پایانی بر 18 روز نمایشگاه و تجلیل از خادمان قرآن این بار با حضور رئیس‌جمهور
کد خبر: 3609952
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته/

پایانی بر 18 روز نمایشگاه و تجلیل از خادمان قرآن این بار با حضور رئیس‌جمهور

گروه فعالیت های قرآنی: در هفته ای که پشت سر گذاشته شد رویدادهای قرآنی متنوعی شکل گرفت که مهم ترین آنها تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس جمهور، اعلام اسامی اعضای کاروان نور اعزامی به سفر حج و پایان کار نمایشگاه قرآن بود.

قرآن کریم
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در هفته ای که پشت سر گذاشته شد شاهد رویدادهای قرآنی متنوعی بودیم، این هفته با همایش تجلیل از خادمان قرآن با حضور رئیس جمهور آغاز شد، با اعلام اسامی اعضای کاروان نور اعزامی به حج 96 ادامه یافت و با اختتامیه نمایشگاه قرآن و نیز حضور نمایندگان کشورمان در مسابقات بین المللی قرآنی به پایان رسید. در ادامه مروری بر رویدادهای این هفته داشته‌ایم.
تجلیل از 12 منهای یک خادم قرآن
در اولین روز هفته جاری شاهد برگزاری مراسم بیست و دومین آیین تکریم و تجلیل از خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مدیران فرهنگی و قرآنی و اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی کشورمان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی بودیم. در بخشی از این مراسم از 11 خادم برگزیده قرآن کریم تجلیل شد. تعداد خادمانی که باید در این روز تجلیل می شدند 12 نفر بود که «احمد ابوالقاسمی» قاری بین المللی کشور و مدیر رادیو قرآن به دلیل اینکه در مراسم حضور نیافته بود – بر اساس آنچه در آئین نامه همایش آمده است – از قرائت نام وی پرهیز شد. همچنین در بین خادمان تجلیل شده نام «علی منتظری» از اعضای جهاد دانشگاهی نیز به چشم می خورد.
تأکید بر تأثیر حضور قاریان در خارج از مرزها
حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور در این مراسم در سخنانی با اشاره به تأثیر حضور قراء ایرانی در مسابقات بین‌المللی گفت: وقتی توطئه‌هایی که علیه اسلام، شیعه و ایران طراحی می‌شود و اتهاماتی مطرح می‌کنند و می‌گویند قرآن و راه و مسیر اینها با دیگر مسلمانان متفاوت است، با حضور قراء در مسابقات بین‌المللی در عمل ما نشان می‌دهیم که راه و مسیر ما چیست. همچنین وزیر ارشاد نیز طی سخنانی به ارائه آماری از فعالیت های قرآنی در دولت یازدهم پرداخت.
بازدید مدیرکل روابط عمومی اوقاف از ایکنا
همچنین در این روز مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان با حضور در ایکنا ضمن بازدید از تحریریه این خبرگزاری با مدیرعامل این خبرگزاری دیدار و گفت‌وگو کرد. حمید صابرفرزام در بخشی از صحبت‌های خود در حیطه فعالیت‌های خبرگزاری قرآن، گفت: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه بوده‌ایم این است که بسیاری از مجموعه‌ها خصوصاً مجموعه‌های قرآنی انتظاری که از ما دارند در حد یک روابط عمومی است در صورتی که یک خبرگزاری تا زمانی که جریان شفاف اطلاعات وجود نداشته باشد، نمی‌‌تواند به رسالت خود به خوبی عمل کند.
پایان مسابقات قرآن سازمان بازنشستگی
آئین اختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآن سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در روز ولادت امام حسن مجتبی(ع) در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. مصطفی منتظرالمهدی، مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در این مراسم طی سخنانی با اشاره به حضور قریب به هزار و ۸۰۰ نفر در ۱۵ رشته قرآنی در چهارمین دوره مسابقات، اظهار کرد: این مسابقات را در اولین دوره‌اش با حضور حدود ۲۰۰ نفر آغاز کردیم که امروزه شاهد رشد هشت برابری جمعیت شرکت‌کنندگان آن هستیم. که طی این دوره چهارم نیز بخش ویژه با عنوان خانواده قرآنی نیز داشته‌ایم.
رونمایی از سه اثر قرآنی در نمایشگاه قرآن
روز 21 خردادماه نیز سه اثر قرآنی از سوی مرکز فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رونمایی شد. این سه اثر قرآنی شامل نرم افزارهای معجم موضوعی تفسیر تبیان و المیزان، حکمت اشراق و مجموعه آثار ملاصدرا بود که با حضور جمعی از مدیران وزارت ارشاد رونمایی شد.
اعضای کاروان نور معرفی شدند
یکی دیگر از مهم ترین خبرهای روز یکشنبه 21 خردادماه اعلام اسامی اعضای کاروان نور اعزامی به سرزمین وحی بود که براساس آن ۱۵ قاری و حافظ قرآن کریم و یک گروه تواشیح پنج نفره معرفی شدند. سرپرست این گروه محمدرضا دیانت از حفاظ مطرح کل قرآن کریم کشور است. بخشی از این افراد بر اساس ارزیابی که توسط کمیته اعزام شورای عالی قرآن صورت گرفت معرفی شدند.
سیاسی شدن مسابقات بین المللی قرآن کشور امارات
یکی از خبرهای حاشیه ای این هفته نیز سیاسی شدن مسابقات بین المللی قرآن کشور امارات بود که طی آن نماینده دو کشور قطر و سومالی در این مسابقات که اجراهای خود را نیز انجام داده بودند احراج شدند. علت این اخراج نیز قطع ارتباط دو کشور قطر و امارات و نیز حمایت کشور سومالی از قطر بوده است.
تسهیلات بانک سپه برای کارکنان قرآنی خود
محمد کاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه در مسابقات قرائت قرآن کریم و اذان کارکنان این بانک که روز ۲۱ خرداد ماه برگزار شد، با خبر خوش قرآنی مدیران و کارکنان بانک سپه را به انس بیشتر با قرآن دعوت کرد و گفت: در تمدید طرح سال گذشته، هر یک از کارکنان بانک سپه که حافظ ۱۰ جز قرآن کریم باشند سمت سازمانی آنها یک درجه ارتقا خواهد یافت. مسابقات قرائت قرآن و اذان در سه بخش، قرائت قرآن در بخش‌های ترتیل و تحقیق و اذان به همت حوزه مقاومت بسیج شهدای بانک سپه برگزار شد و از برترین‌های این مسابقات تقدیر به عمل آمد.
پایان کار «شمیم وحی»
آیین اختتامیه سومین نمایشگاه تجهیزات و ملزومات مورد نیاز مؤسسات قرآنی با عنوان «شمیم وحی» و همچنین نخستین جشنواره آثار و محصولات قرآنی ۲۲ خردادماه در بوستان گفتگو برگزار شد. طی این نمایشگاه حدود سه هزار مجموعه قرآنی اعم از خانه قرآن عترت و محلات، جلسات شاخص، مؤسسات قرآنی و ... مورد حمایت قرار گرفته و نیازمندی هایشان در حد بضاعت نمایشگاه تأمین شد.
افتتاح جشنواره «ذوی القربی» در نمایشگاه قرآن
آئین افتتاحیه جشنواره «ذوی القربی» از سلسله جشنواره های طرح ملی ملکوت با محوریت جلد نخست کتاب «ادب فنای مقربان» آیت الله العظمی جوادی آملی شام گاه دوشنبه، ۲۲ خردادماه از ساعت ۲۳ در محل سالن افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن واقع در مصلای تهران برگزار شد. این مراسم قرآنی و معنوی با حضور مسئولان نمایشگاه و نیز حجت الاسلام والمسلمین مرتضی واعظ جوادی آملی، رئیس بنیاد ملی اسراء و فرزند آیت الله العظمی جوادی برگزار شد.
مسابقات امارات
روز پنج شنبه 25 خردادماه نیز نتایج بیست و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کشور امارات اعلام شد.
اعزام نمایندگان ایران به مسابقات بین المللی
همچنین طی روزهای پایانی این هفته «ابوذر کرمی» و «محمدعلی اسلامی»، دو نفر از حافظان کل قرآن کریم و نمایندگان کشورمان در مسابقات بین المللی قرآن کشور اردن و الجزایر به همراه اساتید راهنمای خود عازم این کشورها شدند.
پایان نمایشگاه قرآن
امشب، جمعه شب 26 خردادماه نیز بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با برگزاری مراسم اختتامیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود پایان می دهد. قبل از آن نیز با شروع شب های پر فضیلت قدر و با توجه به مراسمی که مسئولان مصلی امام خمینی(ره) – محل برپایی نمایشگاه – تدارک می بینند بخش هایی از نمایشگاه قرآن روز یکشنبه 22 خردادماه جمع آوری شد. بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار«قرآن، اخلاق، زندگی» طی روزهای هشتم تا 26 خردادماه در مصلی امام خمینی(ره) میزبان بازدیدکنندگان بود.
captcha