اعطای تسهيلات آموزشی به دارندگان گواهينامه‌های تخصصی حفظ، قرائت و آموزش قرآن
کد خبر: 3602760
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
قاسم آبادی عنوان کرد:

اعطای تسهيلات آموزشی به دارندگان گواهينامه‌های تخصصی حفظ، قرائت و آموزش قرآن

گروه دانشگاه: مسئول اجرایی دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن عنوان کرد: داوطلبان متقاضی تحصیل در مقاطع مختلف آموزشی که دارای گواهينامه‌های تخصصی درجه 1 یا 2 حفظ، قرائت و آموزش قرآن هستند، پس از شرکت در آزمون ورودی مقاطع بالاتر و اعلام اولیه نتایج آزمون، در صورت كسب 80 درصد امتياز آخرين نفر قبول شده در رشته مورد نظر، در آزمون پذيرفته می‌شوند.

علی قاسم‌آبادی، مسئول اجرایی دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پیرامون اجرایی شدن آیین‌نامه امکان تحصیل در مقاطع مختلف آموزش عالی با امتیاز خاص برای حافظان، قاریان و مدرسان قرآن، اظهار کرد: بر اساس دستورالعملی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 8/11/93 به مراکز مختلف از جمله بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه آزاد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است، دارندگان مدارک تخصصی درجه 1 و 2 حفظ، قرائت و آموزش که شامل مدرسان قرآن است، مصوب شد یک سری مزایا به دارندگان این مدارک که متقاضی تحصیل در مقاطع مختلف آموزشی هستند، تعلق گیرد.

وی ادامه داد: این افراد در واقع در فهرست افتخارات بنیاد ملی نخبگان قرار می‌گیرند و چنانچه دارندگان گواهی نامه‌های مذکور، دانش‌آموخته یکی از رشته‌های  قرآنی مجموعه الهیات و معارف اسلامی در یکی از مقاطع دانشگاهی باشند، می‌توانند بدون شرکت در آزمون و با اخذ پذیرش دانشگاه محل تقاضای خود، در یک مقطع بالاتر در همان رشته ادامه تحصیل دهند.

مسئول اجرایی دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن با بیان اینکه این دستورالعمل چندی پیش از سوی معاونت فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، گفت: پس از ابلاغ این آیین‌نامه، چنانچه دانشگاه از اجرای آن استنکاف کند، معاونت فنی و آماری سازمان سنجش یک معرفی‌نامه به متقاضی می‌دهد و او می‌تواند به دانشگاهی که مدنظر اوست مراجعه کند، به‌طور مثال کسی که کاردانی تربیت معلم قرآن خوانده، مدارک و مستندات خود را به سایر دانشگاه‌ها جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد و تشخیص اینکه این فرد جذب آن دانشگاه شود یا خیر بر عهده آن دانشگاه است، اما در مقطع دکتری متفاوت است و داوطلب دارای یکی از این مدارک پس از شرکت در آزمون ورودی مقاطع بالاتر و اعلام اولیه نتایج آزمون، با لحاظ کردن امتیاز مذکور هنگام قبولی، همچون سایر داوطلبان در مصاحبه دکتری شرکت می‌کند.

وی با اشاره به این موضوع که دانش‌آموختگان دیگر رشته‌ها غیر از علوم قرآنی که این گواهی‌ها را دارا هستند نیز از امتیاز قبولی در رشته محل‌های خود برخوردارند، تصریح کرد: دانش آموختگان دانشگاهی سایر رشته‌ها همچون مهندسی و ... که موفق به اخذ گواهی نامه‌های  مذکور شده‌اند، در صورت کسب حداقل 80 درصد امتیاز  نهایی آخرین فرد پذیرفته شده در رشته مورد تقاضا، پذیرفته خواهند شد، به‌طور مثال کسی که مهندسی معماری خوانده و می‌خواهد همین رشته را در مقطعی بالاتر و در دانشگاه تهران ادامه داد، با داشتن یکی از این گواهی‌ها، پس از شرکت در کنکور آن مقطع، اگر 80 درصد امتیاز آخرین نفر پذیرفته شده را کسب نماید، او نیز در این دانشگاه بدون نیاز به هیچ مصاحبه و آزمونی پذیرفته می‌شود.

قاسم آبادی افزود: این آیین‌نامه در سال 93 ابلاغ شده و پس از پیگیری‌های متعدد از  سال 94، اکنون به مرحله اجرا رسیده است. داوطلبان دارای این مدارک، جهت ادامه تحصیل در رشته محل مورد نظر در هر مقطعی، می‌توانند مدارک حفظ، قرائت و یا آموزش خود را تا شهریورماه جاری به معاونت فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور ارائه کنند و این معاونت نیز یک معرفی‌نامه به آنها خواهد داد.

وی ادامه داد: مدارک لازم که مورد تایید معاونت فنی و آماری سازمان سنجش خواهد بود، تنها از دبیرخانه شورای ارزیابی حافظان و دبیرخانه شورای ارزیابی قاریان و مدرسان پذیرفته می‌شود. این مدارک بایستی گواهی تخصصی درجه 1 یا 2 حفظ، قرائت و یا آموزش باشد.

مسئول اجرایی دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن با بیان اینکه این ارزیابی‌ها به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود، گفت: آزمون‌های ارزیابی قاریان، حافظان و مدرسان، سالی یک‌بار (یک دوره) برگزار می‌شود و متولی آن؛ سازمان دارالقرآن کریم و شورای عالی قرآن است که شورای عالی قرآن کار ارزیابی قاریان و مدرسان و سازمان دارالقرآن، ارزیابی حافظان را طی مراحل مختلف همچون مصاحبه، آزمون‌های نظری و عملی انجام می‌دهد.
captcha