صبر لازمه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است
کد خبر: 3599441
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
آیت‌الله هادوی تهرانی عنوان کرد:

صبر لازمه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه صبر از لوازم موفقیت در امور مادی و معنوی است تاکید کرد: کسانی که صبر داشته‌اند در دنیا مانند بوعلی سینا موفق به کسب درجات بالای علمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز 24 اردیبهشت ماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه انبیاء با اشاره به داستان یاجوج و ماجوج در این سوره که در سوره کهف نیز بیان شده است گفت: وقتی ذوالقرنین به سرزمینی رسید که یاجوج و ماجوج در آن بود؛ گروهی که زبان آنان را نمی‌فهمید از فساد یاجوج و ماجوج به او پناه  بردند و در نهایت ذوالقرنین برای آنان سدی ساخت تا از دشمنی آنان در امان بمانند که برخی آن را اشاره به دیوار چین بیان کرده‌اند.
وی با بیان اینکه در مورد ذوالقرنین برخی اسکندرمقدونی و برخی کوروش را مصداق آن دانسته‌اند افزود: یاجوج و ماجوج قبائل وحشی بودند که ظاهرا گفته شده از قبائل مغولی بودند و  به مردم این سرزمین حمله می‌کردند .  
هادوی تهرانی ادامه داد: گفته‌اند که داستان یاجوج و ماجوج از علامات آخرالزمان است که سد مربوطه شکسته می‌شود و بعد از آن قیامت نزدیک خواهد بود.
این استاد تفسیر حوزه در مورد چیستی این دو قوم عنوان کرد: در طول تاریخ تطبیقاتی مانند حمله مغولان و ... بیان شده است که پیشنهاد می‌دهم تحقیقاتی از سوی طلاب در مورد آن صورت بگیرد.
وی با اشاره به آیه 97 این سوره گفت: وقتی قیامت به عنوان وعده الهی تحقق یافت عده‌ای آن وقت متوجه می‌شوند و می‌گویند ای وای ما از ظالمان بودیم.
هادوی تهرانی با بیان اینکه ایمان به معاد تاثیر مستقیم بر رفتار ما نیز دارد عنوان کرد: در آن روز هرقدر هم کسی بهانه بتراشد خودش می داند  که چه دستاوردی برای آخرت خود به همراه داشته است.
وی با اشاره به انتخابات با بیان اینکه امیدواریم نمونه شاخصی از اخلاق اسلامی در اجرا و رعایت حقوق مردم در انتخابات را به نمایش بگذاریم گفت: این سؤال مطرح است که آیا ما در برپایی مبارزات انتخاباتی موفق بوده‌ایم و توانسته‌ایم نمونه خوبی را به دنیا نشان بدهیم زیرا ما مدعی هستیم و به حق هم مدعی هستیم که اسلام برای همه زندگی بشر، برنامه دارد.
هادوی تهرانی همچنین در تفسیر سوره مومنون گفت: براساس آیات این سوره نتیجه تمسخر و تهمت‌ به مومنان این بود که خداوند یاد و ذکر  خود را از آنان گرفت اما در نهایت این مومنان بودند که به علت صبر در خیرات و نیکی به نتیجه رسیدند.
وی با اشاره به اهمیت صبر افزود: برخی طلاب به علت مشکلات مالی، برخی به علت مشکلات خانوادگی و یا زود خسته شدن از فهم مطالب، درس را رها می‌کنند در حالی که کسی مانند بوعلی که نابغه هم بود 40 بار مابعدالطبیعه را خواند تا فهمید ولی ما معمولا این صبرها را نداریم.
هادوی تهرانی با تاکید بر اینکه وقتی در امور مادی، صبر برای رسیدن به نتیجه اینقدر مهم است افزود: بدون تردید برای رسیدن به فوز آخرت به مراتب باید صبر بیشتر از این داشته باشیم.
captcha