تهیه بسته حمایتی فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم/ ضرورت تخصیص بودجه
کد خبر: 3611601
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
انجم شعاع خبر داد:

تهیه بسته حمایتی فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم/ ضرورت تخصیص بودجه

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه مشاهده می شود فعالیت‌های قرآنی در برخی مناطق محروم تنها با یک زیرانداز کهنه و بدون داشتن امکانات حداقلی به پیش می‌رود، گفت: بسته حمایتی از فعالیت‌های قرانی مناطق محروم تهیه شده که عملی شدن آن نیاز به تخصیص اعتبار لازم دارد.

محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد آخرین وضعیت کمیته پیگیری فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم، که تا پیش از این جلساتی برگزار کرده بود، با اشاره به تأکید رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه 26 این شورا مبنی بر جدی‌‌تر دنبال کردن فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم، گفت: تلقی دستگاه‌ها از تأکید رئیس شورای توسعه این بوده است که سهمی از بودجه قرآنی خودشان را به مجموعه‌های مناطق محروم اختصاص دهند.
وی با اشاره به اینکه رویکرد دستگاه‌ها باید مناطق محروم محور باشد، افزود: تلقی ما در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی علاوه بر تلقی مورد اشاره که اتفاقاً تلقی درستی نیز بوده است، این بود که یک سری منابع ویژه برای این قبیل مناطق باید در نظر گرفته شود. ضمن اینکه دستگاه‌هایی که توانایی فعالیت در این مناطق را دارند نیز باید فعال‌تر شوند.
انجم‌شعاع اظهار کرد: به همین جهت کمیته‌ای تشکیل شد که از نظر ساختار دبیرخانه و شورای توسعه فرهنگ قرآنی مصوب نبوده و تنها نشست‌هایی برای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم را تشکیل می‌داد.  
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: بر همین اساس در دومین جلسه کمیته تخصیص اعتبارات در سال گذشته برنامه‌های مناطق محروم را ارائه دادیم که ‌متأسفانه کمیته تخصیص اعتبارات بسته ویژه‌ای را برای مناطق محروم برای سال 95 در نظر نگرفتند.
وی با تأکید بر اینکه این موضوع  باعث تأسف فراوان شد، افزود: این موضوع می‌توانست گشایشی را در برنامه مناطق محروم ایجاد کند به خصوص اینکه بعد از سفرهایی که برخی فعالان قرآنی به صورت خودجوش با همکاری مجموعه‌هایی مانند ایکنا انجام داده بودند، توقعات برای حمایت از مناطق محروم زیاد شده بود، اما متاسفانه نتوانستیم این مسیر تصویب بودجه را ادامه دهیم.
انجم‌شعاع در ادامه این بخش از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اگر سال گذشته نیز بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شد، مشکل اساسی ما در میزان بودجه بود، خاطرنشان کرد: چرا که سال 95 بودجه تخصیص یافته تنها پنج درصد کل بودجه قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود، از این جهت ما نیز در بودجه مناطق محروم نتوانستیم موفقیت لازم را کسب کنیم.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه استان‌ها نیز تا کنون به جهت بودجه اندک سال گذشته نتوانسته‌اند بودجه خود را دریافت کنند، گریزی به وضعیت بودجه فعالیت‌های قرآنی زد و اظهار کرد: البته رئیس جمهور محترم اخیراً در دیدار جامعه قرآنی و همایش تجلیل از خادمان قرآن قول و قرارهایی را گذاشته و اعلام کردند بودجه را بیشتر از 100 درصد افزایش داده‌اند. با این وجود برنامه امسال این است که با وجود کاهش 50 درصدی بودجه نسبت به سال قبل، امید به تحقق این بودجه داشته باشیم. 
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود اذعان کرد: البته این برای ما سؤال است که اگر این افزایش بودجه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، قابل قبول است اما در خصوص فعالیت های قرآنی دستگاه‌ها این اتفاق رخ نداده،‌ به همین خاطر احساس می‌شود گزارشاتی که برای ایشان ارسال شده است گزارشهای واقعی نیست.
انجم‌شعاع در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: بودجه محقق سال 94 کمتر از 50 درصد بود، بودجه 95 نیز پنج درصد محقق شد و امسال نیز از ابتدا 50 درصد حذف شده است و واقعاً مشخص نیست چند درصد آن محقق خواهد شد. امیدواریم اگر این بودجه تحقق یابد گشایشی در بودجه مناطق محروم نیز حاصل شود.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین در مورد ادامه فعالیت های کمیته پیگیری فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم،‌ گفت: این کمیته از جهت برنامه‌ریزی برنامه خود را تدوین کرده و یک بسته برنامه کامل و جامع در سه اولویت یک تا سه برای مناطق محروم تهیه کرده است،‌ تنها مشکل اصلی تخصیص اعتبارات است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مورد نیاز برای مناطق محروم نرم افزاری و سخت افزاری است، گفت: بخشی از این فعالیت‌ها مربوط به زیرساخت‌هاست که در این بخش برخی از مناطق ما فاقد حداقل‌ترین زیرساخت‌های لازم هستند. در برخی مناطق تنها یک زیرانداز معمولی برای توسعه فرهنگ قرآنی وجود دارد و حتی امکانات اولیه همچون قرآن به تعداد کافی و ... وجود ندارد.
انجم‌شعاع افزود: در بخش نرم افزاری البته برنامه‌های عدیده ای از اعزام گروه‌های جهادی آماده اعزام پیش‌بینی شده است. از دیگر فعالیت‌هایی که در بخش نرم افزاری در کمیته مورد اشاره صورت گرفته است،‌ بحث مشخص شدن دستگاه‌های متولی برای فعالیت در این مناطق است که معین شده‌اند. این تعیین تکلیف از بالا به پایین نبوده بلکه از پایین به بالا تعریف شده است.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به وجود قانونی برای اختصاص بودجه به مناطق محروم برای توسعه اقتصادی اشاره و تصریح کرد: دولت محترم همچنانکه برای توسعه اقتصادی یک درصد خاصی برای مناطق محروم در نظر می‌گیرد، امیدواریم این کار در زمینه توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی نیز صورت بگیرد. 
وی افزود: ما باید تلاش کنیم تا با کمک کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی اختصاصاً برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته در حوزه قرآن یک بودجه اختصاصی و ردیف بودجه مستقل بگیریم. تا زمانی که مناطق محروم ردیف بودجه مستقل نداشته باشند بر بودجه‌ای متکی خواهند شد که میزان واگذاری آن هیچگاه روشن نخواهد بود. 
انجم‌شعاع در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً در این زمینه باید اقدامی صورت بگیرد اما این به عنوان پیشنهاد اولیه است که از طریق ایکنا اعلام می‌شود.
captcha