تلاش برای ورود بانوان و داوران روشندل به مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان
کد خبر: 3602617
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
یادداشت وارده/

تلاش برای ورود بانوان و داوران روشندل به مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان

گروه مسابقات: مشاور فنی و اجرایی شورای سیاستگذاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم روشندلان طی یادداشتی با اشاره به اینکه باید در مسابقات بین‌المللی قرآن برای ورود بانوان به مسابقات نیز تصمیم‌گیری شود، گفت: همچنین باید داوران روشندل در این مسابقات حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ مشاور فنی و اجرایی شورای سیاستگذاری دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم روشندلان، یادداشتی در مورد این مسابقات در اختیار ایکنا قرار داده و در آن مواردی را برای ارتقاء این مسابقات مطرح کرده که در ادامه آمده است.
«مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نابینایان جهان اسلام یک کار بسیار ضروری، مفید و لازم بوده است و می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و افراد نابینا را در راه رسیدن به اهداف و موفقیت‌های قرآنی بیشتر کمک کند. 
با توجه به اینکه امسال هم مانند سال گذشته دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نابینایان به صورت مشترک با مسابقات بین‌المللی قرآن کریم دانش آموزان و بزرگسالان برگزار شد، پیشنهاداتی برای سال‌های آینده این مسابقات مطرح می شود.  
نخستین مورد در این مسابقات،‌ بحث طولانی بودن زمان آن است، این استاندارد نیست که روزانه گروه 50 نفره نابینایان و همراهان آنها را به محل برگزاری مسابقات اعزام شود، در صورتی که تنها یک یا دو نفر از شرکت کنندگان اجرای تلاوت داشتند. 
تمامی شرکت کنندگان‌ بخش نابینایان حدود 30 نفر بودند که می‌توانستیم با دو روز برگزاری رقابت‌ها به کار خود پایان دهد و دیگر نیاز به حضور پنج یا شش روزه آنها در ایران نباشد. امسال حدود 11 تا 12 روز شرکت کنندگان بخش نابینایان که شرایط دشواری نیز دارند، در کشورمان حضور داشتند. خود شرکت کنندگان نیز به این حضور طولانی اعتراض داشتند؛ چرا که برای آنها نیز خسته کننده شده بود.
لذا با برنامه‌ریزی دقیق‌تر می‌توان هر یک از مسابقات فوق را به صورت جداگانه و در یک زمان‌بندی یک هفته‌ای که مد نظر ستادهای هماهنگی مسابقات قرآنی کشور هم باشد به صورت المپیک یا المپیاد قرآنی انجام داد.   
البته برگزاری این مسابقات به صورت تجمیع کار بسیار بزرگی بود که امسال به وسیله سازمان اوقاف و امور خیریه کلید زده شد و چون سال‌ اول بود قاعدتاً همراه با مشکلاتی نیز بود و این کاملاً طبیعی است،‌ ان شاء‌الله با هماهنگی دستگاه‌های برگزار کننده (سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی کشور و حوزه علمیه قم) مشکلات برای ادوار آینده به حداقل برسد. 
یکی از گام‌های رو به جلوی سازمان بهزیستی در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان، ‌اضافه شدن رشته قرائت تحقیق به مسابقات بود. در این دوره و در این بخش شاهد حضور بیش از 10 شرکت کننده از 10 کشور بودیم که از سطح و قرائت قابل قبولی برخوردار بودند. البته سطح مسابقات حفظ بسیار بالا بود و شش نفر فینالیست این مسابقات در بخش حسن حفظ تقریبا نمره کامل را کسب کردند.
به اعتقاد نگارنده و با توجه به بررسی‌های به عمل آمده در داخل و خارج کشور به خصوص با شرکت کنندگان خارجی این دوره از مسابقات، می‌توانیم برای سال‌های آینده رشته حفظ کل قرآن ویژه بانوان را به مسابقات ویژه نابینایان اضافه کنیم. 
همانگونه که مطلع هستید همه ساله در جشنواره‌های قرآنی نابینایان سراسر کشور، شاهد رقابت بسیار خوبی در رشته حفظ کل قرآن بانوان نابینا هستیم و همین امسال در بخش بین‌المللی دانش آموزان یک نفر نابینای دختر حائز رتبه برتر شدند. به اعتقاد من جای این عزیزان در مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان خالی است. 
یکی دیگر از کارهای بسیار خوب امسال که در دوره گذشته انجام نشد، برگزاری فینال برای رشته حفظ کل قرآن بود. هر چند نماینده جمهوری اسلامی ایران در دوره اول مقام نخست و در فینال رتبه دوم را به دست آورد، در کل، شرکت کنندگان از این موضوع بسیار خرسند بودند. در رشته قرائت بنا به اصلاحیه هیئت محترم داوران فینال برگزار نشد که به نظر می‌رسید با توجه به فاصله نمرات کسب شده توسط شرکت کنندگان نیازی به فینال مسابقات نبود.  
بنده همچنان در بخش داوری گله‌مندی دارم که به دوستان عزیز در کمیته فنی مسابقات هم عرض کردم عدم حضور اساتید روشندل در هیئت محترم داوران یک نقص است که باید در ادوار آینده نسبت به آن تصمیم‌گیری شود. اگر هم تأکید بر حضور داوران به صورت مشترک است در ترکیب هیئت 10 نفره داوری باید حداقل پنج داور روشندل حضور داشته باشد و از این طریق روشندلان را برای داوری مسابقات قرآن نیز آموزش می‌د‌هیم و اگر این اقدام را انجام دهیم به روشندلان جامعه روحیه‌ای می‌د‌هیم تا بدانند در تمامی زمینه‌ها همانند دیگران می‌توانند فعالیت داشته باشند. 
البته همچنان اعتقاد نگارنده بر این است که در صورت تفکیک مسابقات بهتر خواهد بود که هیئت داورانی مجزا مسابقات نابینایان را داوری نمایند. امسال اعضای هیئت داوران هم داوران ایرانی و هم خارجی از اساتید جوان و بسیار مجرب و از قاریان و حافظان بین‌المللی تشکیل شده بود که این از نکات مثبت بود. نکته‌ای که در مورد داوران وجود دارد این است که باید تلاش شود تا داوری این مسابقات از انحصار خارج شده و داوران جدید‌تری خصوصاً در بحث مدیریت هیئت داوران، وارد کار شوند.
یکی دیگر از نکات مورد بحث،‌ تشکیل کمیته قرآنی جهانی که سال‌ها پیش (اواخر دهه 70) در شورای عالی قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه بحث و تصویب شد،ه است تا همانند همه فدراسیون‌های جهانی ورزشی و غیره همه مسابقات قرآنی که در دنیا برگزار می‌گردد با هماهنگی آن کمیته انجام شود. تا حق قراء و حفاظ اعزامی ما هم به مسابقات بین‌المللی خارج از ایران پایمال نشود. 
در پایان ضمن تشکر از همکاران و مساعدت مسئولین سازمان اوقاف و امور خیریه به ویژه همکاران سابق خودم در مرکز امور قرآنی، پیشنهاد می‌شود از تجربیات پیشکسوتان اجرایی هر یک کمیته‌های دستگاه‌های برگزار کننده، استفاده شود تا برای دوره‌های آتی نقاط ضعف برطرف شود. 
ذبیح اله روحی 
مشاور فنی و اجرایی شورای سیاستگذاری دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم روشندلان جهان اسلام 
captcha