تحقیر اثر موعظه را از بین می‌برد/ تاکید بر ایجاد درس فقه‌القرآن
کد خبر: 3607792
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴
آ‌یت‌الله العظمی سبحانی:

تحقیر اثر موعظه را از بین می‌برد/ تاکید بر ایجاد درس فقه‌القرآن

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعیان جهان با تاکید مجدد بر ایجاد درس فقه‌القرآن در حوزه به عنوان درس رسمی با اشاره به روایتی از امام حسن(ع) تاکید کرد: اگر بخواهیم موعظه در مخاطب اثر بگذارد باید موعظه با اخلاق خوب و دور از تحقیر همراه باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امشب 19 خرداد ماه در مراسم افطاری استادان حوزه علمیه که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد در سخنانی با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) گفت: مرحوم علامه مجلسی در کتاب مواعظ، حدیثی را از امام حسن(ع) آورده که از آن برداشت می‌شود اگر ما بخواهیم موعظه اثرگذار داشته باشیم باید به طرف مقابل شخصیت بدهیم.

وی با بیان اینکه تحقیر کردن سبب می‌شود تا موعظه ما کم اثر باشد گفت: همچنین بر اساس این روایت، اولین وظیفه والدین در قبال فرزند، فراهم کردن زمینه برای آموزش علم است؛ از پیامبر نقل شده که انتخاب نام نیک، تعلیم و تعلم و کتابت از وظایف پدر در برابر فرزند است.

آیت الله سبحانی افزود: 14 قرن قبل پیشوایان بزرگ ما این مسایل را به ما آموزش می‌دهند و کجا هستند کسانی که امروز می‌خواهند سند بنویسند و به دست ما بدهند.

وی راجع به صلح امام حسن اظهار کرد: اصحاب حضرت هم گاهی به ایشان اعتراض کردند اما امام حسین(ع) در برابر برادر، تسلیم است و آن را تثبیت کرده است؛ کسانی که بخواهند در مورد علل صلح بحث کنند سیاست داخلی و خارجی اسلام را باید مطالعه کنند که آیا شرایط اجازه جنگ می‌داد و یا صلح زیرا حضرت در داخل ارتش منسجمی نداشت و در بیرون نیز با خطر مسیحیان مواجه بودند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به انتشار سه جلد تفسیر مستقل که اخیرا از علامه و از نوشته‌های وی در تبریز چاپ شده است بیان کرد: محروم طباطبایی وقتی در تبریز بود این سه جلد را در رد تفاسیر انحرافی نوشت و تاریخ نگارش آن نیز از 1320 تا 1325 است و در قم نیز تفسیر المیزان را از سال 1330 تا زمان وفات نوشتند.

وی افزود: از زمان وفات رسول الله علمای اسلام دست به قلم شده و انواع تفاسیر را مانند فقه و عقاید و ... را نوشته‌اند و تاکنون نیز این تفسیرنویسی ادامه دارد ولی هنوز هم تفسیر قرآن نهایت‌ناپذیر است.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: قرآن فعل و کلام خداوند است و چون خدا بی نهایت است فعل او هم باید شبیه ذات او بی نهایت باشد؛ طبیعت یعنی عالم خلقت، فعل خداست و از زمان اول، بشر روی طبیعت کار کرده و هنوز هم جای کار وجود دارد و چون جهان مانند اقیانوس بیکرانه است لذا قرآن نیز بیکرانه است و ما هم تصور نکنیم در تفسیر به نهایت رسیده‌ایم.

وی افزود: علامه طباطبایی تفسیر و تعلیم قرآن را توسعه داد و امروز در قم و کشور جماعت زیادی از مفسران و محققان و متفکران و مولدان علم را شاهد هستیم و باید بیش از این نیز توسعه یابد.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: اگر بخواهیم انجیل و تورات صحیحی بنویسیم هم راهش مراجعه به قرآن کریم است؛ زیرا این کتاب بر تمامی کتب آسمانی مهیمن است و کتاب مهیمن باید نهایت‌ناپذیری داشته باشد ضمن اینکه قرآن تنها برای یک عصر معین نوشته نشده بلکه هدایت و رحمت برای عالمیان است.

وی در توصیه و پیشنهادی به شورای مدیریت حوزه افزود: من فکر می‌کنم شورای مدیریت حوزه در کنار درس تفسیر قرآن که وجود دارد و بسیار خوب است باید درس فقه‌القرآن را هم ایجاد کند و این عنوان به صورت رسمی تدریس شود تا آیات وضو، صوم و ... بررسی شود.

این مفسر قرآن بیان کرد: استادان فقه به قرآن توجه دارند ولی اگر درس جداگانه‌ای وجود داشته باشد کیفیت استدلال و استناد به قرآن، در مسایل فقهی نیز توسعه خواهد یافت.

captcha