گفت: این رقم برای انجام فعالیت‌های ساختمانی و فضای عمومی شهری و تهیه طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

عضو شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: پروژه زندیه در شیراز، یكی از موارد مورد نظر است كه به‌دلیل حساسیت این محله، برای طراحی آن به استفاده از یك مشاور اكتفا نكرده‌ایم.

وی گفت: یک مسابقه بین‌المللی برای طراحی این پروژه برگزار شد كه طی آن ابتدا 64 مشاور بعد از فراخوان اعلام آمادگی کردند که صلاحیت 16 مشاور تایید شد و در نهایت 12 مشاور طرح‌های خود را ارائه كردند.

عضو هیئت مدیره عمران و بهسازی شهری ایران ابراز امیدواری كرد كه این مکان تاریخی و گردشگری (زندیه شیراز) طی مدت 2.5 سال آینده به قابلیت اصلی خود که بازگردانده شده و باز آفرینی شود.

عشایری گفت: چهار آیتم مد نظر در طراحی محله زندیه شیراز، احیاء دروازه اصفهان به‌عنوان یكی از دروازه‌های اصلی شهر در گذشته، مجموعه بازار وکیل به عنوان بدنه اجتماعی طرح و مرکز داد و ستد و کسب و کار، احیاء محله درب شازده از محله‌های اصلی منطقه و چهارم احیاء مجموعه ارگ کریم خان و دیوانخانه و میدان توپخانه و باغ نظر که در قدیم در این منطقه وجود داشت، است.

captcha