لزوم چاپ قرآن‌های نفیس/ در تاریخ متوقف نشویم
کد خبر: 3610807
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
عبادی:

لزوم چاپ قرآن‌های نفیس/ در تاریخ متوقف نشویم

گروه ادب: یک خوشنویس برجسته گفت: چاپ قرآن‌های نفیس و فاخر امری ضروری است و نباید سیر تاریخی آنها متوقف شود.

محسن عبادی، خوشنویس برجسته کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چاپ قرآن نفیس گفت: با توجه به یکسری شرایط نیازمند بازنگری هستیم، برای اینکه بتوانیم قرآن را کاربردی‌تر کنیم، یعنی از حالت فاخر و طاقچه‌نشینی به حالت کاربردی در زندگی مردم درآید تا همه بتوانند از آن استفاده کنند، اما در بحث تخصصی نیز نباید خوشنویس فاخر و نفیس قرآنی را محدود کنیم و باید سهمی برای آن درنظر بگیریم.
وی با بیان اینکه چاپ قرآن نفیس و فاخر در کنار سایر قرآن‌ها امری ضروری است، افزود: 95 درصد برای عامه مردم و 5 درصد به صورت تخصصی به کارهای نفیس اختصاص یابد. همانند کشورهای دیگری چون قطر، مصر، امارات و ترکیه که به صورت جدی در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند. 
 عبادی تصریح کرد: این طور نباشد که بگوییم در دوره سلجوقی قرآن‌های خوبی داشتیم، در دوره غزنوی قرآن حسین وراق، دوره تیموری قرآن طباخ، دوره صفوی قرآن علاءالدین و نیریزی و در قاجاریه قرآن زین العابدین اصفهانی و پهلوی، قرآن آقا سید میرحسین میرخانی را داشتیم و در دوره معاصر متوقف شده و دستمان خالی باشد، بلکه باید بر داشته‌هایمان اضافه کنیم.
این خوشنویس برجسته ادامه داد: نباید مردم را مجبور کنیم که یک خط خاص را بخوانند، بلکه باید خطوط مختلف برای سلیقه‌های مختلف وجود داشته باشد، همچنین خطوط گوناگون در عصر حاضر به عنوان میراث فرهنگی و قرآنی کشورمان، در گنجینه‌ای نگهداری شود که در چه دوره‌های زمانی از چه خوشنویسان برجسته‌ای قرآن‌هایی کتابت شده است.
وی در ادامه یادآور شد: کشوری مانند امارات، از همه دنیا نیروهای متخصص را جذب کرده و نمایشگاهی از قرآن‌های نفیس برگزار می‌کند که ما نیز می‌توانیم از قرآن‌های نفیس و فاخر در گنجینه‌ای نگهداری کنیم؛ از این رو باید نیم نگاهی به قرآن‌های فاخر داشته باشیم و روند تاریخی را کنار نگذاریم و آن را متوقف نکنیم.
captcha