دلایل ناکارآمدی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از زبان یک پیشکسوت قرآنی
کد خبر: 3610258
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۷

دلایل ناکارآمدی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از زبان یک پیشکسوت قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: بازرس دارالقرآن کشور گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از کارآمدی لازم برخوردار نیست و این شورا تاکنون نتوانسته به کمترین اهداف خود دست یابد.

سعید قربانی، بازرس دارالقرآن کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران با بیان اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از کارآمدی لازم برخوردار نیست، گفت: متاسفانه این شورا تا کنون نتوانسته به کمترین اهداف خود دست یابد.
وی با بیان اینکه  فعالیت قرآنی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها اغلب سلیقه‌ای و بدون انسجام خاصی مدیریت می شود، افزود: موانع و چالش‌هایی بر سر راه شورای توسعه قرآن است و این شورا در مرحله اجرا تا کنون نتوانسته بودجه پیش بینی شده خود را محقق کند علی‌رغم اینکه این اعتبارات پیش بینی شده نیز متناسب با فعالیت قرآنی کشور نیست.
مدیر دارالقرآن استان مازندران با بیان اینکه بودجه‌های قرآنی با تاخیر چند ساله اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: شورای توسعه قرآن نباید پستویی برای خرج کردن بودجه‌های قرآنی باشد بلکه باید ناظر، هدایتگر و سیاستگذاری فعالیت‌های قرآنی را وجه همت خود قرار دهد.
وی با انتقاد از اینکه ما شاهد حضور افرادی در شورای توسعه قرآن استان‌ها هستیم که هیچگونه اطلاعاتی از وظایف شورا ندارند، افزود: علی‌رغم اینکه در شرح و وظایف شورای توسعه قرآن 14 فعالیت راهبردی پیش‌بینی شده است و می‌بایست تاثیرات خود را در استان‌ها و شهرستان‌ها نشان می‌داد اما در اجرا، بسیار ناموفق بود.
بازرس سازمان دارالقرآن کشور با اشاره به عدم نظارت کافی در هدایت فعالیت‌های قرآنی در دستگاه‌های سطح استان‌ها، اظهار کرد: برنامه‌های شورای توسعه قران گویی ضمانت اجرایی نداشته و مشخص نیست چنانچه دستگاهی در اجرای برنامه‌های قرآنی کوتاهی کند چگونه برخورد لازم  انجام می‌شود.
برخی از اعضای شورای قرآن استان‌ها شایسته این جایگاه نیستند
وی افزود: متاسفانه برخی از اعضای شورای توسعه در سطح استان‌ها افرادی قرار گرفته اند که جایگاهی در حوزه فعالیت‌های قرآنی استان نداشته اما در شورای توسعه قرآن استان عنصری تصمیم‌گیر هستند.
قربانی گفت: شورای توسعه قرآن به جهت پرداختن بیشتر اوقات جلسات به فعالیت‌های موسسات و مراکز قرآنی  متاسفانه از حوزه‌های دیگر فعالیت‌های قرآنی استان دچار غفلت شد.
وی افزود: با توجه به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین مسئولیت را در حوزه قرآنی بر عهده دارند اما در عمل در شورای توسعه 9 عضو تصمیم‌گیر هستند و چنانچه این دو عضو موافق و یا مخالف مصوبه‌ای باشند اعمال نظرشان با مشکل روبه رو شده و در نهایت این دو دستگاه در انجام ماموریت‌های ذاتی خود نیز دچار مشکل خواهند شد.
فرصت‌سوزی جلسات شورا با بگومگوهای بی‌فایده
مدیر دارالقرآن مازندران از وجود بگومگوهای بیهوده‌ای  که فرصت زیادی از جلسات شورای توسعه قرآن را می‌گیرد بدون آنکه فایده‌ای در توسعه قرآن داشته باشد انتقاد کرد.
وی افزود: تا کنون بعد از انتخاب دبیر شورای  هماهنگی و توسعه  فعالیت‌‌های قرآنی استان همایش استانی تجلیل از خادمان و افراد موثر فعالیت‌های قرآنی استان برگزار شد که در چند سال اخیر برگزاری چنین همایشی کم سابقه بود.
قربانی با بیان اینکه تا کنون  پیگیری بندهای 14 گانه و شرح و وظایف شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان انجام شد، اظهار کرد: فعال کردن کمیسیون‌های اصلی شورا، جذب بودجه مرحله آخر سال 93، فعال کردن دبیرخانه شورای توسعه استان، تشکیل اتاق اندیشه ورز، تدوین سند شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان از جمله برنامه‌هایی است که باید در شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان به جد تعقیب شود.
علی پاداشی
دلایل ناکارآمدی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از زبان یک پیشکسوت قرآنی

دلایل ناکارآمدی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از زبان یک پیشکسوت قرآنی
captcha